Este antreprenoriatul urmarea firească a MBA-ului?
Vă întrebați, probabil, de ce nevoia unui MBA sau a unui EMBA este atât de acută în cazul antreprenorilor. Roxana Ioniță, Director Tiffin Executive MBA oferă un posibil răspuns: „Un antreprenor îşi începe cariera fără noţiuni de management, învaţă din practică, din greşeli, şi se adaptează la schimbări. În acest fel îşi dezvoltă propriul stil de conducere. Cu toate acestea, lipsa educaţiei în management se simte, mai ales când business-ul creşte şi se impune un nivel de management ridicat.”
Potrivit lui Svetlan Danev, General Manager al IntegralEdu Group, experiența unui MBA sau a unui EMBA este una plină de satisfacții datorită cunoștințelor pe care un antreprenor ajunge să și le însușească. Oamenii care participă la un MBA sau la un EMBA vin din domenii de business diferite și asta face ca studiile de caz pe care lucrează să fie de-a dreptul interesante, pentru că fiecare are o perspectivă diferită de soluționare a unei probleme, adaugă Svetlan Danev.
În teorie, înveţi şi aplici
Roxana Ioniță, Director Tiffin Executive MBA, mai subliniază că, după absolvirea unui curs de MBA sau de EMBA, antreprenorii recunosc că „se simt mai puternici în câmpul de luptă al business-ului local și internațional, au o încredere de sine bine consolidată, cu performanțe profesionale îmbunătățite, și dețin un control asupra tuturor aspectelor climatului de afaceri din lume”.
Și Bianca Ion, Director Marketing Program Executive MBA Asebuss – Institutul de Administrare a Afacerilor, consideră că un MBA le oferă celor care se înscriu într-un astfel de program învățare experiențială alături de colegi cu aceleaşi preocupări, dar cu background diferit, acces la date şi informaţii referitoare la companii antreprenoriale, poveşti de succes sau, dimpotrivă, decizii greşite, consultanţă în stabilirea unui plan de afaceri viabil, cât şi structurarea unui mod de gândire specific antreprenoriatului.
„Un program MBA îţi oferă un mediu sigur în care îţi poţi testa ideile, primi consultanţă de la profesori şi colegi, răspunsuri la întrebări cheie cu privire la strategia companiei, inovaţie şi durabilitate, cash-flow, relaţiile cu clienţii, furnizorii şi investitorii, acces pe pieţele externe, evaluarea investiţiilor”, consideră Bianca Ion.
La rândul ei, Gabriela Tokacs, Recruitment and Development Manager MSM România, spune că unul dintre lucrurile pe le oferă un Master of Business Administration este o privire de ansamblu asupra tuturor proceselor și specificităților din toate departamentele unei companii: „Practic, într-un MBA treci prin toate etapele unui business, de la ideea înițială, până la deschiderea business-ului, defășurarea activității unei companii, apoi exitul”.
În practică, întâi aplici şi apoi înveţi
Am stabilit, așadar, de ce este imperativ ca antreprenorii să fi absolvit un MBA sau EMBA și cu ce îi ajută un astfel de program. Dar o întrebare cât se poate de legitimă este: când aleg antreprenorii să urmeze un MBA sau un EMBA, înainte sau după ce își deschid o afacere?
Datele de la școlile de MBA sau de EMBA din România arată că majoritatea antreprenorilor își deschid întâi o afacere și abia apoi urmează un astfel de program. Pe de altă parte, mai există și cazul celor care ocupă funcții de top management în companiile în care lucrează, care urmează un program de MBA sau de EMBA și care, de multe ori, aleg să facă pasul către antreprenoriat, atrage atenția Gabriela Tokacs, Recruitment and Development Manager MSM România.
Informațiile primite de la Tiffin University demonstrează că 20% dintre cei care se înscriu la cursurile Tiffin sunt antreprenori, iar dintre absolvenți 20% aleg să urmeze calea antreprenoriatului, 40% sunt promovați în companiile în care lucrează încă din timpul programului, 60% beneficiază de creșteri salariale, iar 5% pleacă să lucreze în afară.
