Factorii care îi separă pe liderii cu performanţe înalte de cei mediocri
Timp de decenii, răspunsul ca aceste întrebări a fost „competenţele”, sau calităţile folosite pentru a evalua şi dezvolta comportamentul de leadership. Organizaţiile îşi dau seama care sunt competenţele de care au nevoie liderii pentru a avea succes, îi ajută să capete aceste competenţe şi să şi le dezvolte, iar apoi măsoară aceste competenţe în organizaţie.
Problema este că această metodă nu are nicio relaţie logică sau este chiar contradictorie cu modul în care este făcută treaba. Leadership-ul nu are loc în vid: liderii acţionează întotdeauna în interiorul unei organizaţii mai largi şi într-un context social mai larg. Un lider care posedă competenţele „corecte” nu are nicio garanţie că va avea succes. Dacă vrei să fii un lideri măreţ, e puţin probabil să te ajute abordările de tip „bifat căsuţele de pe listă” pe care le foloseşte organizaţia ta pentru a-ţi dezvolta competenţele. Trebuie să înţelegi mai întâi sistemul social în care lucrezi.
Cercetătorii de la universităţile Stanford şi Erasmus au studiat recent discrepanţa care se formează între competenţele tehnice ale liderilor şi charisma lor ca lideri sau asertivitatea lor. Dar aceste aspecte sunt doar o parte a puzzle-ului. Trebuie să ştii ce treabă ai de făcut, din punct de vedere tehnic, dar trebuie de asemenea să-ţi re-concentrezi atenţia pe sistemul social în care lucrezi.
Am aflat lucrul acesta în timp ce conduceam funcţiunea de învăţare a companiei minieră globală BHP Billiton, cu sediul în Australia. Am decis să abordăm într-un mod diferit dezvoltarea profesională a liderilor noştri şi am folosit o colecţie de „lentile” sociologice şi de comportament economic în locul celor tradiţionale, bazate pe competenţe. Chiar dacă bănuisem deja că liderii noştri cei mai buni nu erau definiţi de prezenţa unor anumite competenţe, ceea ce am aflat ne-a surprins: liderii noştri cei mai buni erau definiţi de execuţia unei colecţii de rutine de fiecare zi, cum ar fi modul în care planificau şedinţele.
Există o serie de lucruri simple pe care le poţi face pentru a te perfecţiona ca lider prin aplicarea rutinelor. Iacă câteva căi prin care poţi începe:
1. Ţine o cronică a propriilor tale comportamente. Unde îţi petreci timpul şi care sunt lucrurile pe care te concentrezi? Aceste obiceiuri îţi definesc eficienţa ca lider. Rutinele liderilor buni tind să fie nişte evenimente sociale, susţinute şi întărite de obiceiul personal. Examinează-ţi îndeaproape rutinele pe care le urmezi în întâlnirile individuale, în întâlnirile cu întreaga echipă şi în cele pe care le ai cu clienţii. Examinarea aceasta îţi dezvălui oportunităţile pe care le ai pentru a deveni un lider mai bun. Obiceiurile personale care îţi insuflă rutinele sunt la fel de importante: ce anume este planificat şi ce este în curs de apariţie şi dezvoltare? Când anume colaborezi şi când execuţi? Cum asculţi şi pe cine asculţi? Evaluarea onestă a modului în care îţi abordezi ziua de lucru este esenţială pentru perfecţionarea ta.
2. Studiază-i pe oamenii cu performanţe înalte. Vorbeşte cu colegii care au performanţe înalte sau, şi mai bine, urmăreşte-i îndeaproape. Care sunt rutinele lor? Dacă poţi, întreabă-i care sunt cele mai importante ritualuri ale lor – majoritatea oamenilor îşi cunosc bine rutinele, dar ar trebui să porneşti de la presupunerea că ei le consideră pe unele dintre ele ca fiind de la sine înţelese, deci nu sunt tocmai evidente din exterior.
3. Creează o conversaţie despre rutine. Leadership-ul este „un sport de contact”. Începe o conversaţie cu colegii tăi, cu şeful tău şi cu echipa, despre acele rutine care vor duce cu adevărat la creşterea performanţelor. Mută accentul conversaţiei despre leadership înspre partea de aplicare şi perfecţionare şi îndepărtează-l de discuţiile despre cum să obţii un calificativ bun la evaluarea de 360 de grade sau la sondajul de opinie anual făcut în rândul angajaţilor.
4. Tolerează imperfecţiunea şi obţine feedback, în mod regulat. Concentrarea pe competenţe ne face să credem că ar exista o formulă secretă prin care se ajunge la un leadership măreţ. Dar nu există aşa ceva. Leadership-ul este aplicat în multe moduri diferite în multe contexte diferite, iar idiosincrasiile liderilor par să funcţioneze şi să dea rezultate bune.
Concentrarea pe rutine, la BHP Billiton, a dus la nişte semne interesante care i-au arătat impactul. Unele dintre părţile companiei au văzut cum calificativele din sondajul de opinie privind percepţia angajaţilor au crescut cu 21 de puncte într-un an, iar abordarea a fost povestită, în detaliu, în raportul anual al companiei pe anul 2015. Fiind un om pragmatic, mândria mea cea mai mare este să-i privesc pe oameni cum gravitează spre integrarea învăţării continue în munca lor de fiecare zi. Organizaţiile sunt, din punctul de vedere al oportunităţilor de învăţare, ca şi ansamblurile de gimnastică cu bare de căţărat verticale şi orizontale din parcurile de joacă pentru copii – cheia este să construieşti abordările şi apetitul care îi fac pe oameni să îşi dorească „să se joace”.
Rutinele dau rezultate. Chiar dacă există un loc important pentru competenţe în modul în care putem influenţa performanţele oamenilor, acesta ar trebui să fie doar un pas din proces, nu starea finală. Pe măsură ce lumea devine mai complexă şi lucrurile se mişcă mai rapid, liderii au nevoie de ceva mai mult decât de o simplă listă de caracteristici; ei au nevoie de moduri practice prin care să-şi vadă propriile performanţe şi să înţeleagă mai bine unde le pot influenţa. Poate că nemulţumirea angajaţilor faţă de munca lor şi faţă de liderii lor este amplificată de modurile abstractizate şi lipsite de autenticitate prin care organizaţiile au încercat să creeze lideri. Înţelegerea rutinelor-cheie este un pas esenţial pe drumul spre măreţie în leadership.
Todd Warner este fondatorul Like Minds Advisory, o firmă de consultanţă formată din directori executivi veterani şi alţi profesionişti, care lucrează cu organizaţiile pentru a le schimba modul în care gândesc execuţia şi partea umană a performanţelor.