EQ ridicat, succes garantat
Orice discutie despre inteligenta emotionala porneste de la Daniel Goleman. Psihologul de la Harvard a definit, popularizat si reactualizat conceptul de inteligenta emotionala, o data cu transformarea cartii Inteligenta emotionala: De ce poate fi mai importanta decat IQ? (1995) intr-un bestseller. Spun „reactualizat” deoarece IE fusese identificata inca din 1920 de catre E.L.Thorndike. Doar ca purta denumirea de „inteligenta sociala”, adica „abilitatea de a intelege si de a lucra cu oamenii, de a te comporta cu intelepciune in relatiile umane”. Una dintre cele mai recente definitii este cea enuntata de John Mayer si Peter Salovey: „abilitatea de a percepe si exprima, de a asimila emotii in gandire, de a intelege prisma emotiilor si de a regla emotiile proprii si pe ale altora”. Ce au in comun toate aceste definitii, indiferent de autor, este ca inteligenta emotionala nu este innascuta si lucreaza cu emotiile, pentru a asigura o relationare optima cu ceilalti si cu propria persoana.
In ceea ce priveste diferenta dintre intelect si inteligenta emotionala, exemplul lui Goleman este edificator: Doi copii se plimbau printr-o padure. Unul era premiant la scoala si foarte apreciat de adulti. Celalalt era un smecheras, slab la invatatura, dar foarte descurcaret in viata de zi cu zi. Celor doi copii le iese un urs in cale. Primul face repede niste calcule si ajunge, dezamagit, la concluzia ca nu poate scapa cu fuga din fata ursului. Celalalt se apleaca calm, isi verifica pantofii si isi strange mai bine sireturile. Primul, foarte trist, ii spune ca a facut calcule si nu au nici o sansa sa scape de urs daca o iau la fuga. Cel de-al doilea ii raspunde, cu acelasi calm:
„Te-nseli! Tot ce trebuie sa fac este sa fiu cu un pas inaintea ta”.
In mod traditional, puterea creierului este data de IQ. Insa cu cat lumea devine mai complexa, inteligenta emotionala trece pe primul plan.
Daniel Goleman
Cu totii cunoastem persoane extreme de inteligente, cu un bagaj mare de cunostinte din diverse domenii, care insa nu reusesc sa se impuna, sa se faca auzite si intelese si trec dintr-un esec in altul, profesional si personal. Si cunoastem persoane care, chiar daca nu au sclipiri de geniu, reusesc in tot ceea ce isi propun si se descurca in orice situatie. Explicatia consta in balansul celor doua categorii ale inteligentei generale: inteligenta emotionala te ajuta sa iei decizii oricand si oriunde si sa folosesti emotiile tale si pe ale celorlalti ca sa-ti atingi scopurile, in timp ce inteligenta cognitiva/strategica/academica/rationala – mai clar spus, inteligenta „clasica” – te ajuta in situatiile in care intervin calcule logico-matematice.
Daca va puneti in fata ursului din exemplul de mai sus si va regasiti in persoana si comportamentul premiantului, nu disperati. Spre deosebire de coeficientul de inteligenta, care ramane acelasi pe toata durata vietii, IE se poate dezvolta. „Inteligenta emotionala nu este o trasatura de personalitate”, explica George Avram, Development Director, TMI Training & Consulting. „De asemenea, ea nu este innascuta, ci consta intr-o suma de abilitati care se dezvolta permanent pe parcursul intregii vieti. Deci, se poate invata asa cum inveti sa scrii, sa citesti, sa conduci masina sau sa schiezi. Pentru toate acestea ai insa nevoie de profesor, instructor sau trainer”. Sigur ca, pentru ca la maturitate sa nu ajungi sa te comporti precum copilul cu EQ scazut din exemplul amintit, este necesar ca preocuparea pentru inteligenta emotionala sa apara cat mai de timpuriu. Irina Nedelcovici, Consultant Senior la Adecco, este de parere ca, dupa varsta de trei ani, copiii pot fi antrenati pentru a rezolva lucruri simple, dar care ii fac responsabili si le dezvolta increderea in fortele proprii: „Greselile pe care cineva le face inca din copilarie se pot repeta la maturitate si pot determina chiar esecul in viata. Niciodata nu este prea tarziu pentru ca inteligenta emotionala sa fie imbunatatita, sa fie descoperite capacitati noi si scoase din amortire altele latente, care pot face din oricine un performer intr-un anumit domeniu sau chiar un conducator. IE poate fi educata prin metode din domeniul terapiei cognitiv-comportamentale, precum si teoria psiho-dinamica in domeniile intrapersonal, interpersonal, al adaptabilitatii, al administrarii stresului si, nu in ultimul rand, al starii generale”.