Maastricht School of Management (MSM) România oferă un program de EMBA creat de antreprenori și intraprenori (acei oameni care pot genera schimbare în companiile lor). Datele MSM România arată că o treime dintre studenții lor de EMBA sunt antreprenori sau lucrează în ONG-uri. Mai mult, tocmai pentru că este vorba despre un program de EMBA, acesta atrage din start un număr mare de antreprenori sau factori de decizie.
Datele de la Școala de afaceri de top Asebuss, care are și program de EMBA, dar și un program de MBA destinat antreprenorilor, arată că 40% dintre candidații la MBA au deja o afacere sau contribuie semnificativ într-o afacere de familie. În ceea ce privește programul de EMBA din cadrul Asebuss, statistica arată că aproxmimativ 30% dintre absolvenți sunt antreprenori, dintre care între 5 și 10% au propria companie încă de la intrarea în program, în timp ce restul face pasul către antreprenoriat în primii 3 ani de la absolvirea EMBA-ului. Cât despre programul de MBA orientat către atreprenoriat al Asebuss, datele arată altceva: pentru că este un program destinat antreprenorilor, procentul studenților antreprenori este, din start, mai ridicat, de aproximativ 40%, la care se adaugă un procent de 20% de antreprenori noi după finalizarea programului.
Putem spune, astfel, că antreprenorii din România aleg să urmeze un program de MBA sau de EMBA după ce și-au deschis o afacere. Cu cât o afacere este mai matură, cu atât cel care o conduce trebuie să vină cu cunoștințe și cu soluții la fel de mature pentru toate probleme care se ivesc.
Katia Dănilă Vandenbremt – de la diplomaţie la torturi de lux, via MBA
După o carieră în diplomația publică și în management cultural, Katia Dănilă Vandenbremt a vrut să-și schimbe orientarea profesională și să înceapă o afacere pe cont propriu în domeniul torturilor de lux. Cum un MBA i s-a părut un bun punct de plecare, s-a înscris la programul MBA pentru antreprenoriat al Asebuss, pe care îl va absolvi în luna iunie a acestui an.
„MBA-ul a fost o sursă importantă de informaţii de care aveam nevoie. M-a ajutat să îmi structurez activitatea, mi-a dat încredere că pot şi ştiu să fac antreprenoriat. Nu vorbesc aici doar de materialele de curs, orice se găseşte acum destul de simplu pe Internet, dar mai ales de interacţiunea cu profesorii şi colegii, care au contribuit în mod semnificativ la îmbunătăţirea experienţei de învăţare”, povestește Katia Dănilă Vandenbremt.
În opinia Katiei, nu este un adevăr general valabil că cei care termină un MBA își vor deschide o afacere: „Există două programe de MBA, cel pentru executives şi cel pentru antreprenori. În Executive MBA, bănuiesc că ceea ce se aşteaptă de la cursanţi este să îmbunătăţească activitatea companiei la care lucrează. În MBA-ul pentru antreprenori, nu toţi cursanţii sunt antreprenori şi dintre cei care nu sunt, probabil nu toţi vor dori neapărat să devină. Vor capătă, însă, cu siguranţă spiritul antreprenorial, iniţiativă şi competenţe în plus, pe care companiile în care lucrează le vor aştepta de la ei. Dintre cei care sunt într-un fel sau altul antreprenori, o parte are deja afaceri cu ceva vechime, pe care vor să le îmbunătăţească. Cred că beneficiile sunt diferite, dar la fel de importante”.
Katia mai crede că diferența dintre un antreprenor cu MBA și unul fără MBA este una foarte mare pentru că, nu de puține ori, antreprenorii care, într-un final, s-au înscris la un curs MBA, își aduc aminte de probleme cu care s-au confruntat și mărturisesc că, dacă ar fi urmat un MBA mai devreme, ar fi știut cum să le gestioneze eficient. „Sigur că intuiţia este absolut necesară, dar la fel de necesară este disciplina, structurarea şi aprofundarea cunoştinţelor pe domeniile (multiple) în care antreprenorul trebuie să aibe cunoştinţe: de la contabilitate la resurse umane, de la gestiunea operaţiunilor la cultură organizaţională”, a continuat Katia Dănilă Vandenbremt.
