Despre puterea exemplului si nevoia de modele umane
Genul proxim al oricarei organizatii sunt oamenii. Prin ei se fac lucruri si se creeaza valoare. Prin ei, o companie se diferentiaza de o alta, chiar daca in principiu, este angajata in acelasi efort lucrativ, transformand cam aceleasi resurse intr-un produs ce va fi vandut aceluiasi tip de consumatori. In sectorul bancar, acest adevar este mai clar decat in alte industrii (e.g. FMCG), unde puterea unei marci, cu valorile ei functionale si emotionale, este in sine un diferentiator in fata concurentei. In esenta, serviciile financiare, ca model de afaceri, pot fi descrise prin doar doua elemente: prin oameni si IT. Daca asa stau lucrurile, succesul, esecul sau mediocritatea unei intreprinderi financiare depind in cea mai mare masura de oamenii care o conduc. Asistam astazi la o adevarata goana dupa talente, dupa oameni de calitate, cu pregatire profesionala si experienta in domeniu, din doua modtive: in primul rand si pe buna dreptate, datorita cerintelor minimale de onorabilitate impuse de regulamentele de functionare ale bancilor, iar in al doilea rand, din cauza nevoii de a vinde, intr-o piata concurentiala viguroasa, extrem de fragmentata. Acesti factori conduc la o cerere de "bancheri" mult mai mare decat oferta actuala a pietei muncii din Romania, cu toate consecintele ingrijoratoare ale acesteia.
Modelul creeaza legaturile emotionale
In egala masura, se resimte o nevoie acuta de modele umane. Dincolo de a sti meserie si dincolo de autoritatea profesionala, este nevoie de oameni care sa fie modele pentru colegii lor si membrii echipelor din care fac parte. Cu ajutorul lor, organizatia isi pune in lumina valorile (e.g. integritate, etica, trasparenta etc.), care altfel raman doar niste tablouri agatate pe pereti, adevarate grafitti corporatiste. Prin ei, se ilustreaza cultura de organizatie, dincolo de sistemele si activitatile de resurse umane, care sunt de altfel necesare, dar niciodata suficiente. Prin ei, se creeaza acea legatura emotionala intre membrii echipei si organizatie. Ei fac ca efortul colectiv sa fie mai mare decat suma partilor. Si tot ei fac diferenta intre o colectie de indivizi si o companie care inspira, care atrage oameni talentati, dupa chipul si asemanarea celor ce o reprezinta. In ultima instanta, ei fac diferenta intre a fi sau nu loial organizatiei. Pentru ca si ea, prin modelele ei umane, este loiala sau nu individului.
Modelul ilustreaza cultura companiei
Toate organizatiile au o cultura proprie. Importat este doar ca aceasta sa fie cea dorita. Cultura, in general, reflecta asupra propriilor angajati "umbra" formatorilor ei de opinie, manageri sau nu. De exemplu: daca managerii isi tin cuvantul dat ("walk the talk"), atunci prin reciprociate, oamenii isi respecta promisiunile, angajamentele luate. Si, nu exista principiu mai eficient in arta persuasiunii decat acela al reciprocitatii. De aceea, pe umerii celor care au un cuvant de spus in atragerea, selectia, instruirea, remunerarea oamenilor dintr-o companie, atarna o responsabilitate uriasa. Fara exagerare, de ei depinde succesul intreprinderii. De ce? Nu pentru ca ei controleaza intrarile. Ci pentru ca ei au un cuvant important in alegerea modelelor umane. Prin ele vor ilustra cultura companiei. Iar daca strategia si cultura organizatiei respective nu sunt in concordanta, cultura invinge! Intotdeauna!