Dincolo de salarii, doar cultura organizațională face diferența
Cultura organizațională e un răspuns, este ADN-ul, codul genetic al unei companii, stilul ei de viață, specificul ei. Dincolo de salarii sau de pachetul de beneficii, pe o piață saturată, fiecare companie trebuie să iasă în evidență. E un proces anevoios care implică valori, modul de lucru, istoricul, etica, angajamentele, atmosfera de la birou, spiritul de echipă etc. Sună complicat și corporate, dar e pur și simplu parte din joc. La fel ca și comunicarea, ea pur și simplu există.
Lecția pe care am învățat-o în peste un deceniu de antreprenoriat și management e că orice firmă are o cultură organizațională implicită. Lăsată să se dezvolte în voia sorții sau, dimpotrivă, atent cultivată, cultura organizațională face „minuni” pentru companie. Odată conștientizat acest aspect, sunt trei faze pe care, ca manageri, e important să le avem în minte:
IMPLEMENTAREA ȘI MENȚINEREA UNEI CULTURI ORGANIZAȚIONALE
Aceasta este una dintre principalele provocări. Comportamentul propriu trebuie să o reflecte, iar cultura însăși să devină un liant. Doar prin acțiuni specifice menite să o întrețină, să o facă să sporească, ajungem la obiectiv: angajamentul colegilor. Cazul ideal este cel în care există o suprapunere reală între propriile valori și cele ale angajaților, un factor decisiv pentru fidelizarea acestora.
APLICAREA CONTINUĂ
Cultura organizațională trebuie să fie prezentă în spiritul companiei și cultivată în orice moment. Valorile nu trebuie schimbate, nici etica, așa cum și mediul de lucru e important să rămână constant. Cultura nu poate fi impusă, ea va rămâne implicită, dar atent cultivată, doar așa permite crearea unui cadru natural. Totuși, constantă nu înseamnă inflexibilă. Cultura organzațională poate fi îmbunătățită.
IMPLICAREA OAMENILOR
O cultură organizațională reală e cea care îi implică pe toți membrii echipei. Ea poate să izvorască din interior și astfel are șanse mai mari de reușită decât dacă este forțată. Dimpotrivă, adoptată în mod natural, implicându-i pe oameni, fără să-i oblige, va ajunge să se autoimpună. E singura cale pe care o vedem, deoarece nu există tipologie de companie mai rezistentă la schimbare decât cele de IT. Cultura organizațională arată sănătatea unei companii. Iar într-o companie sănătoasă, angajații se simt liberi să contribuie, se implică, au idei. Firma devine o parte din ei, e și a lor.
Banii și beneficiile, într-o piață de IT care își răsfață angajații la propriu, nu mai sunt de-ajuns. Pentru a evita starea de letargie, mersul din inerție, pentru a nu deveni victima propriului succes, pentru a cunoaște progresul, e nevoie de implicare, de empatie reală din ambele sensuri. Cred cu tărie că viitorul e al firmelor unde angajații nu mai sunt priviți ca entitate distinctă, ci sunt parte integrantă dintr-un tot, parte din același organism viu în cadrul aceluiași ecosistem.
Cătălin Ștef,
SVP International Operations,
3Pillar Global
Acest articol a fost publicat in Revista CARIERE Nr. 231/octombrie 2016. Pentru detalii legate de abonare, click aici