GlaxoSmithKline Romania – o companie implicata social
GlaxoSmithKline este a doua companie farmaceutica din lume, prezenta in peste 160 de tari. In Romania, se prezinta sub forma unui grup cu trei ramuri: GSK Romania (divizia Pharma), Europharm S.A. (fabrica de la Brasov) si Europharm Holding, care se ocupa de distributie. Si totusi, ce inseamna GSK pentru un pacient roman?
"Daca ne gandim ca, in fiecare minut, in Romania se utilizeaza 90 de cutii de medicamente GSK, am putea presupune ca nu exista roman care sa nu fi auzit macar o data in viata de produsele noastre: incepand de la sugarii care la nastere sunt vaccinati cu unul dintre vaccinurile noastre si terminand cu adultii care utilizeaza Paracetamol Sinus cand se confrunta cu o viroza", spune Crina Ancuta, Marketing Manager Pharmaceuticals, GlaxoSmithKline Romania.
Cum arata insa echipa care face ca aceste medicamente sa existe, sa fie promovate si sa ii ajute pe romani?
Portret de echipa GSK
"Este intotdeauna loc in echipa GSK pentru un bun profesionist ale carui valori personale se intalnesc cu valorile GSK. Cateodata insa este de ajuns un bun profesionist care intelege ca, in domeniul sanatatii, maine poate fi prea tarziu si poate costa prea mult. Restul se construieste in GSK", afirma Ioana Crisan, HR Executive, Europharm Distributie. Valorile GSK se regasesc, spune Ioana Crisan, nu numai in prezentarile de companie, ci si in comportamentul angajatilor. Care ar fi acestea? "Inovatie si spirit antreprenorial, performanta, integritate, pasiune si simt al prioritatii".
Care este secretul modelarii echipei GSK pentru succes? "Cred ca politica usilor deschise joaca rolul cel mai important in structura de azi a echipei GSK. Transparenta si consistenta in comunicare, in ceea ce priveste obiectivele sau feedback-ul privind performantele, in relatia manager-angajat, companie-angajat definesc modul in care ne formam si lucram ca echipa", raspunde Ioana Crisan.
"Suntem uniti atat in momentele de solicitare maxima, cat si atunci cand sarbatorim o reusita. Cel mai mare castig pe care il avem este tocmai lucrul in acest colectiv de profesionisti", afirma Crina Ancuta.
Consolidarea echipei este mult ajutata si de sesiunile de teambuilding, care incepand de anul acesta, vor avea un caracter diferit la GSK. "In loc de alpinism sau alte activitati obisnuite in aceste sesiuni, anul acesta, intentia noastra este de a lega teambuilding-ul de proiecte sociale. Vrem ca aceste sesiuni sa se desfasoare in colaborare cu diferite fundatii care sprijina prin actiunile lor batrani, copii sau alte categorii defavorizate. Se creeaza astfel un spirit de echipa mult mai pronuntat si cu fundamente mult mai profunde decat ce se intampla la finalul unui teambuilding obisnuit. In plus, sunt atat de multi oameni care au nevoie de ajutorul nostru incat trebuie sa incercam din ce in ce mai mult sa fim langa ei, sa ii sprijinim", spune Liana Rusu, PR Manager, Glaxo SmithKline Romania. Ideea nu este neaparat noua. Spre exemplu, anul trecut, cativa colegi din echipa GSK au zugravit spatiile de recreere ale unui liceu de nevazatori. "Nu e singura initiativa de acest gen", povesteste Liana Rusu. "In preajma Craciunului, in holul nostru amplasam o cutie in care lumea aduce jucarii pentru copiii de la un orfelinat".
Responsabilitatea sociala – cel mai eficace medicament al GSK
Un program de teambuilding de acest gen este, la scara miniaturala, o reprezentare a ceea ce GSK face in mod traditional prin proiectele sale de responsabilitate sociala corporativa. Fie ca este vorba despre proiectele Fundatiei GSK, "Parteneri pentru Viata", sau despre proiecte din sectorul educational, GSK este cunoscuta ca o companie care se implica foarte mult in viata comunitatii. Peste putin timp va avea loc la Brasov unul dintre Programele GSK pentru Excelenta, si anume Scoala de Afaceri GSK, o initiativa suta la suta romaneasca. "Cand a fost lansat acest proiect, ceea ce ne-am dorit foarte tare a fost sa oferim absolventilor sansa de a invata lucrurile dintr-o perspectiva foarte practica, pentru ca toata lumea, cand termina facultatea, se loveste de o mare problema: catre ce ma indrept?", explica Liana Rusu scopul acestei initiative. Un alt proiect educational este un curs de antreprenoriat realizat pentru studentii in ultimul an la facultatile de farmacie din tara. GSK sponsorizeaza, de asemenea, premiile pentru cei mai buni absolventi ai catorva facultati de medicina si farmacie din tara si o sectiune a concursului "Tanarul jurnalist al anului" – sectiunea de sanatate.