Ce inseamna totusi aceasta inteligenta emotionala? Redusa la esenta, presupune indeplinirea a trei conditii: sa-ti cunosti emotiile, sa stii sa le gestionezi si sa intelegi emotiile celorlalti. In cursurile pe care le preda ca trainer, George Avram isi directioneaza treptat cursantii spre cele cinci arii ale IE: Constientizarea, cu alte cuvinte cunoasterea punctelor tari si slabe si un puternic simt al identitatii si al valorii personale; Autocontrolul, adica stapanirea emotiilor pentru a le face sa lucreze in favoarea, nu impotriva ta; Automotivarea – sa dai din tine tot ceea ce este mai bun si sa perseverezi in atingerea obiectivelor personale; Constientizarea sociala, altfel spus constientizarea sentimentelor si a nevoilor celorlalti; Abilitatile sociale, care creeaza relatii interpersonale de calitate si te ajuta sa fii un bun membru al echipei.
EQ (emotional quotient)
- Contribuie in proportie de 80% la formarea succesului personal si profesional.
-
Poate fi educat, crescand astfel nivelul
de inteligenta generala. -
Ne ajuta sa fim creativi, sa comunicam,
sa luam decizii. - Se poate dezvolta de-a lungul timpului, de la varsta de trei ani in sus.
- Functioneaza bine si rapid in orice situatie.
IQ (intelligence quotient)
- Contribuie in proportie de 20% la succesul personal si profesional.
- Nu poate fi educat, deci nu poate dezvolta inteligenta generala.
- Ne ajuta sa facem calcule, sa procesam informatii, sa rezolvam probleme.
- De regula, dupa adolescenta ramane constant toata viata.
- Functioneaza bine doar cand suntem calmi.
Studiile despre IE au evoluat pana la a diferentia profilul comportamental la femei si la barbati. Camelia Nicolau, Change & Development Coordinator in cadrul companiei Softwin, exemplifica: „Barbatul cu un EQ ridicat demonstreaza un remarcabil echilibru social fiind simpatetic si grijuliu in relatiile interumane. Are o viata afectiva bogata, nuantata in privinta propriei persoane. Stie sa previna conflictele, gestionand cu mult interes si atentie problemele cu care se confrunta. Se simte confortabil cu sine si cu altii in universul social in care traieste. Cum este femeia cu EQ dezvoltat? Afirmativa, exprimandu-si direct sentimentele si gandurile despre propria persoana. Empatica, asertiva in spatiul profesional, optimista in rezolvarea de probleme. Jucausa si glumeata, face usor cunostinta cu persoane noi. Invinge usor stresul si ii plac provocarile „.
Romanii amprentati de vest, care la intoarcerea in tara si-au infiintat propriile firme de coaching, precum si companiile multinationale, au declansat procesul de remodelare emotionala si sociala.
Camelia Nicolau
Am identificat deja calea catre un EQ ridicat. Cursuri de inteligenta emotionala au aparut si in Romania, interesul pentru acest concept extinzandu-se in ultimii 4-5 ani de la managerul dornic sa investeasca in inteligenta emotionala a angajatilor, pana la omul de rand, dornic sa se instruiasca pentru a avea succes in viata. „Interesul pentru IE a aparut in Romania o data cu preocuparea marilor companii pentru instruirea angajatilor de top la cele mai inalte standarde, utilizand conceptele cele mai moderne”, povesteste George Avram. „Este un concept la moda in toata lumea, fiind si foarte eficient atunci cand este implementat intr-o organizatie. In mediul de business, programul de training IE a fost foarte bine primit inca de la inceput. Ceea ce ne bucura insa foarte mult este interesul pe care tot mai multe persoane fizice il manifesta pentru aceasta tema”.
