Familia TotalSoft Din Primavera afacerii, la Charisma prezentului
TotalSoft a aparut din prietenie. Din prietenia a cinci colegi, programatori la Energomontaj, care, in perioada in care computerul nu era un obiect, ci o camera intreaga, stateau vara noptile si lucrau pe racoare pentru ca aparatele sa nu se defecteze. In 1994, au pornit pe cont propriu, stiind deja ce poate fiecare si ca se pot baza unul pe altul.
Increderea in angajati – un atu al companiei
In TotalSoft, angajatii pot alege sa lucreze acolo unde simt ca pot evolua si pot contribui la succesul companiei, chiar daca fusesera adusi initial pentru un alt job.
„Ii trimitem sa se specializeze in zona care le place si unde pot avea cele mai bune performante, atat pentru companie, cat si pentru motivarea lor. Unii au potential si se formeaza foarte repede, altii nu se dovedesc atat de buni, insa noi avem un anumit grad de flexibilitate: daca nu corespunde pozitiei respective, nu este eliberat de contract, ci i se gaseste un loc adecvat”, explica Oana Cutui, Human Resources Director.
Adriana Marzavan, Account Manager pe partea de ERP – Financiar Contabilitate, a fost unul dintre primii angajati ai TotalSoft. In 1995, era secretara. In 2001, a trecut in departamentul de vanzari. „Cunosteam compania de cand eram sase sau sapte oameni, incepusem sa cunosc si elemente din acel departament pentru ca ii ajutam pe cei din vanzari, ma ocupam si de documentatia pentru licitatie, asa incat, in cele din urma, am trecut la vanzari. Ma ocup mai mult de solutii pentru distributie si retail de produse farmaceutice”, povesteste Adriana Marzavan. „Am facut un curs de managementul vanzarilor, sustinut de companie, am invatat produsele o data cu dezvoltarea lor. M-am bucurat de un mare sprijin din partea colegilor si a lui Liviu Dragan, alaturi de care am facut primele vanzari”, isi aminteste ea. In ceea ce priveste cunostintele necesare unui vanzator de software, Adriana Marzavan detaliaza: „Nu trebuie sa aiba cunostinte tehnice foarte bune, dar trebuie sa stie caracteristicile generale ale produselor. Vanzarea de ERP se face alaturi de consultanti, care ii ajuta pe vanzatori atunci cand acestia au nevoie de sprijin”.
Spiritul de antreprenor, mostenire de familie
Fiind o companie pornita de specialisti romani in IT, atmosfera este profund impregnata de spiritul antreprenorial.
„Pentru angajati este un lucru extraordinar ca au participat la crearea unui produs, la vanzarea, implementarea si finalizarea lui. Una este sa te duci intr-o firma care vinde un produs si sa inveti si tu sa vinzi acel produs sau sa il modifici, si cu totul altceva sa participi trup si suflet la analiza, dezvoltare si implementare. Sunt niste faze care aduc un plus de experienta si o satisfactie extraordinara, pe care nu stiu daca le poti dobandi altfel. Sunt multe firme care vand sisteme integrate, dar nu sunt facute de oamenii de acolo”, afirma Oana Cutui.
Evolutia rapida a firmei s-a datorat poate si implicarii celor care au crezut de la inceput in ea. Razvan Rudeanu, Charisma Enterprise Software Development Director, lucreaza din 1995 in TotalSoft, din vremea cand in companie erau zece oameni. „Am crescut o data cu compania. Intotdeauna a fost cate ceva de invatat si intotdeauna s-au petrecut schimbari in TotalSoft, in sensul ca natura proiectelor pe care le primeam era diferita, iar ritmul de lucru foarte intens. TotalSoft de de astazi nu e cel de acum 9 ani. Pentru mine, e o continua provocare”, considera Razvan Rudeanu.
Cireasa de pe tort: libertatea deciziilor
TotalSoft s-a nascut si se hraneste si acum din nevoia de autonomie si de libertate de actiune a celor care lucreaza aici. „Imi place faptul ca am atata libertate cat am nevoie si nu trebuie sa ma gandesc ca nu mi se da voie sa fac anumite lucruri. Tot ce am de facut este sa ma gandesc numai cum anume vreau sa fac si sa imi stabilesc un plan de actiune. Imi place sa construiesc, sa deschid noi porti, sa intru pe noi nise de piata”, spune Valentina Olaru, Sales Manager Primavera.
„Autonomia este destul de mare, cel putin in zona tehnica si in cea a deciziilor privind abordarile si solutiile problemelor. E o libertate confortabila in sensul in care ai pe proprii umeri responsabilitatea proiectului si porti raspunderea pentru deciziile tale, nefiind inchistat in anumite reguli”, explica si Razvan Rudeanu.
O companie deschisa catre tineri
In TotalSoft, media de varsta este sub 30 de ani. Foarte multi tineri sunt atrasi in organizatie, nu prin burse, ci prin recrutare directa.
„Ne ducem la targuri de joburi si solicitam CV-urile studentilor. Mi se pare un lucru foarte bun, pentru ca, daca esti student si inveti programare, ce poti sa-ti doresti mai mult decat sa te ia o companie ca TotalSoft, sa te formeze ca profesionist, in asa fel incat atunci cand termini facultatea sa fii deja angajat si sa ai startul intr-o cariera? De asemenea, noi incercam sa ajutam studentii pe cat putem. Daca un student vine si are probleme de cazare sau financiare, exista intelegerea potrivita pentru fiecare situatie in parte”, spune Oana Cutui.
