Există viață personală dincolo de stres?
Cu toate acestea, există tehnici deja validate de management al stresului și tool-uri care te ajută să combați o problemă din ce în ce mai prezentă în actualitatea profesională.
Definiția
Specialiștii au căzut de acord asupra faptului că stresul este o condiție pe care o experimentăm atunci când cerințele pe care ceilalți le au de la noi depășesc posibilitățile noastre. Cu alte cuvinte, suntem stresați atunci când simțim că ce se așteaptă de la noi excede propriile noastre capabilități. Bineînțeles, fiecare resimțim diferit stresul. Unii au o tolerenață scăzută la stres, alții, una ridicată.
Reacții la stres
Se pare că organismul uman are două reacții majore în fața stresului. Prima este așa numitul răspuns de tip „fugi sau confruntă”. Al doilea tip de reacție este denumit „Sindromul general de adaptare” și este un tip de răspuns la un stres prelungit.
Citește și Hipnoza şi secretele din subconştientul nostru
Cele două tipuri de reacții în fața stresului sunt interconectate. Astfel, SGA (Sindromul general de adaptare) are 3 faze: faza de alarmă, cea de rezistență și faza de oboseală. Aceasta din urmă se dezvoltă tocmai printr-o prelungire a condiției de „fugă sau confruntare”.
Semne ale stresului
Chiar dacă fiecare reacționează diferit la stres, sunt câteva semne comune ale acestei afecțiuni:
- Atacuri de panică;
- Exces de somn sau insomnie;
- Comportament de tip obsesiv compulsiv;
- Izolare socială;
- Oboseală permanentă;
- Pierdere masivă în greutate sau, din contră, acumularea bruscă a unor kilograme.
Managementul stresului
Primul pas spre a rezolva această problemă este să înțelegi care este sursa stresului. De aceea, este bine să ai un jurnal în care să notezi ce evenimente îți provoacă stresul și, mai ales, de ce te fac să te simți stresat. Ajută mult să listezi elementele cauzatoare de stres după impactul provocat. Care dintre evenimente îți afectează productivitatea și care îți afectează sănătatea? Un calendar și o evidență a potențialilor de stres te ajută în ținerea acestora sub control.
În al doilea rând, trebuie să știi cum să-ți manageriezi timpul pentru a evita un potențial factor cauzator de stres. Prioritizarea proiectelor de la muncă, evitarea multitasking-ului, reala înțelegere a rolului tău în organizație – toate acestea reprezintă elemente care pot elimina stresul din viața ta profesională.
Citește și Cele mai stresante joburi din 2015
În al treilea rând, trebuie să înveți să gestionezi relațiile cu oamenii din jurul tău. De cele mai multe ori, colegii tăi se transformă în factori stresanți. De aceea, învață pe cine și cum să refuzi, dar și cum poți prioritiza cerințele care îți vin pe scară ierarhică.
Nu în ultimul rând, cel mai important lucru este să lucrezi cu tine însuți pentru a elimina stresul. Nu uita de odihnă, exerciții fizice și un regim alimentar corespunzător. Discută ori de câte ori poți cu cei apropiați ție, fie că sunt prieteni sau familie pentru a rezolva situațiile care-ți provoacă stresul. Cere sfatul celor în care ai încredere. Educă-te și adoptă o atitudine pozitivă. Uneori, ajută mai mult decât crezi să poți vedea și partea plină a paharului.