Eticheta la romani
In oricare dintre tarile in care am fost sau din care am cunoscut oameni de afa-ceri, am observat cateva aspecte universal valabile: recunosterea reciproca, ac-ceptarea diversitatii, respectul reciproc, adaptabilitatea.
O parte dintre acestea sunt rezultatul invatarii, documentarii, informarii. Dar respectul si adaptabilitatea sunt elemente comportamentale. Ele tin mai mult de do-rinta individului de a se manifesta conform normelor sau etichetelor specifice partenerului de afaceri.
In urma cu cativa ani, la o conferinta a femeilor de afaceri, o persoana din Coreea m-a intrebat ce ar trebui sa stie daca ar dori sa instruiasca un grup de oameni de afaceri coreeni care urmeaza sa deruleze afaceri in Romania. Ce este specific Romaniei din punct de vedere al etichetei in afaceri? Care sunt regulile pe care trebuie sa le respecte un om de afaceri strain? Si atunci am incercat sa ma gandesc la o carte sau la o alta sursa de informatii care sa-i fie utila. Singura sursa care mi-a venit in minte a fost Ambasada sau Consulatul Romaniei din Coreea. Acest lucru de intampla in urma cu trei ani.
Am realizat insa ca mi-e greu sa ii explic ce este specific mediului de afaceri romanesc, cu toate ca lucrez de cativa ani in acest mediu. Puteam vorbi despre punctualitate? A fost tocmai anul in care a aparut in presa un articol despre oamenii de afaceri romani care, de cele mai multe ori, intarzie la intalniri. Respectarea promisiunilor? Adresarea formala sau informala? Cred ca de fapt suntem extrem de flexibili si ca mai degraba ne adaptam, decat sa impunem noi niste reguli.
S-a schimbat ceva in acesti trei ani? Cu siguranta, dar un lucru este la fel: as avea aceeasi dificultate in a recomanda o sursa de informatii pentru a afla care sunt regulile specifice etichetei in afaceri din Romania! Cu exceptia unui singur program de training care ofera cunostinte solide despre eticheta in societate si cea in afaceri, cele mai multe programe se refera de fapt la abilitati de comunicare, inter-relationare, managementul conflictului si constituie mai mult traininguri de dezvoltare personala.
As vrea sa mentionez cateva elemente care cred ca sunt valabile in momentul de fata, dar care tin in mare masura de evolutia societatii in care traim:
- Adresarea formala care se mentine inca la multe intalniri de afaceri este un tri-but al conservatorismului, dar si forma de manifestare clasica a respectului la romani. in continuare, sunt multi cei care raspund cu greutate unei interpelari directe, amicale. Poate este o forma de protejare a individului;
- Daca sarutatul mainii unei femei era o regula in societatea noastra, astazi femeia nu mai asteapta acest gest, mai ales intr-o intalnire de afaceri. Este aceasta o pierdere a feminitatii? Cred ca e mai degraba o manifestare a rolului pe care o femeie de afaceri considera ca il are intr-o relatie de afaceri: egal cu cel al unui barbat;
- Respectarea promisiunilor este, cred eu, regula pe care ar trebui nu numai sa o invatam cu totii, dar sa o si respectam. Multi suntem tentati sa promitem mai mult decat putem face. Este o problema de cunoastere a potentialului si a resurselor care ne stau la indemana, dar si o dorinta de a ne dovedi noua si celor din jur ca putem! Respectarea etichetei presupune cel putin anuntarea intarzi-erilor, uneori obiective;
- A raspunde sau nu la mesaje este iarasi o problema de eticheta. Si nu numai, este si o problema de respect. Este bine sa tinem seama de faptul ca acel mesaj este cu siguranta important pentru persoana care ni l-a trimis. Merita cel putin o confirmare a citirii mesajului si promisiunea unui raspuns (ne intoarcem la regula 3!). Din pacate, asa-zisul mesaj de citire este, in general, o confirmare a deschiderii mesajului, mesaj trimis de o masina, si nu o confirmare a parcurgerii cu adevarat a textului. Nu vi s-a intamplat niciodata sa trimiteti automat mesajul de raspuns fara a citi, de fapt, continutul?
Eticheta in afaceri se poate, cu siguranta, exprima in cuvinte putine: cunoastere si respectarea valorilor.