Dispute la raft
Nemultumiri
Neplacerile procesatorilor de alimente sunt legate de cele aproximativ zece taxe impuse de marile lanturi comerciale la intrarea in magazin, precum: taxa de promovare, de aparitie in catalog, de raft sau taxa de cap de raft. Impunerea taxelor duce inevitabil la cresterea pretului la produse. De ce? Pentru ca aceasta crestere trebuie sa acopere costul de productie, transportul si sa asigure profitul. Furnizorii sustin ca practicile abuzive duc la cresterea artificiala a preturilor. Ca atare, nu numai consumatorii sunt pagubiti, ci si ei, producatorii, carora li se reduc profiturile. Totodata, daca nu vand in marile magazine, procesatorii raman cu marfa in stoc si atunci accepta conditiile care le sunt impuse. La randul lor, micii producatori de alimente nu prea au de ales, pentru ca sunt la mana procesatorilor care activeaza in regiunea lor, impunandu-si preturile. Astfel, patronatele si sindicatele din industria alimentara au trimis adrese oficiale Parlamentului, Guvernului si Consiliului Concurentei. Ulterior, Camera Deputatilor a aprobat in unanimitate infiintarea unei Comisii care sa analizeze abuzurile de putere exercitate de marile magazine. Pe de alta parte, Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara (Romalimenta) a solicitat europarlamentarilor romani sa sustina initiativa parlamentarilor europeni privind investigarea marilor operatori de retail din UE pentru eliminarea monopolului privind stabilirea preturilor la alimente. De exemplu, europarlamentarul Daciana Sarbu a semnat pentru investigarea marilor operatori deoarece considera ca existenta monopolurilor afecteaza in mod direct si consumatorii autohtoni, dezavantajati atunci cand cumpara la preturi europene, desi au salarii romanesti.
Taxe ascunse
Presedintele Romalimenta, Sorin Minea, spune ca aceste "taxe ascunse" cresc pretul de vanzare al unui produs cu pana la 60%. "In functie de negocieri, taxa de intrare in magazin a unui produs alimentar este intre 3.000 si 10.000 de euro. La vin, se plateste intre 10-50% din valoarea produsului", explica Minea, adaugand ca de fapt, retailerii "arunca cresterea de pret in carca producatorului". Ceea ce vor procesatorii din alimentatie este sa se elimine taxele si sa se introduca un discount, care reprezinta o suma negociata de 2-5 procente. In ceea ce priveste laptele, se pare ca dintre tarile UE, Romania are cel mai ieftin lapte la ferma si cel mai scump la raft. Fermierii si micii procesatori acuza marile magazine de practici neloiale sustinand ca peste 50% din pretul final al produsului intra in conturile supermarketurilor. Pe fondul acestor nemultumiri, Consiliul Concurentei din Romania anunta ca retailerii au o cota mica de piata, iar sectorul are un grad redus de concentrare, astfel incat nu este nevoie de o investigatie privind abuzul de putere invocat de patronatele si sindicatele din alimentatie. In Franta, de exemplu, Consiliul Concurentei ancheteaza in acest moment supermarketurile, dupa ce presa a aratat ca exista diferente inexplicabile de preturi intre orase. In Grecia, acelasi organism ancheteaza un numar de retaileri fiindca au aparut suspiciuni legate de o presupusa intelegere intre ei pentru ridicarea preturilor. Pe piata britanica, s-a descoperit, tot in urma unei anchete, ca marile lanturi de magazine si procesatorii de lapte impuneau preturi in dezavantajul fermierilor si al consumatorilor; iar amenda platita de magazine s-a ridicat la aproape jumatate din cat au castigat prin manipularea preturilor. Asemenea tentative se intalnesc, asadar, si pe plan european, dar important este sa existe mecanisme prin care piata sa le respinga.
