Era Robocop. Ce impact ar putea robotizarea asupra locurilor de muncă
77% dintre executivi cred că progresele tehnologice reprezintă mega tendința care va transforma cel mai mult modul în care companiile interacționează cu toate părţile interesate, se arată în sondajul realizat de PwC. "Este de așteptat ca tehnologia care completează mâna de lucru să aibă mai puține efecte adverse asupra locurilor de muncă decât tehnologia care o dislocă. În multe sectoare de servicii pentru consumatori, de exemplu, în cele în care contactul uman este esențial, există mai puțin interes ca roboții să înlocuiască oamenii – cel puțin pentru moment ", a declarat Ionuţ Sas, Partener, Consultanţă Fiscală, membru al grupului de servicii pentru sectorul Tehnologiei, Media şi Telecomunicaţiilor, PwC România.
Câștiguri substanțiale
Cu toate acestea, în alte zone automatizarea poate prezenta o amenințare mai mare la adresa locurilor de muncă. Frey și Osborne (2013) estimează că aproximativ 47% din locurile de muncă actuale din SUA sunt expuse riscului în următoarele două decenii, comparativ cu un studiu al OCDE care plasează cifra la doar 9%. Tehnologiile digitale vor crea şi noi locuri de muncă, așadar efectul nu este în totalitate unul negativ. Realizatorii studiului cred că, pentru acele afaceri care se pot adapta mai rapid la noile tehnologii, precum și pentru angajații care dețin competenţe pe care mașinile nu le au în prezent – cum ar fi creativitatea și empatia – progresele tehnologice le-ar putea aduce câștiguri substanțiale. Multe dintre profesiile despre care oamenii cred că necesită inteligenţă, cum sunt cele ale avocaţilor şi medicilor, pot fi automatizate în mare măsură, iar carierele de acest tip s-ar putea restrânge. Este afirmația făcută de Andrew Moore, decan al Facultăţii de informatică de la Carnegie Mellon University, la Forumul Mondial de la Davos. Maşinile au preluat deja multe dintre sarcinile funcţionarilor.
Computerele pot să facă o serie de lucruri despre care până acum am crezut că doar oamenii sunt capabili să le facă. Deja îi ajută pe avocaţi să pregătească documentele pentru procese, iar treptat le-ar putea lua locul. Cercetările efectuate de University of Oxford arată că terapeuţii, angajaţii din sectorul sănătăţii şi cel social sunt cel mai puţin expuşi la riscul automatizării, în timp ce angajaţii în activităţi de telemarketing şi agenţii de asigurări sunt în cel mai mare pericol.
Un motiv de îngrijorare
Christopher Pissarides, deţinătorul unui premiu Nobel în Economie, şi Erik Brynjolfsson, profesor la MIT, avertizează că autorităţile vor fi nevoite să schimbe sistemele educaţionale, pentru a se adapta schimbărilor care vor fi aduse de creşterea automatizării. Există şi voci care consideră că robotizarea îi poate face pe oameni mai leneşi şi mai dependenţi de tehnologie iar acesta este un motiv de îngrijorare.
"Inovațiile tehnologice reprezintă o forță disruptivă pentru companii și angajați. Dar pentru acele afaceri care se pot adapta mai rapid la noile tehnologii, precum și pentru angajații care dețin competențe pe care mașinile nu le au în prezent — cum ar fi creativitatea și empatia — progresele tehnologice le-ar putea aduce câștiguri substanțiale", spune Ionuț Sas.