Interesul pentru IE exista, dar asta nu inseamna ca romanii nu au multe de pus la punct in legatura cu atitudinea pe care o manifesta in general fata de emotii. In opinia Cameliei Nicolau, inteligenta emotionala din spatiul romanesc are un coeficient de imbatranire prematura: „Lipsa educarii emotiilor si a abilitatilor sociale prin programe care sa nu se bazeze doar pe invatarea cognitiva se reflecta si in dorinta de imbogatire peste noapte si in motivatia predominant materiala a multor romani. O parte a solutiei este educarea inteligentei emotionale de la cele mai mici varste, pentru ca viata romanului sa nu se mai miste doar in interiorul primei trepte a piramidei lui Maslow, ci sa se ridice pana la a recunoaste si fructifica toate nuantele registrului emotional. Multi romani au devenit doar receptori afectivi, care si-au atrofiat constient sau inconstient capacitatea de a darui. Daca vesticii au inceput sa sufere de lacebunita (la ce bun?), romanii cu sindromul lui <
Cele mai multe programe de training de IE implementate pana acum au fost pentru echipe manageriale. Un manager inteligent din punct de vedere emotional este un manager eficient pe termen lung.
George Avram
De cate ori nu ati simtit ca sefii nu va apreciaza eforturile atat cat ar trebui? De cate ori nu ati fost implicat in conflicte cu colegii de birou? Cate initiative nu v-au fost respinse fara prea multe explicatii? Daca sefii, persoanele cu care lucrati si dumneavoastra insiva ati fi fost constienti de inteligenta emotionala, probabil ca v-ati fi intalnit mai rar cu situatiile enumerate. IE actioneaza nu doar pe plan personal, ci este si cheia catre succesul relatiilor profesionale – cu angajati, manageri, colegi sau clienti. Organizatiile
au si ele viata emotionala si sociala,
care dicteaza succesele si insuccesele
afacerilor derulate de angajati. Emotiile companiei, exemplifica Irina Nedelcovici, Consultant Senior Adecco, pot fi „pozitive si dinamice, ca perseverenta, provocarea, pasiunea, determinarea, sau negative – teama, apatia, stresul, anxietatea sau invidia. Sunt companii care monitorizeaza regulat aceste doua aspecte, pentru a preintampina declansarea efectelor celui de-al doilea tip. De exemplu: daca angajatii se tem sa-si critice superiorii, ei nu vor veni cu idei inovatoare si nici nu vor semnala situatiile ce pot afecta intreaga activitate a firmei”. George Avram, trainer TMI, completeaza lista emotiilor care pot afecta negativ o companie: „Organizatiile care au probleme cu nivelul de IE au tendinta sa iroseasca mult timp si energie facand lucruri gresite sau nepotrivite: sedinte nesfarsite, lupte pentru putere, birocratie, zvonistica sau acuzatii reciproce. Aceste organizatii sunt <
Managerii sunt primii care trebuie sa ia masuri pentru ca viata emotionala a companiei sa nu se confrunte cu simptomele de mai sus. Irina Nedelcovici argumenteaza: „In teorie, un manager bun e caracterizat prin strategie si idei inovatoare. In practica insa, apeleaza la emotii, deoarece stie ca succesul depinde de modul cum actioneaza. Daca emotiile sunt rezonante, deci canalizate spre o implicare entuziasta a angajatilor, apar performantele. Daca emotiile nasc ranchiuna si anxietate, rezultatele negative nu intarzie sa apara. Este evident ca angajatii motivati depun eforturi sustinute ca sa-si multumeasca clientii si sa creasca profitul firmei. Dupa unele studii, acesta se mareste cam cu doua procente pentru fiecare procent de ameliorare a climatului serviciilor”. Pentru a stimula implicarea afectiva a angajatilor in munca depusa, managerii pot folosi anumite tactici, precum: recunoasterea si premierea angajatilor care-si demonstreaza devotamentul si spiritul de initiativa, implicarea lor in procesele de schimbare, prevenirea situatiilor in care persoanele pesimiste colaboreaza sau sarbatorirea incheierii cu succes a proiectelor.
Acest management al inteligentei emotionale din organizatii s-a conturat mai ales in ultimii ani, pe masura ce s-a constatat ca managerii cu EQ ridicat au mai mult succes decat cei inzestrati doar cu pregatire tehnica. „Acestia sunt mai bine pregatiti in cadrul organizatiilor, mai cooperanti, mai puternic motivati intrinsec si mai optimisti. Mai mult decat atat, ei sunt capabili sa evite conflictele”, asigura Camelia Nicolau. Change & Development Coordinator-ul de la Softwin continua: „Am convingerea ca una dintre marile probleme cu care se confrunta anumiti manageri din spatiul romanesc de astazi, si nu numai ei, este de natura emotionala. Incapacitatea de a constientiza si de a administra propriile emotii precum si emotiile celor din jur, de a comunica pozitiv, de a lucra in mod productiv cu subordonatii, de a-i motiva, de a fi lider sunt, in multe cazuri, surse ale frustrarilor si ale insucceselor managerilor”.