"Fundatia <
Training-ul, vitamina echipei GSK
Alexandru Banu, Group Financial Controller, GlaxoSmithKline Romania, spune ca in GSK exista multe programe de dezvoltare a carierei. "As mentiona numai unul dintre ele, pe care l-am urmat: conceptul de secondment. Acesta iti ofera ocazia sa te pregatesti pentru urmatorul pas din cariera; practic, <
Bogdan Pavel, Marketing Executive, Europharm Distributie, spune ca din 2001, de cand lucreaza la GSK, a participat la un numar mare de traininguri, cum ar fi: "Professional Selling Skills", "Professional Negotiation Skills", "Performance with Integrity", "Personal Strategies for Navigating Change" si "Talent Academy". Ultimul mentionat, spune Pavel, este un program organizat de GSK, care are ca scop dezvoltarea unui grup de candidati potentiali pentru pozitii manageriale, dintre angajatii companiei.
Ciprian Marcu, Business Unit Director GSK Pharma, GlaxoSmithKline Romania, afirma ca, in cazul sau, programele de training au avut o contributie decisiva in transformarea unui medic intr-o persoana capabila sa inteleaga ce inseamna arta managementului. In cei sase ani de lucru in GSK, a participat, atat in tara, cat si in strainatate, la mai multe sesiuni de training, cum ar fi cele de tehnici de promovare a produselor, abilitati de negociere, marketing financiar, leadership.
Monica Jora, Price Administrator, spune ca programele de training se caracterizeaza prin "continutul valabil si actual, utilitatea practica a informatiilor, spiritul de echipa al colegilor si distractia din timpul exercitiilor de teambuilding".
Gandirea pozitiva – atitudine a la GSK
Daca sunt intrebati cum simt atmosfera din firma in care muncesc zi de zi, cei din echipa GSK vorbesc despre puterea de a depasi, individual si ca echipa, momentele dificile, prin optimism.
"O singura echipa, provocari complexe si diverse, deschidere, comunicare, efort sustinut si puterea de a traversa si cele mai dificile momente cu zambetul pe buze", rezuma Ciprian Marcu caracteristicile mediului de lucru din GSK.
"E o atmosfera deschisa, pozitiva, nu ne simtim restrictionati sau ingraditi. Aceasta se poate vedea si cu ochiul liber pentru ca aproape toate birourile sunt asezate in spatiu deschis. Ceea ce imi place insa cel mai mult este ca se incurajeaza dezvoltarea oamenilor si se apreciaza initiativa", spune Monica Jora.
Si Bogdan Pavel este de parere ca initiativele le sunt incurajate in GSK, ceea ce constituie un puternic factor motivant. De asemenea, atmosfera de lucru si spiritul de echipa sunt consolidate si de evenimentele care ii aduc pe cei din GSK impreuna in afara programului, spune Pavel. Care ar fi aceste evenimente? "Campionatul de fotbal, partidele de paintball desfasurate in ultima parte a anului trecut, petrecerile tematice de Craciun, toate acestea sunt ocazii in care ai posibilitatea sa interactionezi cu colegii intr-un mediu mai relaxant decat cel profesional, care, prin definitie, este foarte dinamic", explica Pavel.
Alexandru Banu crede ca in GSK "poti vedea o atmosfera deschisa, camaradereasca, ce ne ajuta pe fiecare dintre noi sa trecem si peste momentele putin mai tensionate, inevitabile in orice gen de activitate".
Tensiunea generata de responsabilitatile de la locul de munca si de dificultatile inerente oricarui job poate fi insa eliminata. Terapia de grup? Liana Rusu ne dezvaluie secretul: "In 2002, am facut si un cor de Craciun, am tot avut repetitii la care ne-am amuzat la maximum… E adevarat insa ca la petrecerea de Craciun a fost mai greu sa ne facem curaj sa si cantam. Dar a repetitii a fost grozav… nimeni nu mai simtea tensiunea din timpul zilei". O alta ocazie de a lasa stresul sa plece acasa este si petrecerea de 1 iunie care se desfasoara in fiecare an la Brasov. "In fata fabricii de acolo avem o pajiste foarte frumoasa, la marginea unei paduri, unde se face o petrecere de 1 iunie pentru copiii angajatilor si angajati, inevitabil. E fantastic… le aducem clovni, facem jocuri, ii pictam pe fata. Distractie maxima!", ne asigura Liana Rusu.