Eşti deja un Brand…
Însă, ceea ce transmiţi poate şi, chiar este, de cele mai multe ori, diferit de ceea ce se recepţionează sau percepe.
Cu alte cuvinte, „una dai, alta primeşti!” cu variante, de la o situaţie la alta.
Imaginea vorbeşte despre tine. Ce spune?
Dacă scopul tău este să-ţi construiești un brand, o imagine, care să servească unui obiectiv, atunci e bine să ştii că sunt câteva elemente ce trebuie luate în considerare.
1. Vestimentaţia: este un indiciu nonverbal esenţial în formarea primei impresii şi în decurgerea, ulterioară, a relaţiilor. Prima impresie se formează într-un interval cuprins între 20 de secunde şi 4 minute şi este, de cele mai multe ori, definitorie pentru orice relaţie. Vestimentaţia, la care se adaugă contactul vizual, zâmbetul şi postura corporală, poate determina o impresie favorabilă construirii unei relaţii, personale sau profesionale, de succes. Corpul omenesc este un afişaj al stării noastre de spirit, iar hainele care îl îmbracă dezvăluie informaţii ce ţin de tipul de personalitate, de încredrere în propria persoană, de intenții, de nivel de educaţie sau de trai, creativitate…
2. Comportamentul: este o altă componentă, tot de natură nonverbală, ce te poate ajuta să-ţi proiectezi imaginea ce corespunde scopului tău de comunicare. Comportamentul este, în acestă situaţie, similar cu atitudinea, văzută ca reacţie la situaţiile de viaţă. Cuvântul-cheie este consecvenţa – menţinerea sau respectarea unui tipar comportamental. Persoanele al căror comportament este oscilatoriu creează sentimentul de neîncredere, lipsă de coeziune în acţiuni şi gândire, poate chiar dezechilibre emoţionale ce nu pot genera relaţii pozitive.
3. Discursul sau comunicarea verbală este cea care completează şi, uneori, nuanţează comunicarea nonverbală. În construirea unui brand sau a unei imagini consistente este foarte important să existe concordanţă între mesajul transmis verbal şi cel nonverbal, completare sau chiar amplificare a unuia faţă de celălalt. Dacă apar discrepanţe între cele două tipuri de comunicare, mesajul nu este credibil, comunicatorul este discreditat, iar comunicarea este compromisă.
Imaginea sau brandul unei persoane se construieşte în jurul valorii sale şi este recunoaşterea pentru ceea ce acesta reprezintă în mintea oamenilor cu care relaţionează.
„Nu îţi poţi crea o reputaţie pe baza lucrurilor pe care ai de gând să le faci”, spunea Henry Ford.
Imaginea este sinonimă cu reputaţia, văzută ca sumă a atributelor, carcateristicilor acumulate din experienţele anterioare.
Este o consecinţă a trecutului şi o cauză a viitorului!
De ce e important să fii conştient de propria imagine?
Să fii conştient de propria imagine şi să contribui mereu la îmbunătăţirea acesteia înseamnă a-ţi asigura, continuu, un capital de imagine ce generează contexte favorabile, pe toate planurile:
- Imaginea favorabilă sau brandul personal puternic denotă încredere în propria persoană, atât la nivelul stimei de sine, cât şi al capacităţilor sau aptitudinilor. Încrederea proiectată şi confirmată social îţi aduce beneficii şi relaţionări favorabile.
- Persoana „bine văzută” are putere de convingere şi influenţare în mediul în care evoluează. Acestea generează atragerea unor resurse, umane şi /sau materiale, ce pot contribui la atingerea obiectivelor.
- Individul ce se identifică printr-un brand solid poate deţine controlul situaţiilor în care se află. Poate gestiona atât raţional, cât şi emoţional stările şi persoanele cu care interferează.
„Brandul dumneavoastra reprezintă viitoarele câştiguri. A nu vă ocupa de brand înseamnă a nu vă controla viitorul!” – Don Sexton
Mimi Necula
Trainer comunicare verbală şi nonverbală