Exprima-te CROCANT (II)
Prima declanseaza comportamente de autoprotejare si stabilire a limitelor pana la care suntem dispusi sa mergem in interactiunile cu ceilalti. A doua ne impinge sa depasim aceste limite si sa evoluam descoperind noi lumi.
Literele C si T din acronimul CROCANT se refera la satisfacerea nevoii de certitudine. Literele A si N se refera la satisfacerea nevoii de incertitudine.
Sa le analizam pe rand:
Complet
Cat de des "inchizi cercul" atunci cand faci o prezentare? Asteptarile pe care le creezi in mintea celorlalti sunt implinite?
Oamenii simt o nevoie psihologica foarte puternica de a incheia la nivel mental "socotelile" (nevoia de certitudine). Cand nu ne este satisfacuta aceasta nevoie, spunem despre felul in care se exprima celalalt ca este "varza" sau ca "bate campii".
Cand ai terminat de dat o explicatie, asigura-te ca si pentru partenerul tau de dialog aceasta este suficienta.
Aplicabil
Cat de practica si utilizabila este informatia pe care o livrezi? Este suficient de simplu structurata pentru a putea fi aplicata usor si imediat?
Majoritatea adultilor prefera sa asculte lucruri cu relevanta practica pentru ei. Cu cat oferi mai multe idei practice despre cum le-ar putea fi de folos ceea ce le prezinti, cu atat poti sa "vinzi" mai usor o idee sau un produs.
Ofera cateva exemple care sa faca usoara intelegerea aplicabilitatii practice a ideilor tale.
Nou
Cat de noua este informatia pe care o livrezi? Are suficiente elemente diferite de ceea ce "se stie deja", pentru a capta atentia?
Daca vrei sa atragi atentia asupra a ceea ce urmeaza sa spui este foarte indicat sa oferi informatii noi si unice. Totusi, desi atentia ne este captata de ceea ce este "nemaivazut", excesul de noutate poate determina o reactie de respingere (din cauza nevoii de certitudine). De aceea, nu oferi mai multa informatie noua decat este necesar. Noutatea are rolul de a atrage atentia si de a starni curiozitatea (nevoia de incertitudine).
Pe de alta parte, cei din jur au nevoie sa se poata raporta cu propria experienta la ceea ce le spui. De aceea, exemplele, povestirile sau citatele vor pastra treaza atentia interlocutorului. Noutatea este scanteia, iar elementele deja cunoscute sunt combustibilul care mentine flacara.
Temporal
Cat de bine te poti incadra in timp cu ceea ce oferi? Poti respecta cadrul temporal propus?
Daca porti o discutie cu un om de afaceri pentru care timpul este foarte pretios, probabil ca stii ca trebuie sa comunici rapid si eficient. Acest lucru devine foarte vizibil in vanzari si negocieri.
Practic, in orice conversatie importanta este bine sa te pregatesti sa comunici ideile esentiale in 90 de secunde. Uneori, doar atat ai la dispozitie. Cand faci acest lucru, atentia ta se focalizeaza pe rezultatele dorite si exprimarea ta devine brusc mai CROCANTa.
In plus, stabileste impreuna cu interlocutorii un orizont de timp pentru intreaga intalnire si respecta-l. Oricum, atentia celuilalt este distrasa in momentul in care timpul a expirat. Aminteste-ti de momentele cand suna clopotelul la scoala, iar profesorul uita sa mai dea pauza…
In concluzie, cand te exprimi CROCANT obtii cel putin trei lucruri de la interlocutorii tai: le atragi atentia, le oferi in mod eficient informatii si ii inviti in mod convingator sa actioneze.
In plus, poti acum sa analizezi felul in care prietenii tai se exprima si poti sa le oferi sugestii.
Inspiratie!