Cele mai importante lecții pe care le-a învățat în timpul programului de MBA sunt că schimbările mici pot avea rezultate majore, că știința conferă un mare avantaj și că un antreprenor are nevoie de disciplină și structură: „MBA-ul m-a învăţat nu numai că am toată puterea de a deveni antreprenor, dar şi cum exact să fac acest lucru”.
Am întrebat-o pe Katia ce le-ar spune celor care nu sunt dispuși să învestească într-un MBA. Potrivit Katiei, investiția nu este într-un MBA, ci în propria persoană. „Este o valoare adăugată în viaţa celui care o face, nu numai profesional, dar şi pe plan personal, pentru că managementul se poate aplica în toate aspectele vieţii. Sigur că, în mod formal, o diplomă de MBA este întotdeauna un plus important într-un CV, dar beneficiile vin mai ales din informaţiile asimilate, consultanţa de care beneficiezi şi reţelele de cunoştinţe, dar şi prieteniile care se formează între absolvenţi. Pentru mine, un MBA este o trambulină spre succes, definit într-un sens mult mai larg decât cel strict profesional”, subliniază Katia.
„Antreprenorii educaţi au mai multe şanse de reuşită”
Magazinul online librariadevinuri.ro a fost fondat de Adina B. și de Ștefan L. după ce au urmat cursurile de EMBA ale Asebuss. Planul de afaceri a fost parte integrantă a lucrării de disertație de la finalul programului.
În opinia celor doi, absolvirea unui MBA sau a unui EMBA nu-ți oferă automat 'meseria' de antreprenor: „Dar, cu siguranță, vei avea aptitudinile şi cunoştinţele necesare că să poţi profita de orice oportunitate. Pe noi ne-au ajutat foarte mult cei doi ani de EMBA, şi nu ne referim doar la materiile parcurse, ci în special la ritmul alert al programului, la organizarea şi planificarea obligatorie şi la obişnuinţa de a-ţi pune întrebări şi a găsi soluții”.
Diferența dintre un antreprenor fără MBA sau EMBA și un antreprenor care a absolvit unul dintre cele două programe este ca diferența dintre un cărbune și un diamant șefuit, cred Adina B și Ștefan L. „Dacă bijutierul (cursantul) decide apoi să pună în valoare diamantul (cunoştinţele) într-o bijuterie lucrată cu migală (buisness-ul), atunci se pot vedea clar beneficiile cursurilor de EMBA. Statisticile au demonstrat că antreprenorii educaţi au mai multe şanse de reuşită, iar businessul lor are mai multe şanse de creştere sustenabilă”, subliniază cei doi antreprenori.
Adina B. și Ștefan L. mărturisesc că cele mai importante lecții pe care le-au învățat în timpul cursurilor de EMBA sunt asumarea unor riscuri calculate, importanța lucrului în echipa şi împărţirea sarcinilor pentru alocarea resurselor şi a eforturilor.
Ce le-ar spune Adina B. și Ștefan L. antreprenorilor care vor să plece la drum fără să fie pregătiți? „Business-ul, în general, şi business-ul în România, în special, este asemeni unei călătorii prin junglă. Este decizia fiecăruia dacă pleacă la drum cu o macetă sau un briceag. Un program MBA sau EMBA îţi oferă harta, te învaţă să foloseşti busola, să mânuieşti maceta şi te trimite în călătorie alături de parteneri de nădejde (colegii şi profesorii din acest program). Librariadevinuri.ro a beneficiat pe deplin de sprijinul colegilor, îndrumarea profesorilor şi cunoştinţele asociaţilor”, au conchis cei doi.
Acest material a fost publicat în Ghidul MBA 2015.