In ceea ce priveste valorile cu care trebuie sa se indentifice un nou angajat, afirma Directorul de Resurse Umane, acestea nu sunt specifice TotalSoft, ci ar trebui sa fie caracteristice oricarui bun profesionist: „Pe primul loc se situeaza grija fata de client. Este un element al culturii organizationale pe care absolut toata lumea trebuie sa si-l insuseasca. Apoi, conteaza initiativa personala, – care este incurajata, – capacitatea de a forma un climat de lucru deschis, increderea, respectul reciproc, spiritul de echipa, gandirea pozitiva, seriozitatea”.
Trainingul intern, piatra de temelie
Oamenii din TotalSoft sunt dezvoltati profesional in primul rand in interiorul firmei. Nu merg la scoala clasica, cu un trainer care sa predea de la 8 la 18, ci „fura” meserie de la colegii mai experimentati. „Nu exista cursuri externe la care sa trimitem oamenii pentru a se specializa in ce avem noi nevoie. Si atunci, cea mai buna invatatura este trainingul intern. Noii veniti stau pe langa specialistii existenti deja in acest domeniu si in cel mai scurt timp posibil invata despre ce este vorba. Cei care nu au cunostinte tehnice fac echipa cu cineva de la suport si acela intervine in partea tehnica. Background-ul tehnic nu este obligatoriu, dar este util”, explica Oana Cutui.
Trainingul intern nu exclude insa sprijinul oferit de companie celor care vor sa urmeze un MBA, spre exemplu. In acest moment, afirma Oana Cutui, exista patru persoane care urmeaza cursuri de MBA, in care compania investeste.
Posibilitatile de dezvoltare, spune Magda Munteanu, Project Manager al unui proiect de e-procurement (sistem de licitatii), cresc o data cu firma. „TotalSoft a ajuns deja la un nivel in care, din punct de vedere tehnic, poti evolua intr-o anumita directie si inca mai am foarte multe de invatat. Am invatat mult din mers, dar am fost sustinuta foarte mult si de catre colegi”, spune Magda Munteanu.
Olimpiada TotalSoft
Lucian Solcan, Software Developer in echipa Charisma HR, a avut in 2003 ideea organizarii unui campionat de sah. „Am vazut ca firma creste de la zi la zi si aveam o problema in a ne cunoaste intre noi. Nevoia de comunicare intre departamente, intre colegi care nu lucreaza la acelasi proiect, a dus la crearea acestei comunitati pe forum si a stat la baza deciziei de a organiza competitiile respective”, explica Lucian Solcan. Mecanismul de socializare a functionat: „Deoarece mi-a placut sa ma implic in evenimente, cred ca sunt persoana care cunoaste cei mai multi colegi, aproape cat cunosc cei de la Resurse Umane. Tinand cont de specificul companiei si de faptul ca avem foarte mult de lucru, nu au fost termene stranse sau presiuni. S-a jucat de placere”, isi aminteste Lucian Solcan. Competitia a inceput in iunie si s-a terminat in decembrie 2003, la petrecerea de Craciun, unde au fost decernate premiile. Proiectul nu a ramas insa o amintire, ci s-a transformat in traditie.
„In 2004, am organizat Olimpiada TotalSoft, incurajat fiind de succesul din anul anterior. A fost o competitie cu cinci probe: sah, tenis de masa, tenis de camp, table si tenis cu piciorul. Cu echipa de fotbal am inceput timid, primind de la managementul companiei fonduri necesare inchi-rierii unui teren. Am jucat timp de un an de zile si am zis ca pasul urmator trebuie sa fie inscrierea intr-o competitie intre firme, care s-a terminat de curand. Urmeaza sa facem si anul acesta Olimpiada 2005, numai ca, avand in vedere denominarea de la 1 iulie si avand foarte mult de lucru, s-a decis sa amanam putin. In momentul de fata, este in defasurare o competitie de tenis de camp”, povesteste Lucian Solcan.
Colegii sai au intampinat cu entuziasm ideea. „Am participat si eu la tenis de masa. Anul acesta insa am fost la Cupa Smart cu echipa de fotbal, unde am avut un debut promitator pentru niste amatori si pentru niste oameni care nu s-au antrenat in mod special pentru asta”, se lauda Razvan Rudeanu.
Oana Cutui spune ca actiunile sportive au fost primite cu un entuziasm deosebit de oamenii din TotalSoft. „Avem un forum intern pe care se poate face conversatie si in care oamenii isi spun parerea – ce le-ar mai trebui ca sa se simta confortabil, ce mai propun ca sa se simta bine. Comitetul care se ocupa de actiunile sportive analizeaza propunerile si se ocupa de ele. Lumea chiar s-a implicat si a fost mare bucurie la decernarea premiilor, pentru ca oamenii chiar au luat-o in serios”, isi aminteste ea.
O alta ocazie de socializare a celor din TotalSoft sunt asa numitele „staff meetings” semestriale, in care este imbinat placutul cu utilul. „Ajungem sa ne cunoastem mai bine, pentru ca folosim ocaziile si pentru team-building, care s-a dovedit extrem de folositor. Ultima data am fost la Balvanyos, la Lacul Sfanta Ana. Inainte mergeam la Continental, la Gura Vaii, dar, din pacate, acum am depasit capacitatea, nu mai incapem”, povesteste Oana Cutui.
Preluarea de catre un fond de investitii – un mare pas inainte
La sfarsitul lunii aprilie, in urma unei evaluari tehnico-financiare, compania a fost preluata de Fondul de Investitii Global Finance, tranzactia fiind considerata cea mai importanta din industria de software. Acum, la doua luni de la aceasta preluare, cei peste 200 de angajati se pregatesc sa se mute in „casa noua”, intr-un sediu modern chiar in inima Bucurestiului.