Functia strategica a formarii in companie
Daca resursa umana reprezinta patrimoniul care poate contribui la realizarea obiectivelor strategice ale unei companii, atunci devine din ce in ce mai necesar sa adoptam politici de gestiune a personalului orientate spre o viziune a resursei umane ca si client intern. Se intuieste, logica de fond este foarte simpla: un angajat-client care lucreaza cu placere pentru compania sa va fi un angajat mai productiv, cooperant si orientat spre obiective.
Dar, in acelasi timp, aceasta dinamica trebuie sa fie gestionata de catre intreprindere printr-un proces care pleaca de la identificarea resurselor necesare cu metode adecvate de diagnosticare (selectia de personal), pentru a ajunge la dezvoltarea profesionala (orientare si training).
In acest context, formarea profesionala preia o valenta strategica pentru companii intrucat stimuleaza persoanele, grupurile si organizatiile la „a invata pentru a se schimba”, cu scopul de a atinge cat mai repede atat obiectivele individuale, cat si obiectivele organizatiei. Formarea profesionala, prin urmare, nu trebuie sa fie considerata doar un instrument utilizabil exclusiv pentru a rezolva situatii problematice ale companiei, ci mai ales un mijloc pentru a le preveni si gestiona. Interventiile formative ar trebui planificate si structurate pe baza analizelor de nevoi strict corelate pe de-o parte la obiectivele strategice ale companiei, iar pe de alta parte la diferitele roluri prezente in firma. Din acest punct de vedere, proiectarea planurilor de formare profesionala se configureaza ca o modalitate de comunicare intre companie si angajat, element indispensabil pentru o gestiune a Resurselor Umane care sa se poata defini ca fiind integrata.