Delegarea, o necesitate
A delega responsabilitatea, pe langa faptul ca este una dintre cele mai vechi si utilizate metode in management, este o necesitate. Fiecare dintre noi o practicam si in viata de zi cu zi, constransi de imprejurari sau pentru ca asa este modul nostru de viata.
Delegarea presupune incredere si control
A delega inseamna a acorda incredere cuiva sa actioneze in numele tau. Este vorba deci de a lucra in echipa, de a colabora si de a sustine actiunile celuilalt.
Pentru ca delegarea de responsabilitate sa aiba efectele asteptate, trebuie sa existe o anumita relatie intre cel care deleaga si cel care primeste sarcina. Mai exact, responsabilitatea pentru atingerea scopului este impartita intre cele doua persoane. De exemplu, managerul care deleaga o anumita sarcina este in continuare responsabil pentru indeplinirea ei, pe langa faptul ca insusi subordonatul care primeste sarcina delegata raspunde si el, la randu-i, de indeplinirea ei. Managerul este cel care exercita controlul, supervizeaza atingerea scopului, fara a fi insa indicata o interventie directa sau frecventa, pentru a nu influenta astfel negativ procesul de delegare. In acest sens, exista o relatie intre increderea pe care angajatul simte ca o are managerul in el si controlul pe care il exercita acesta asupra angajatului. Controlul excesiv diminueaza increderea, iar increderea excesiva in angajat diminueaza controlul. O delegare eficienta presupune deci o imbinare rationala a increderii si a controlului fata de persoana delegata.
Stilul de management influenteaza
calitatea delegarii
Motivele pentru care un manager ar putea sa delege responsabilitatea ar fi: un grad mare de incarcare a activitatii sale, dorinta unui angajat de a indeplini sarcina respectiva sau o calitate speciala care il recomanda pentru indeplinirea acesteia. Pe de alta parte, nu este recomandata delegarea responsabilitatii in cazul unor sarcini care il privesc direct pe manager, cu exceptia urgentelor, desigur, nu se deleaga o sarcina care este neplacuta pentru manager sau o sarcina care ar putea depasi capacitatea angajatului de a o rezolva. De asemenea, delegarea de responsabilitate tine si de stilul de management. Un manager autocrat va delega foarte rar sau chiar deloc responsabilitati.
Cateva dintre masurile care reduc riscurile delegarii ar fi selectionarea atenta a oamenilor care primesc sarcinile prin testarea lor in prealabil (se incepe cu sarcini mici, continuandu-se apoi cu cresterea gradului de dificultate a acestora), informarea angajatilor in ceea ce priveste efectele formative ale delegarii, dar si in ceea ce priveste coordonatele exacte ale rezultatelor care se asteapta de la ei. Recompensarea celor care obtin performante este, desigur, importanta.
Delegarea de responsabilitate – un procedeu des intalnit in organizatii – vorbeste nu numai despre eficienta sau despre un bun management al timpului, ci si despre oameni, despre increderea dintre ei si sansa pe care si-o acorda reciproc.