Ghid de „supraviețuire” Black Friday 2015
Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România) recomandă consumatorilor să nu devină prea entuziasmați de prețurile mici și să verifice informațiile prezentate pe site-uri sau în magazine înainte de a achiziționa orice produs.
Ce obligații au comercianții
Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice.
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință (cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioadă ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus).
Orice anunț de reducere de preț exprimat în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice.
Dreptul de retragere
Dacă ai achiziționat un produs dintr-un magazin clasic, nu poți cere să fie înlocuit sau să ți se restituie contravaloarea lui decât dacă este defect. Unii comercianți au, totuși, o politică de returnare, dar trebuie să soliciți amănunte în scris și să păstrezi documentele care dovedesc acest lucru.
În cazul cumpărăturilor efectuate online, ai 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare.
Îți poți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția ta și în care să specifici cel puțin identitatea ta, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.
Produsul îl poți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site, sau poți aștepta să fie preluat de către agentul economic, în unele cazuri gratuit (verifică atent politica magazinului legat de acest aspect).
În cazul în care alegi să trimiți produsul pe cont propriu și plătești curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume. Comerciantul este obligat să returneze prețul pe care l-ai plătit pentru produs (inclusiv costurile de expediere) în termen de maximum 14 zile.
Există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.
Termen de livrare
Dacă ai făcut comandă online, comerciantul trebuie să-ți livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puțin, dacă ați căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteți stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare.
Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezoluțiunea sau rezilierea contractului. în acest caz, agentul economic este obligat să își returneze banii în cel mult 7 zile.
Dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la tine, legea îți da dreptul să soliciți un nou produs sau să renunți la contract.
Sfaturi utile:
Este bună o listă cu produsele pe care dorești să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta să eviți falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.
Verifică cu atenție modul în care este afișată reducerea pe site sau pe eticheta produsului.
În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ai ales produsul.
Deschide coletul în prezența curierului și, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menționezi pe documentele de transport motivul refuzului.
Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situații, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poți utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ți recupera suma plătită. Procedura este simplă: dacă tranzacția s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poți contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operațiune numită "refuz de plată").