E-commerce B2E, time management sau plus-valoare politicii de Resurse Umane?
In 2002 v-ati hotarat sa investiti intr-o afacere considerata destul de riscanta. Care a fost
motivatia principala pentru a face acest lucru?
Atat eu cat si partenerul meu am lucrat in domeniul IT&C chiar de la inceputul „erei” Internet in Romania. Atunci am crezut in succesul Internet-ului. Acum credem in succesul comertului electronic in Romania. Este o noua provocare pentru noi!
Provocarea se numeste x-Mart si este un concept construit de Entelion Software avand la baza un site clasic de
e-commerce. Cateva elemente il diferentiaza de orice alta solutie implementata pe piata din Romania:
- Este un mall („mart”) unde furnizori din diverse domenii ofera produse exclusiv catre companii si angajatii acestora. Accesul in site este gratuit, dar autentificat si controlat, fiind o solutie B2E (business-to-employees) accesibila angajatilor printr-o interfata personalizata de tip intranet.
- Pentru angajatori si angajati, x-Mart promoveaza ideea de „employee lifestyle improvement” conform careia timpul si banii economisiti de angajat se transforma in timp si bani economisiti de catre angajator. x-Mart creeaza echilibru intre viata personala si cea profesionala a angajatilor; sistemul contribuie la fidelizarea angajatilor si poate fi privit ca bonus la pachetul salarial.
- Pentru furnizori, x-Mart ofera o audienta selecta, inaccesibila (la costuri rezonabile) prin metodele clasice de publicitate, o audienta catre care pot fi oferite promotii si oferte speciale fara a afecta canalele clasice de retail.
Este acest model de e-commerce absolut nou sau este deja implementat si folosit in alte tari?
Acest concept al unei solutii care sa vina in sprijinul stilului de viata al angajatilor – aplicata in spiritul culturii organizationale – este deja unul matur pe piata Statelor Unite. Circles (http://www.circles.com/) implementeaza programe de
„employee loyalty” pentru companii precum British Airways, JP Morgan si Pepsi Cola North America. Sparkfly (http://www.sparkfly.com/) ofera produse, servicii si aplicatii intranet pentru companii precum Cox Enterprises, Cola Company si Delta Technology (subsidiara Delta Airlines). Abilizer Solutions (http://www.abilizer.com/) si Xylo (http://www.xylo.com/) dezvolta solutii de extranet construite in jurul ideii de „employee lifestyle improvement”.
Este foarte interesant ca toate aceste afaceri au pornit de la ideea de a oferi discount-uri angajatilor, dar experienta a aratat ca ceea ce isi doresc ei cu adevarat este sa castige TIMP. Statisticile demostreaza ca zeci de milioane de angajati in Statele Unite beneficiaza de una din aceste solutii, iar in 2003 aproximativ 50% din toate cumparaturile pe Internet in SUA au fost facute de la birou!
B2E este o solutie viabila si in Romania?
Ca multe alte modele de business tip e-commerce, modelul propus de x-Mart nu este inca verificat de practica pe piata din Romania. Ne revine rolul de creatori de piata
(„market makers”).
Piata fortei de munca din Romania este insa extrem de dinamica, indeosebi in zona posturilor calificate. Asistam la o crestere rapida a exigentelor angajatorului, cu un impact direct asupra principalei resurse pe care angajatul trebuie s-o imparta intre viata profesionala si cea personala – TIMPUL. Iar Internet-ul este in mod evident mediul care permite accesul cel mai rapid la informatii, bunuri si servicii.
Exista insa motive de ingrijoarare din partea angajatorilor conform carora timpul „pierdut” pe Internet poate actiona in detrimentul productivitatii – motive care nu sunt neaparat nefondate. Si aceasta pentru ca Internet-ul este o imensa sursa de informatie complet nestructurata, iar folosirea in scop personal se poate dovedi o operatie costisitoare ca timp. Aici insa intervine Entelion cu x-Mart, o solutie de „shopping online” personalizata pentru fiecare angajator, cu aplicatii orientate exclusiv catre eficientizarea timpului angajatilor: „catering gateway” si posibilitatea folosirii comenzilor de grup, modalitati simple de a trimite cadouri fara a parasi biroul, notificari prin email la fiecare pas important in procesarea comenzilor etc. Publicitatea si advertorialele sunt interzise in site!
Concret, ce aduce nou x-Mart?
- Salveaza timp – timp necesar cautarii de oferte si informatii necesare luarii decizilor de cumparare, plus timpul aferent cumparaturilor clasice. Livrarea produselor se face direct la birou sau acasa. Plata se face deasemenea la livrare, direct catre furnizor!
- Salveaza costuri. Oricine isi doreste discount-uri, oferte speciale, promotii, dar avem din ce in ce mai putin timp liber sa le cautam. In plus, exista reguli respectate de furnizori si in avantajul utilizatorilor privind returnarea produselor ce nu satisfac standardele de calitate.
- Confera siguranta si confidentialitate, datorate accesului autentificat in site obtinut de fiecare angajat in urma stabilirii relatiei contractuale intre x-Mart si angajator.
-
Ofera gratuit departamentelor de Resurse Umane instrumente de atragere a capitalului uman calificat, de motivare a angajatilor si de imbunatatire a eficientei la locul de munca si in viata personala. Un studiu arata ca fiecare dintre noi suntem confruntati cu o „problema” personala la fiecare 15 minute atunci cand suntem la birou! Nici un angajator nu poate ignora necesitatile vietii personale ale angajatilor si
faptul ca un angajat fericit inseamna eficienta crescuta
pentru companie. -
Creeaza o noua piata pentru furnizori, atractiva din punct de vedere al costurilor de marketing pentru ca Entelion isi foloseste propriile resurse pentru promovarea serviciului
x-Mart. Baza de clienti si ideea de club permit furnizorilor sa conceapa oferte speciale, promotii, „cross-selling” cu alti furnizori, avand astfel posibilitatea de a testa piata fara a crea conflicte cu canalele clasice de retail.
Cititorii nostri ar putea
sa beneficieze
de serviciul x-Mart?
Desigur! Exista o singura formalitate: semnarea unui contract intre angajator si x-Mart. Pentru fiecare companie membra se va crea un site personalizat, www.x-mart.ro/NUME_COMPANIE, site la care vor avea acces angajatii acesteia. Din motive de securitate si confidentialitate, inregistrarea este posibila doar pentru adrese de email din domeniile companiei. Nu exista costuri
pentru companie.
Ce tip de produse pot fi achizitionate
prin intermediul site-ului?
Utilizatorii pot comanda o gama foarte larga de produse: de la cele de catering la produse electronice si electrocasnice, birotica, papetarie si rechizite, buchete si aranjamente florale deosebite, produse de sanatate si cosmetice, carti etc. Site-ul este un mall, oferta de produse fiind diversa. Vom crea astfel un „one-stop shopping point” pentru angajati, ce le va reduce timpul alocat pentru cautarea de oferte si cumpararea efectiva. Site-ul va oferi si servicii (curierat, rezervari etc).