DIETA – CEA MAI BUNA STRATEGIE DE CRIZA
Best-seller-ul care l-a consacrat in lumea consultantei, "Managing the Professional Service Firm", a aparut in 1993. In 2002, David Maister a fost nominalizat printre primii 40 de "business thinkers" de catre Business Minds, Financial Times/Prentice Hall. A fost profesor la Harvard Business School, unde a predat managementul companiilor de servicii, de-a lungul perioadei 1979 – 1985.
In ultima sa carte – "Strategy and the Fat Smoker; Doing What’s Obvious But Not Easy" – aparuta in 2008, cu o claritate si o logica impecabile, arata ca implementarea unui plan este de fapt una dintre "cele mai strategice actiuni" ale unui manager sau ale unei companii. Majoritatea managerilor stiu ce ar trebui facut, de ce si, adesea, cum. Cel mai dificil le este sa-si puna in actiune planul, sa-l implementeze, in ciuda nenumaratilor factori perturbatori din jur.
Analogiile cu planul unui fumator care doreste sa se lase de fumat sau cu cel al unui individ supraponderal care vrea sa slabeasca sunt perfecte. David Maister le foloseste ca sa transmita idei si invataminte despre motivele pentru care multe dintre schimbarile initiate de managementul companiilor esueaza: dupa fervoarea anuntarii unei initiative, apar "restantele", "amanarile" si "abaterile" la capitolul transpunere in realitate. De exemplu, pentru majoritatea oamenilor doar aparitia unei crize sau a unei ingrijorari puternice legate de sanatate accelereaza procesul de punere in practica a unei diete. La fel se intampla si in cazul companiilor. Caderea dramatica a vanzarilor, fara vreo sansa de revenire pe termen scurt, aduce rapid eliminarea activitatilor si a proceselor ineficiente sau concedierea indivizilor slab productivi – decizii care fusesera amanate sau evitate ani de-a randul! "Este uimitor cati oameni isi dezvolta disciplina de a-si schimba stilul de viata, dupa aparitia primului infarct", spune David.
Volumul prezinta idei si practici de leadership prin care managerii isi pot determina compania si subordonatii sa se schimbe, inainte de aparitia "infarctului". Este o carte scrisa parca anume pentru aceasta perioada de criza. Cine o citeste acum, va sti cum sa "profite" de moment si sa-si insanatoseasca businessul in 2009: va fi mai tenace si mai ferm in schimbarile pe care le intentioneaza, va sti de ce trebuie sa spuna "nu" unor lucruri care par adevarate oportunitati strategice de business (rezistand tentatiilor facile, dar neproductive) si va capata o privire pragmatica asupra rolului sau strategic, anume asigurarea unei cadente riguroase in procesul de implementare si executie a planurilor.
Tehnic vorbind, cele 251 de pagini ale cartii cuprind patru capitole:
1) "Despre strategie";
2) "Despre dezvoltarea relatiilor cu clientii;
3) "Despre management";
4) "Capitolul de sinteza".
Daca prima parte dezvolta chiar titlul cartii, celelalte contin articole populare scrise de David de-a lungul timpului si pot fi citite independent unele de altele. Pe unele le-am citit de mai multe ori, pentru ca mi-au placut foarte mult, peste altele am sarit.
Exemplele sunt foarte savuroase, plastice si iti este imposibil sa nu te regasesti in ele. Desi nu are foarte multe pagini, am citit-o pe parcursul unei luni intregi, pentru ca m-am oprit adesea si am reflectat minute bune, revenind si recitind paragrafe, cautand sa fac legaturi cu munca mea de zi cu zi. Simplitatea si calitatea rationamentelor si a ideilor lui David Maister iti lasa libertate si spatiu de a explora si analiza lucrurile din jur, de a face conexiuni intre evenimente, de a-ti genera propriile scenarii de lucru.
Recomand cartea doar persoanelor mature: limbajul si exemplele sunt atat de evidente, incat ar putea fi interpretate ca fiind simpliste de catre un cititor fara prea multa experienta manageriala sau de viata. Personal, cred ca sunt pagini la care voi reveni curand!
(Cartea se poate comanda pe amazon.com)