Externalizarea în industria bancară: factori determinanţi şi riscuri
Drept urmare, cele mai multe bănci au început să-şi reducă expunerea prin vânzarea activelor şi a activităţilor auxiliare activităţii bancare sau prin diminuarea acestora pentru a reduce costurile prin orice metoda. În acest context, externalizarea bazată fie pe soluţii interne, fie pe solutii externe, a fost perceputa ca o masura total justificata de a atinge aceste obiective din moment ce permite grupurilor bancare reducerea costurilor si concentrarea pe activitatile de baza, lasand sarcinile auxiliare in gestiunea specialistilor in domeniu.
Ensight Management Consulting, membru afiliat al retelei de consultanta Eurogroup Consulting, a facut parte din echipa care a realizat studiul european Externalizarea in industria bancara. Scopul principal al acestui studiu este identificarea celor mai bune metode de externalizare pentru sistemul bancar in contextul presiunii crescute privind reducerea costurilor.
Studiul Externalizarea in industria bancara arata cele mai importante motive pentru a utiliza externalizarea de activitati in cadrul sectorului bancar, subliniind ca, mai mult decat a reduce costuri si a se concentra pe activitatile de baza, externalizarea ofera acces la tehnologii noi si permite o gestionare mai buna a acestora, poate fi un raspuns bun la nevoia de a degreva resursele de activitati auxiliare, reprezentand de asemenea o solutie pentru a reduce timpul investit in implementarea schimbarilor tehnologice.
Comparativ cu externalizarea, best sourcing cuprinde mai degraba o viziune completa a impactului inregistrat asupra unei entitatii, reprezentand mai mult decat un element legat de contul de profit si pierdere sau un element de centralizare a proceselor. Aspecte precum resursele umane, mediul, piata, sau reglementarile trebuie luate in calcul atunci cand se evalueaza riscurile si contextul externalizarii.
Studiul ilustreaza, de asemenea, cum sfera activitatilor bancare de baza a fost restransa, determinand bancile sa se concentreze pe zone in care pot sa ofere valoare adaugata prin relatia directa cu clientul. De fapt, cu cat interactiunea banca – client este mai stransa, cu atat activitatea respectiva este considerata mai critica, esentiala. In acest mod, functii suport precum IT, RU, Financiar si Administrarea Cladirilor sunt zonele cele mai predispuse la externalizare, insa nu sunt singurele.
Pe langa beneficiile externalizarii si zonele in care se aplica, un aspect foarte important este reprezentat de riscurile acestui proces. Daca pierderea controlului este principalul risc mentionat de respondentii tuturor studiilor relevante privind externalizarea, riscurile operationale precum problemele de comunicare intre clienti si furnizori, sau problemele de standardizare demonstreaza de ce externalizarea poate fi un proces dificil. Alte motive pot fi: pierderea expertizei si a flexibilitatii din cadrul organizatiei, dificultatea de a mentine costurile sub control, riscurile de neconformitate, aspectele sociale precum rezistenta la schimbare, riscurile tehnice sau de confidentialitate.