Reactii
Singurul retailer care a raspuns solicitarii noastre de a lua pozitie in fata acuzatiilor este hipermarketul Auchan, prin vocea Directorului de Marketing, Tiberiu Danetiu, care a declarat ca unica solutie de rezolvare in disputa cu producatorii este comunicarea. In schimb, Metro Group a preferat sa trimita un comunicat in care se spune ca nu au fost niciodata implicati in acorduri de impunere a preturilor sau "alte practici ilegale". Mai mult, Metro Group concluzioneaza ca nu poate furniza detalii privind acordurile contractuale, din motive ce tin de competitie. Contactati in repetate randuri, reprezentantii Carrefour si Cora au refuzat sa comenteze pe aceasta tema.
Riscuri
Furnizorii de produse sunt afectati de sistemul de taxe impus de supermarketuri si este probabil ca nu vor mai putea face fata si vor ajunge sa se delisteze singuri din supermarketuri. "Acest lucru are o serie de consecinte si anume: produsele romanesti vor fi inlocuite treptat de cele din import, va aparea un dezechilibru pe piata romaneasca, vor disparea locuri de munca, iar multi producatori autohtoni vor ajunge la faliment. Iar cei care au cel mai mult de pierdut sunt consumatorii romani", considera Dan Ilie, PR Specialist la Patronatul National al Viei si Vinului.
Cod de bune practici
Se pare ca lupta dintre patronatele si sindicatele din industria alimentara e pe cale sa ia sfarsit odata cu propunerea Ministerelor Agriculturii, Finantelor si Comertului de realizare a unui cod de bune practici comerciale. Reprezentantii producatorilor se declara multumiti de aceasta initiativa, insa asteapta finalizarea codului. Infiintarea ghidului ar duce la limitarea abuzurilor savarsite de marile magazine. Astfel, contractele dintre furnizori si marile magazine ar fi transparente, "taxele ascunse" ar fi eliminate, iar practicile anticoncurentiale nu ar fi acceptate, ci amendate.
Situatii similare…
Atat in Romania, cat si in alte tari europene, de exemplu, pretul uleiului s-a marit in medie cu 44% fata de 2006, astfel incat un litru de ulei costa aproximativ un euro si jumatate. Si legumele s-au scumpit cu 30%, iar fructele cu 20%.
Aceste cresteri de preturi au un impact mult mai mare la noi in tara, fiindca veniturile romanilor sunt semnificativ mai mici fata de media europeana. Un studiu recent realizat de Eurostat arata ca, anul trecut, preturile produselor alimentare din Romania au reprezentat peste 70% din media inregistrata in UE. Asta in timp ce veniturile din Romania reprezinta mai putin de 40% din media europeana. In multe cazuri, preturile nu sunt departe de media europeana: laptele, branza si ouale sunt aproape la fel de scumpe ca in UE, iar uleiul este chiar mai scump. In Bulgaria, salariile sunt la fel cu ale noastre, dar preturile sunt mai mici cu circa 20%. Cel mai bine stau ungurii, cehii si slovacii. In aceste tari, salariile au tinut pasul cu preturile, astfel in Cehia sunt aceleasi preturi ca si in Romania, dar veniturile duble. La fel si in Slovacia, unde veniturile sunt de aproape doua ori mai mari decat la noi in tara.
Concluzii
Toate acestea puteau fi evitate, daca se punea la punct, din prima zi de dupa aderare, un sistem detaliat prin care producatorii sa inteleaga noua piata largita si sa invete sa se adapteze la ea prin asimilarea unor exemple straine si mai ales prin absorbtia de fonduri.
Procedura cu privire la rezolvarea acuzatiilor de abuz de pozitie dominanta a supermarketurilor a fost aprobata de Parlamentul European, iar decizia 88/2007 a fost transmisa tuturor parlamentelor nationale si institutiilor responsabile. In prezent, investigatia este derulata de Comisia Europeana si se preconizeaza ca va dura cel putin un an.