Exprima-te CROCANT!
CROCANT este un cuvant format din initialele celor sapte caracteristici definitorii pe care le urmareste analiza stilului de comunicare al unui vorbitor.
Cand analizezi cat de CROCANT se exprima cineva, vei descoperi ca unele dintre cele sapte elemente reprezinta punctele sale tari, iar altele reprezinta punctele slabe.
In plus, iti poti analiza propriul stil de exprimare pentru a vedea in ce masura poate fi imbunatatit. Simpla modificare in sens pozitiv a unuia dintre elemente iti va spori capacitatea de convingere in timp foarte scurt.
Ori de cate ori doresti sa comunici o idee, cu cat mai CROCANT te exprimi, cu atat mai usor va fi receptata ideea ta.
***
Cand deschizi o punga de chips-uri, probabil ca nu-ti doresti sa gasesti altceva decat niste bucati CROCANTe de cartofi. Daca dai in schimb de bucati moi si unsuroase, vei considera ca produsul este de proasta calitate.
La fel, intr-o conversatie, ai nevoie ca stilul de exprimare al interlocutorului sa fie suficient de "CROCANT" pentru a-ti mentine atentia treaza. Complementar, ar fi de dorit ca si stilul tau de exprimare sa fie atractiv pentru interlocutori.
Iata care sunt elementele importante ale stilului de exprimare CROCANT:
Clar
Cat de clar te exprimi? Cat de usor de urmarit si lipsita de ambiguitati este prezentarea ta?
Pentru a avea o exprimare clara este bine sa eviti cuvintele sofisticate si frazele lungi.
In schimb, fa pauze dupa ce ai spus o idee importanta ca sa ii dai timp interlocutorului sa inteleaga informatia. Verifica prin intrebari sau ridicand din sprancene daca te-ai facut inteles. Daca nu, fii gata sa reiei explicatia cu alte cuvinte.
Riguros
Cand oferi o explicatie, cat de bine urmaresti secventa de prezentare? Sunt toate lucrurile "la locul lor" (exemple, date statistice etc.)?
Ca sa transmiti senzatia de rigoare a exprimarii, evita digresiunile inutile. Rezista tentatiei de a aluneca din poveste in poveste, cu exceptia cazului in care povestea ilustreaza un element-cheie al prezentarii tale.
Cei din jur vor intelege ca esti riguros atunci cand le explici clar la inceput unde vrei sa ajungi (care este scopul tau), iar la final te asiguri ca ai realizat acel scop si ca interlocutorii au inteles explicatia.
Obiectiv
Cat de mult conteaza in prezentarea ta datele, faptele, studiile? Cat de mult conteaza parerea celorlalti – o iei in calcul?
Faptul ca esti obiectiv iti confera credibilitate. Practic, cu cat oferi informatii mai precise, cu atat elimini mai mult din subiectivism. De asemenea, cu cat accepti mai deschis puncte de vedere contrare, cu atat esti perceput mai credibil si mai obiectiv. Renunta sa aperi cu orice pret o pozitie si accepta si parerea celorlalti, mai ales atunci cand se bazeaza pe argumente solide.