Din fericire, inteligenta emotionala ia avant in Romania, atat la nivel managerial, cat si al angajatilor. Ba mai mult, cursurile de IE sunt adaptate in functie de calitatea participantilor: „Cursurile de inteligenta emotionala sunt pentru toata lumea si pot fi adaptate cu usurinta la specificul participantilor”, explica George Avram, Development Director TMI. „Cand in sala de curs sunt doar manageri, una dintre tematicile abordate este <
Daca pentru parintii nostri era valabila zicala „Statul se face ca ne plateste, noi ne facem ca muncim”, astazi, prin aparitia companiilor private si a managerilor competenti ce nu mai sunt numiti pe linie politica, mentalitatea aceasta este pe cale sa se schimbe.
Irina Nedelcovici
Sefi, angajati, clienti, colegi, soti, prieteni, cu totii avem nevoie de inteligenta emotionala. Este conditia sine qua non a succesului in viata profesionala si personala. Ne ajuta sa ne autocunoastem, sa ne autocontrolam si sa ne canalizam emotiile spre atingerea scopurilor. Chiar si cand lucrezi intr-un domeniu tehnic, precum
IT-ul, in aparenta inamic al inteligentei emotionale: „Prima intalnire ca trainer cu o echipa tehnica mi-a topit tot entuziasmul pentru cateva zile”, isi aminteste Camelia Nicolau, Change & Development Coordinator la Softwin. „Aveam oare in fata mea cateva <
Coeficientul emotional si coeficientul de inteligenta in balanta
Inteligenta emotionala nu inlocuieste IQ-ul. Ba chiar este nevoie de un IQ ridicat pentru a intelege ce poate face IE si a aloca timp si efort pentru a-i imbunatati calitatile. Dar, dupa ce doua persoane au citit aceleasi carti si au invatat la aceleasi facultati, IE este cea care face diferenta. Pe plan personal, ne ofera capacitatea de autocunoastere si, de aici, de autocontrol. Putem astfel recunoaste starile prin care trecem, sa constientizam de ce ne simtim intr-un anume fel, sa ne exprimam clar gandurile, sa-i intelegem pe ceilalti, sa ne adaptam la conditii schimbatoare, sa ne mentinem o atitudine realista si pozitiva in timpul incercarilor prin care trecem.
Irina Nedelcovici
In primul rand, IQ-ul si EQ-ul sunt complementare, putand coexista productiv si in pace. Trebuie sa avem un anumit nivel al IQ-ului pentru a intelege ce poate face EQ-ul pentru noi. Persoanele mai sceptice ar putea adauga: „Nu conteaza daca Shakespeare a fost sau nu inteligent emotional; operele lui dureaza. Chiar daca ar fi fost o persoana dezagreabila, ramane un geniu si continuam sa citim Regele Lear”. Se pare ca scepticii scapa esentialul. Oricat de creativi si de capabili am fi, daca nu stim sa relationam cu cei din jur, daca ne comportam dispretuitor sau agresiv, nimeni nu va putea ramane in preajma noastra prea mult timp pentru a ne admira. E important sa retinem ca EQ-ul poate stimula intregul nostru potential.
Camelia Nicolau
Ambele sunt importante. Cu toate acestea, intre persoanele cu locuri de munca prost platite, nesatisfacute de viata pe care o au sau care inregistreaza esec dupa esec, in viata personala si profesionala, se regasesc atat oameni cu un IQ scazut, cat si oameni cu un IQ ridicat. Desi s-a demonstrat de nenumarate ori faptul ca un IQ ridicat nu reprezinta o garantie a succesului, a prestigiului sau a unei vieti fericite, scoala si societatea continua sa puna competenta academica pe primul loc. Exista tendinta de a neglija inteligenta emotionala, cu toate ca ea are o importanta enorma in destinul fiecarei persoane.
George Avram
Intr-adevar, empatia – abilitatea de a identifica si de a intelege trairile celor din jur – are un rol important in dezvoltarea inteligentei emotionale. Definitia pe care Daniel Goleman o da inteligentei emotionale implica, pe langa empatie, un amestec de stapanire de sine, tact, motivatie, diplomatie si gandire libera. Ar mai putea fi adaugate perseverenta, optimismul si umorul. Si lista ramane deschisa…