Departamentul juridic
Daca nu are o activitate intensa in cadrul firmei, consultantul nu mai are ocazia sa isi actualizeze cunostintele practice necesare solutionarii corecte a problemelor aparute, iar salariul lui poate depasi suma pe care o plateste firma ca onorariu in momentul apelarii la serviciile unui practician. In cazul in care obiectul de activitate al companiei, anvergura afacerii sau specializarea stricta a problemelor juridice o cer, existenta unui responsabil cu probleme legale sau chiar a unui departament juridic este insa o solutie foarte buna.
Firma poate beneficia de serviciile unui jurist sau ale unui avocat, in functie de necesitatile sale. In cazul apelarii la un jurist, acesta poate fi angajat cu carte de munca in cadrul organizatiei si poate presta servicii si in alte domenii (de exemplu resurse umane, administrativ etc.). In cazul unui avocat, acesta poate stabili un contract de consultanta cu organizatia, fie ca unul dintre clientii sai, fie ca singurul client, in cazul in care volumul de munca si onorariul stabilit justifica acest lucru. Exista si o a treia solutie, aceea de a angaja un jurist pentru activitatile zilnice din cadrul companiei, care necesita o buna cunoastere a diferitelor departamente si a activitatilor curente si cunostinte generale de drept, si de a apela la serviciile unui avocat specializat, atunci cand este nevoie mai degraba de o cunoastere mai aprofundata a specificului problemei (de exemplu, in cazul reprezentarii in fata instantelor judecatoresti in cazul unui litigiu).
Denumirile postului sunt variate. De la simpla titulatura de jurist, consilier juridic sau jurisconsult, o organigrama poate cuprinde si postul de Legal Services Manager/Officer, Corporate Legal Manager, Legal Administrative Officer/Secretary, sau posturi mai specializate, cum ar fi Compliance Manager (care se ocupa in principal cu asigurarea concordantei procedurilor companiei cu legile in vigoare) sau Credit & Collection Manager (pentru organizatiile din domeniul bancar sau de leasing, in care acest post se ocupa de supervizarea contractelor de credit realizate si solutionarea problemelor aparute, si poate fi ocupat de un jurist acolo unde sunt necesare in mare parte informatii despre legile in vigoare in acest domeniu). Poate exista un intreg departament in firmele foarte mari, cu specialisti care lucreaza pe diferite domenii. In general, fisa de post a unui consilier juridic este similara celei prezentate mai jos.
Obiectivul:
Ofera consultanta juridica organizatiei in problemele aflate in responsabilitate, pentru realizarea activitatii conform legislatiei in vigoare.
Responsabilitati:
- analizeaza contractele existente intre companie si furnizori/clienti si le adapteaza conform legislatiei comerciale si civile si intereselor companiei reprezentate;
- analizeaza contractele de munca intre companie si angajati si propune solutii pentru buna desfasurare a activitatii;
- analizeaza toate documentele furnizate de celelalte departamente si ofera consultanta juridica cu privire la subiectele expuse;
- actualizeaza permanent informatiile referitoare la noile modificari de legislatie si pune la dispozitie catre persoanele interesate din organizatie noile informatii si implicatii pentru activitatea acestora;
- solutioneaza problemele aparute in activitatea companiei din punct de vedere legal;
- apeleaza la specialisti din domeniu, in cazul in care problemele aparute sunt mai presus de cunostintele sale si experienta sa;
- reprezinta compania in instanta in cazuri de litigii aflate in domeniul sau de responsabilitate;
- consiliaza managementul cu privire la corectitudinea si modul de realizare a planurilor si strategiei elaborate de acesta, din punct de vedere legal;
- recruteaza, instruieste, elaboreaza proceduri de lucru si metode de evaluare pentru persoanele din departament, elaboreaza bugetul aferent (in cazul directorului departamentului).
Experienta necesara:
- studii de specialitate (juridice);
- experienta relevanta in domeniu, ca jurist sau avocat, de preferinta in domeniul de activitate al firmei;
- cunostinte aprofundate de drept civil, comercial si dreptul muncii;
- cunostinte si simt economic;
- cunostinte IT (MSOffice, MSOutlook);
- cunostinte de limbi straine, in functie de firma.
Profil:
- abilitati de analiza si sinteza a informatiei, corectitudine;
- orientare catre solutionarea problemelor;
- capacitate de a comunica si a traduce din limbajul de specialitate pentru a adapta mesajul catre persoane cu specializari diferite;
- capacitatea de a se concentra pe realizarea mai multor sarcini in acelasi timp;
- obiectivitate, abilitatea de a lua decizii importante in timp scurt;
- responsabilitate, capacitate de a-si asuma riscuri;
Pachet salarial:
Avand in vedere diversitatea posturilor ce pot fi ocupate in acest departament si a formulelor de lucru ce depind de nivelul companiei si al problemelor legale implicate, salariul poate varia intre 200 de euro, pentru un post mai mult administrativ, in care nivelul de cunostinte nu este foarte ridicat si peste 2000 de euro, atunci cand firma are nevoie de un expert in domeniu, care ajuta in mod substantial la cresterea profitului companiei sau la evitarea unor pierderi financiare considerabile, ca si consecinta finala legata de imaginea si calitatea serviciilor organizatiei.