Echipa care a cucerit președinția pentru Klaus Iohannis
Dar ceea ce părea imposibil s-a produs! Asta și datorită celor care au stat în spatele comunicării online a lui Klaus Iohannis, care l-au transformat în cel mai popular politician european de pe Facebook și care au crezut că el este cel care merita să ajungă în scaunul de la Cotroceni.
Din echipa care l-a ajutat pe Klaus Iohannis să ajungă președintele României fac parte Vlad Tăușance, care s-a ocupat de strategia și comunicarea online a candidatului ACL, și Ioan Dan Niculescu, director de creație al deja celebrei campanii electorale. După finalizarea campaniei, cei doi au pus bazele People & People, o companie de comunicare specializată pe online.
Vlad Tăușance povestește că, în ultimii ani, a schițat, la fel ca mulți prieteni, portretul robot de freelancer: a fost editorialist pe teme culinare, trainer de creativitate aplicată, consultant în comunicare, jurnalist de ocazie și project manager pentru proiecte de online. Vine din presa lucioasă (a fost redactor șef Max România, colaborator GQ, Esquire și Cosmo) și a lucrat mult pe proiecte de branded content. Urăște să scrie prezentări, dar iubește să le susțină!
Ioan Dan Niculescu este director de creație al People & People și Argo, un studio de creație și comunicare pe care l-a înființat cu mai bine de un deceniu în urmă. Este licențiat în Drept, dar spune că lucrul ăsta nu l-a încurcat niciodată. A fost mereu propriul lui angajat și mărturisește că a existat o etapă în care ocupa 12 funcții simultan în ceea ce se numea Argo. Chiar și așa, se bucură că a existat. Îi place să-și împartă viața și anul între două continente, dar, paradoxal, îi lipsesc vacanțele. Și, extrem de important, are șansa să nu facă aproape nimic care să-i displacă, face cu răbdare tot ce face și asta cere timp. Așadar, nu mai rămâne destul timp pentru lucrurile care nu îl fascinează cu adevărat.
Vlad Tăușance și Ioan Dan Niculescu au acordat un interviu în exclusivitate revistei Cariere, în care au explicat de ce au ales să se alăture campaniei electorale a lui Klaus Iohannis, care au fost cele mai mari greutăți pe care le-au întâmpinat, dar și cum văd viitorul online-ului în anul 2015.
Când v-ați îndrăgostit de online?
Vlad Tăușance: Prin 1998, când abuzam noaptea dial-up-ul la primul meu loc de muncă. Am încercat blogging-ul cu degetul din 2006, același an în care m-am mutat pe Facebook. Am început să câștig bani din online – dezvoltare și arhitectură de conținut, campanii, scenarii pentru site-uri interactive – din 2007. Putem spune că sunt un imigrant digital bine integrat.
Cât de important este online-ul în ziua de azi?
Ioan Dan Niculescu: Online-ul nu mai reprezintă demult o realitate paralelă, a devenit parte integrată a vieții noastre de zi cu zi. Din punctul nostru de vedere, importanța online-ului este direct proporțională cu cea a comunicării în general.
Când aţi decis să vă implicaţi în campania de promovare online a lui Klaus Iohannis?
Vlad Tăușance: Decizia era luată demult. Ca orice student la Științe Politice, mi-am dorit să lucrez într-o campanie electorală. Am abandonat facultatea, dar nu și obiectivul. Când am primit telefonul, eram pe plajă. Am terminat berea și mi-am făcut bagajele. Nu a fost nicio frământare interioară, am avut și am în continuare încredere deplină în Radu Negulescu, managerul de campanie care m-a chemat pe baricade, dar și în Ioan Dan Niculescu, directorul de creație. Știam că o să fie o echipă bună, că vom putea să ne scriem siguri regulile. În plus, mi-am dorit dintotdeauna un candidat ca domnul Iohannis. Am o slăbiciune pentru challengeri, pentru oamenii care contestă status quo-ul.
Care au fost cele mai mari greutăți pe care le-aţi întâmpinat?
Ioan Dan Niculescu: Au fost de multe feluri, dar măsura în care ne afectau era, de regulă, dictată de context. Intensitatea momentelor și sentimentul răspunderii uriașe pe care ne-o asumasem ne-au determinat să vedem mereu provocarea din aceste greutăți mai degrabă decât potențialul obstacol. Au fost, de exemplu, momente în care lipsa fondurilor ar fi putut fi considerată o problemă, dar nu era timp decât pentru a fi creativi și am găsit în asta rațiune pentru a optimiza în permanență totul. Atitudine ce ne caracterizează oricum și provocare pe care am acceptat-o mereu.
Care sunt ingredientele unei campanii online ca cea pe care aţi făcut-o pentru Klaus Iohannis?
