Europa trebuie să inoveze dacă vrea să nu devină necompetitivă
Cu toate acestea, 76% dintre oamenii de afaceri cred în capacitatea Uniunii Europene de a dezvolta o abordare mai eficientă a cercetării şi inovării, se arată în studiul Ernst&Young Innovating for a prosperous future, care analizează percepţia asupra politicii Uniunii Europene în privinţa inovaţiei a 680 de lideri de business din toate sectoarele de activitate din 15 ţări europene.
„În contextul în care concurenţa la nivel mondial este acerbă iar creşterea veniturilor şi a condiţiilor demografice favorabile încurajează expansiunea clasei de mijloc globale, Europa are mai mare nevoie ca oricând să dezvolte o politică de inovare care să se bazeze pe un parteneriat puternic între guverne şi mediul de afaceri. Acest lucru nu necesită numai investiţii publice, ci şi participarea activă a companiilor, a cercetătorilor şi a antreprenorilor din întreaga Europă care să propulseze inovaţia”, afirmă Elena Badea, Director de Marketing, Ernst & Young România.
Inovaţia a devenit o direcţie strategică cheie a politicii europene căreia i s-au dedicat o serie de iniţiative şi a fost inclusă pe agenda Uniunii Europene pentru 2020. Până în prezent, finanţarea publică pentru cercetare şi dezvoltare a rămas modul dominant de finanţare a inovării în UE, iar acest lucru pare a fi o parte a problemei Europei în privinţa inovaţiei.
La întrebarea privind îmbunătăţirea sau deteriorarea politicilor privind inovaţia din UE în ultimii ani, poziţiile liderilor de business sunt împărţite: 38% consideră că acestea s-au îmbunătăţit, în timp ce 18% cred că s-au deteriorat. Companiile din Europa de Sud, care suferă de lipsa surselor de finanţare privată, sunt mult mai entuziaste când vine vorba de implicarea UE (96% în Grecia, 89% în Italia), în timp ce companiile din Nordul şi Vestul Europei consideră mult mai eficiente politicile de inovare derulate de guvernele naţionale (50% şi 41%).
Sondajul arată că 68% dintre cei chestionaţi consideră politica de inovare a SUA mult mai eficientă decât cea a UE, în timp ce doar 18% nu sunt de acord cu această afirmaţie. 42% dintre liderii de afaceri europeni cred că UE ar trebui să dezvolte parteneriate cu SUA pentru a deveni mai competitivă. Următoarea ţară luată în considerare este China ( 24%), urmată de Brazilia şi India, cu câte 6%.
Peste 74% dintre respondenţi spun că finanţările din sectorul privat au o contribuţie semnificativă pentru inovaţia tehnologică şi ştiinţifică din ţara lor, procent în creştere faţă anul trecut (66%). Datele confirmă faptul că ţările cu cele mai bune performanţe în materie de inovaţie sunt cele în care fondurile private de cercetare şi dezvoltare sunt semnificative în comparaţie cu fondurile publice (de exemplu, ţările scandinave).
Promovarea inovaţiei pe agenda publică nu trebuie să se bazeze doar pe colaborarea dintre mediul de afaceri, mediul academic, cercetători şi factorii de decizie. Dar mai ales pe întelegerea comună că dezvoltarea unei culturi a inovaţiei depinde în cea mai mare măsură de abilitatea factorilor de decizie implicaţi de a înlătura obstacolele din calea inovării, prin crearea condiţiilor necesare pentru creştere.