Evaluarea performantei
Datorita acestor asteptari din ce in ce mai mari, companiile incearca, prin diferite instrumente, sa atraga si sa mentina resursa umana cea mai potrivita, mai valoroasa si care reprezinta o garantie a unor rezultate constant ridicate. Aceste instrumente sunt extrem de variate: de la teste psihologice, pana la centre de evaluare complexe focalizate pe competente si atitudini.
Unul dintre instrumentele care pare sa nu lipseasca din nici o organizatie este „360-grade feedback”. Un consultant englez spune, printre altele, ca el nu-si poate imagina existenta unei organizatii fara utilizarea unui astfel de instrument. Sunt numeroase programe care, sub denumirea de „360-grade feedback”, sunt utilizate cu scopul de a identifica:
- punerea in practica a abilitatilor manageriale;
- aplicarea valorilor organizatiei in activitatea de zi cu zi a angajatilor;
- competentele specifice unor posturi-cheie din organizatii;
- orientarea catre client a angajatilor etc.
Ca firma de training si consultanta, cu un istoric de 10 ani pe pietele din Romania, Rusia, Moldova si Ucraina, ne-am intalnit cu situatii dintre cele mai diverse: formularele standard nu erau compatibile cu nevoile organizatiilor, cei care trebuiau sa evalueze erau situati la distante mari unii de altii, ceea ce presupunea costuri suplimentare pentru a facilita „recuperarea” formularelor completate. Ca sa nu mai mentionam munca de rutina pentru producerea a zeci sau sute de formulare, cu numeroasele lor pagini! Acestea sunt cateva dintre motivele pentru care am salutat cu bucurie aparitia acestor tipuri de instrumente cu posibilitatea de aplicare on-line. Gradul ridicat de personalizare, posibilitatea de a construi formulare extrem de specifice, strict legate de competentele identificate de catre client sau impreuna cu clientul, posibilitatea de a avea un numar mare de respondenti pentru aceeasi persoana evaluata (6-12 evaluatori), rapoartele complexe (la nivel de individ, dar si la nivel de echipa sau domeniu specific – marketing, financiar, productie etc.) ne-au determinat sa luam decizia de a achizitiona un astfel de program. Dintre cele pe care le-am studiat, am ales Panoramic Feedback, furnizat de PanoMetrics Inc. din Canada. Promptitudinea suportului acestora, faptul ca intr-un interval foarte scurt de timp am avut posibilitatea sa generam formulare si rapoarte in limba romana, si nu numai, au fost doar cateva dintre motivele care ne-au determinat sa colaboram cu ei. Si nu am gresit! Actualizarea continua a soft-ului, posibilitatile multiple de utilizare, sfaturile profesioniste ale celor din Canada ne-au fost si ne sunt in continuare de mare ajutor.
Structura unui pachet complet este… complexa! Ea tine seama de cel mai important factor al relatiei: clientul. Pasii pe care ii parcurgem in implementarea acestui „360 feedback” sunt standardizati si vor fi regasiti la oricare dintre distribuitorii Panoramic Feedback din lume:
- definirea scopului programului de evaluare;
- identificarea competentelor ce urmeaza sa fie evaluate;
- definirea grupurilor de respondenti pentru fiecare persoana evaluata;
- sesiunea pregatitoare;
- alocarea ID si parolei pentru fiecare evaluat si respondent in parte;
- inregistarea on-line a raspunsurilor;
- prelucrarea rezultatelor;
- generarea rapoartelor;
- sesiunea de feedback pe baza rapoartelor obtinute;
- sesiunea de training in dezvoltare, cu scopul definirii planurilor de actiune individuale si la nivel de echipa;
- coaching-ul fata in fata si on-line in vederea cresterii competentelor identificate ca puncte de dezvoltare la nivel de individ si de organizatie.
Un astfel de program are succes daca sunt respectate cateva criterii:
- responsabilitatea din partea respondentilor;
- implicarea din partea managementului;
- dorinta de schimbare a celor evaluati;
- disponibilitatea celor implicati de a primi si a da feedback obiectiv;
- asumarea responsabilitatii tuturor celor implicati – de la consultant, pana la nivel de organizatie.
Nimic nou, doar cerintele obisnuite ale unei organizatii de succes! Pentru ca acest program se adreseaza organizatiilor care sunt sau vor sa devina de succes!