Vlad Tăușance: Mantra noastră în comunicare este: Nu ne subestimăm audiența! Asta se traduce în mai multe lucruri: respect, dorință autentică de a-ți înțelege audiența, disponibilitate de a-ți adapta mesajul, disponibilitate de a-ți accepta greșelile, dorință de a învăța, de a fi surprins, de a experimenta.
Ce aţi făcut voi în plus faţă de echipa de promovare online a candidatului advers (a lui Victor Ponta)?
Ioan Dan Niculescu: Am fost umani, direcți și ne-am construit o strategie în jurul adevărului nedistorsionat.
Cum va simţiţi ştiind că datorită campaniei online, în special, Klaus Iohannis a ajuns preşedintele României?
Vlad Tăușance: Online-ul a avut un rol important, tehnic și creativ. Alegerile au fost, însă, câștigate de către cetățenii României, care au ales să se implice și s-au dus la vot. Ei au făcut diferența, ei l-au învestit cu încredere pe domnul Klaus Iohannis. Cred că împărtășim cu întreaga echipă câștigătoare aceleași sentimente: bucurie dublată de responsabilitate. Sentimentul responsabilității predomină. Avem încredere în noul nostru președinte, a fost cel mai important motiv pentru care am început să lucrăm în campanie.
Credeţi că e posibil ca promovarea pe Internet să o depăşească, că nivel de impact, pe cea din mijloacele clasice de (mass-media presă, TV)?
Ioan Dan Niculescu: Cred că deja a făcut-o, oficial, în România lui noiembrie 2014. Direct și indirect, cu acte în regulă.
Sunt campaniile politice preferatele voastre? Dacă nu, ce fel de campanii?
Vlad Tăușance: Evident, este mai interesant și mai motivant să ai impact social decât să vinzi detergent. Deși, am un respect enorm pentru agențiile care o fac bine, proaspăt și creativ. Campaniile construite în jurul unei cauze puternice, ușor de înțeles și de asumat de toată lumea, au o forță de tracțiune uriașă, pot aduna comunități, le pot oferi subiecte și obiective. Agenția noastră, People & People, se concentrează tocmai pe asta: pe crearea de comunități.
De ce aţi înfiinţat People & People?
Vlad Tăușance: Am simțit că este important să păstrăm echipa împreună, să transformăm entuziasmul și energia de după campanie în ceva durabil. Vom continua să facem ce am demonstrat că știm să facem: să aducem oameni împreună, să susținem schimbarea, să fim deschiși și flexibili. Există o nevoie semnificativă în piață pentru acest gen de abordare.
Cum merge People & People?
Ioan Dan Niculescu: Suntem, la nivel de companie, într-un stadiu al definirii valorilor și principiilor de lucru. Ca orice început de poveste, se întâmplă cu mult entuziasm din partea tuturor părților implicate. Nu suntem adepții previziunilor, dar ne incită provocările. Așadar, ne ferim să facem prognoze și rămânem deschiși în multe direcții.
Care sunt previziunile voastre pentru online în anul 2015?
Vlad Tăușance: Va fi un an agitat, în care se vor precipita și decanta multe dintre afacerile online. Avem o inflație de platforme și aplicații, mulți bani investiți fără un model de business valabil. Vor termina anul în picioare sau pe plus doar proiectele care produc conținut de calitate, care au în spate o audiență pe care o înțeleg sau care au strategii de vânzări independente de rate-card. Leaderii vor fi cei care bifează toate cele trei puncte. Granițele dintre publicații online și bloggeri vor deveni din ce în ce mai deschise.
Bloggingul profesionist se va corporatiza, de voie, de nevoie. Prezența în rețelele de socializare va costa din ce în ce mai mult, iar meseria de expert în social media se va practica din ce în ce mai mult în Excel. Va fi un an bun pentru branded applications și branded content și un an prost pentru media buying-ul de școală veche. Pariul nostru, ca agenție, este că 2015 va fi anul comunităților, micro sau macro. Cine va ști cum să le activeze și cum să le conecteze, va câștiga pe termen lung.
Care ar fi cea mai mare provocare pentru voi? O campanie la care visaţi să lucraţi şi să vă demonstraţi competenţa.
Ioan Dan Niculescu: O schimbare de perspectivă a unei societăți date. O schimbare în bine a calității vieții. O schimbare reală, care să lase urme, acolo unde s-a întâmplat, pe o perioadă semnificativă, să spunem de minim cinci ani. O schimbare care să facă oamenii să zâmbească la unison. Orice proiect ce poate cumula aceste condiții merită luat în serios. Mulți își doresc sa schimbe lumea, puțini realizează că viața este scurtă și că cel mai bun moment pentru schimbare este exact acesta.