Generatia Praslea sau noua paradigma a progresului in cariera
Generatia Y si scurt-circuitarea carierei
Se poate spune ca generatia celor cu varsta intre 25 si 35 de ani, mai ales in economiile emergente est-europene, este precum Praslea din povestile si miturile romanesti: creste intr-un an cat altii in cinci sau zece. Mediul socio-economic actual si contextul de afaceri s-au schimbat fundamental in ultimul deceniu. Noua generatie, supranumita si „generatia Y", este caracterizata prin cateva trasaturi fundamentale:
- Expectatii inalte de la propria cariera;
- Abilitatea de a se reinventa mereu;
- Asteptari inalte fata de angajatori;
Preocupare pentru auto-dezvoltare si invatare continua;
Asumarea responsabilitatii si dorinta de a crea impact inca din prima zi; - Orientare catre scopuri si rezultate;
Independenta si abilitati avansate de a lucra cu tehnologii moderne; - Apetit ridicat pentru schimbare;
Insasi ideea de evolutie profesionala, de ascensiune, pare sa aiba, in paradigma de cariera proprie generatiei Y, alti indicatori de masura. Doi-trei ani reprezinta acum o perioada fireasca pentru a face o schimbare in sensul progresului in cariera. Curajul, indrazneala, asertivitatea, initiativa si asumarea responsabilitatii sunt factori catalizatori pentru ascensiunile rapide din peisajul romanesc in pozitii de top management.
Nici companiile nu mai au timp sa astepte
La inceputul anilor '90, intrarea pe piata romaneasca a unor companii multinationale din sectoare „atipice" pentru piata fortei de munca de pana atunci (de ex: companii de brokeraj, solutii IT, telefonie mobila, advertising etc.) a determinat necesitatea atragerii de tinere talente, animate de dorinta de afirmare si crestere profesionala rapida, in pas cu ritmul de crestere al afacerii. Companiile au nevoie de oameni tineri, cu personalitati efervescente, nerabdatori in a evolua cat mai rapid.
Dezvoltand si recompensand alinierea la valori si comportamente organizationale, cum sunt centrarea pe invatare, asumarea responsabilitatilor si a initiativelor, „leadership" manifest la orice nivel ierarhic, multe corporatii au creat pentru tinerii specialisti premisele de afirmare in pozitii de management (de linie sau de top), intr-un timp mult mai scurt decat in deceniile trecute.
Numarul tot mai mare al programelor de tip „trainees" indica faptul ca organizatiile sunt preocupate de cresterea rapida a liderilor din interior, din propriile pepiniere. In multe cazuri, tineri care se inscriau cu doar trei-patru ani in urma in aceste programe se regasesc acum in pozitii de management.
Un studiu realizat anul trecut in Romania ilustra povestile de succes ale 100 de tineri manageri din diferite companii romanesti si multinationale, dintre care noua manageri aveau sub 30 de ani, iar restul sub 39 de ani. Pe plan mondial, atat in SUA, cat si in Europa (Rusia este un bun exemplu de piata favorizanta pentru managerii tineri, tip „golden boy/woman"), stereotipul care leaga competenta si performanta de senioritate pare sa se estompeze semnificativ, odata cu numeroasele ascensiuni rapide si de succes in pozitii-cheie.
Profilul golden boy/woman
Exista cateva motive pentru care mediul de afaceri actual, marcat de globalizare si dinamism, permite scurt-circuitarea stadiilor de progres in cariera. Intalnirea dintre cerintele mediului de afaceri si oferta de competente a tinerei generatii este vizibila in competentele lingvistice multiple, in capacitatea de operare cu tehnologia moderna si de aderare la stilul de lucru multi-tasking, precum si in mobilitatea locala si regionala.
Totusi, factorii de mediu specifici lumii in care traim, precum si cei legati de noua paradigma a progresului in cariera, bazata pe meritocratie, mai degraba decat pe senioritate, nu conduc automat si la succesul tinerilor cu ascensiune rapida.
Neparcurgerea intregului ciclu evolutiv in cariera, sau cel putin nu in maniera traditionala, poate fi „recuperata" prin exersarea catorva competente-cheie.
Din sutele de discutii formale si informale cu manageri intre 27 si 35 de ani, desfasurate de-a lungul anilor, am constatat ca profilul de succes al acestora include un set de abilitati exersate, precum:
- inteligenta emotionala si asertivitate;
- capacitatea de a invata rapid si continuu si de a se adapta;
- capacitatea de a redefini cadrul de munca de la „a face" la „a conduce";
- capacitatea de a gestiona conflicte si a comunica mesaje dificile;
- capacitatea de a construi si gestiona o retea informationala eficienta;
- capacitatea de a influenta si de a folosi puterea intr-un mod eficient.