Faceti ca delegarea sa lucreze pentru dv.!
Delegarea este una dintre cele mai simple si vechi tehnici folosite de managerii de succes. Unii dintre dumneavoastra pot avea personal auxiliar la birou. Majoritatea nu aveti subordonati. Important este sa retineti insa ca puteti delega sarcini oricui. De exemplu:
- Delegati sefului sarcinile pe care acesta le poate indeplini mai usor si mai repede;
- Delegati rapoartele de rutina, gasirea de referinte si indosarierea;
- Delegati proiectele de acasa unor profesionisti, in special daca v-ar lua de doua ori mai mult timp sa le realizati singur. In majoritatea cazurilor, aveti mai mult de pierdut daca faceti lucruri pe care altcineva le-ar putea face mai repede si mai ieftin.
Pentru a folosi eficient timpul, e important sa nu faci lucruri care pot fi facute si de altii. Atunci cand delegati, asigurati-va ca intelegeti temeinic ce anume delegati.
Stabiliti termene si asigurati-va ca sunt respectate. Delegati lucrurile pe care stiti sa le faceti si rezervati-va pentru dv. lucrurile pe care nu stiti cum sa le faceti, pentru a putea invata.
Principiile delegarii
Delegarea defectuoasa este chiar mai grava decat lipsa delegarii. Iata cateva principii de baza ale delegarii:
1. Nu delegati ceea ce puteti elimina.
Nu insistati asupra lucrurilor care nu sunt importante. Concentrati-va asupra sarcinilor profitabile, cu adevarat importante, si incurajati-va subordonatii sa faca acelasi lucru.
2. Delegati lucrurile pe care nu doriti sa le delegati.
Avem tendinta de a face lucrurile care ne plac, chiar in detrimentul celor importante, sau chiar daca ceilalti ar putea sa le faca cel putin la fel de bine. Este motivant pentru subordonati daca le delegati lucruri placute.
Nu limitati delegarea la sarcinile plictisitoare si repetitive.
3. Delegati, nu abdicati.
A numi un subordonat pentru a face un lucru si a disparea apoi, nu inseamna delegare. Delegarea trebuie planificata. Persoana careia i se deleaga trebuie sa fie capabila si sa isi doreasca sa faca acel lucru. Pregatirea persoanei este o conditie foarte importanta. Delegati gradual, insistati asupra feedback-ului, apoi lasati-i persoanei timp pentru a se ocupa de sarcina respectiva, verificand din cand in cand starea curenta.
4. Delegati obiectivul, nu procedura.
Unul dintre avantajele delegarii este acela ca, de cele mai multe ori, lucrul respectiv este facut mai bine de cel caruia i se deleaga. Este un lucru de incurajat. Delegati rezultatul sarcinii, fara a insista pe procedura. Similar, atunci cand revizuiti, insistati asupra rezultatelor, in primul rand.
5. Nu delegati de fiecare data celui mai capabil subordonat.
Delegarea este una dintre cele mai eficiente metode de a va dezvolta subordonatii. Delegand de fiecare data celui mai bun dintre ei, acesta se va dezvolta din ce in ce mai mult, in timp ce ceilalti vor fi mai putin pregatiti si demotivati.
6. Aveti incredere in subordonati.
Fiti siguri ca delegati atat autoritatea de a face lucrul respectiv, cat si responsabilitatea. O data delegata o sarcina, persoana respectiva devine responsabila pentru realizarea ei si trebuie tratata ca atare.