De ce un CV perfect NU e suficient ca să câștigi un job
Marc Lore, fondator și CEO al Jet, scrie într-un text publicat pe pagina lui de LinkedIn, de ce regretă că a angajat candidatul care s-a dovedit a fi ideal doar pe hârtie.
Lore subliniază că, la prima vedere, angajatul lui ideal întrunea cele mai exigente cerințe ale unui angajator. Deși instinctul i-a spus să nu-l angajeze, a preferat să-și asculte mintea. „Atunci am făcut greșeala”, mărturisește CEO-ul Jet.
Citește și Când minciuna se plătește… mai bine
Marc Lore povestește că, la scurt timp după ce l-a angajat pe cel ce părea „partida perfectă” din punctul de vedere al oricărui angajator, angajatul respectiv a început să se plângă: fie că pierdea prea mult timp spre și înapoi de la serviciu în fiecare zi, fie că avea dispute cu ceilalți angajați, fie că era frustrat din cauza strategiei realizate de management. Indiferent de motiv, cel ce a părut, inițial, angajatul ideal s-a transformat într-unul profund nemulțumit.
Deși era un angajat extrem de competent, nefericirea lui se răspândea ca un cancer. Pentru că deținea o funcție executivă și pentru că starea lui îi influența și pe membrii echipei pe care o conducea, Lore s-a confruntat cu o scădere a productivității în acel sector.
„Privind înapoi, îmi dau seama că instinctul meu încerca să ma facă atent în legătură cu stegulețele roșii destul de subtile din timpul procesului de recrutare. În primul rând, candidatul a lucrat, pentru scurte perioade de timp, la două companii excelente. Plcările lui nu reprezentau, însă, un motiv real de îngrijorare. Cel puțin, nu luate individual. Cu toate astea, când l-am întrebat de ce a plecat de acolo, s-a grăbit să arunce vina pe foștii lui șefi. O experiență de muncă urâtă nu este ceva neobișnuit, dar dacă un candidat a avut parte de mai multt astfel de experiențe, asta reprezintă un semnal de alarmă”, atrage atenția Marc Lore.
Citește și Ce poți păți dacă scrii minciuni în CV
„În al doilea rând, am ignorat faptul că, în timpul interviului de angajare, majoritatea întrebărilor pe care le-a pus se concentrau, mai degrabă, pe cariera lui personală și nu pe modul în care putea să contribuie la misiunea companiei. Întrebarea „Când să mă aștept la o promovare dacă vă depășesc așteptările?” nu este una nerezonabilă, dar poate indica faptul că un candidat își pune obiectivele personale mai presus de orice. Asta nu înseamnă că nu vreau angajați ambițioși, cu obiective personale; dar acum, atunci când fac angajări, caut oameni care sunt motivați de faptul că își ajută compania și echipa să aibă succes. Pentru angajații care, în mod natural, vor să-i mulțumească pe ceilalți și care caută moduri de a-i ajuta pe alții să aibă rezultate mai bune, măririle de salariu și promovările se întâmplă natural”, adaugă fondatorul Jet.
Marc Lore mai spune că, în opinia lui, cei mai buni angajați sunt cei care sunt pozitivi, care nu au nevoie să fie ghidați prea mult ca să se plieze pe cerințele companiei și care sunt altruiști: „Acum, când intervievez candidați, încerc să caut aceste calități. Îi întreb de ce au plecat de la ultimul loc de muncă și ce au făcut după aceea. Chiar vreau să înțeleg cum cântăresc deciziile pe care le iau și de ce factori țin cont atunci când ajung la o concluzie. Ca să sap și mai adânc, îi rog să dea note, de la 1 la 10, foștilor șefi și nivelulului de satisfacție de la ultimul loc de muncă. Cineva care e consecvent în ceea ce privește notele proaste va fi, cu siguranță, un angajat greu de mulțumit. La final, îi întreb care este cea mai mare realizare profesională a lor. Prin această întrebare încerc să-mi dau seama cum vede candidatul lucrurile: dacă îmi povestește o victorie personală sau o victorie a întregii companii”.
Citește și De ce ești în continuare șomer?
Nu în ultimul rând, Lore punctează că, indiferent de poziția pe care o are cineva într-o companie, fie că este intern, fie că este un vicepreședinte, atitudinea corectă reprezintă totul. După greșeala pe care a făcut-o cu acel angajat, Lore este acum foarte atent la impactul pe care un viitor angajat îl va avea asupra companiei sale și asupra oamenilor care lucrează în ea. Mai mult, a mai învățat că, de multe ori, este mai bine să ne ascultăm instinctul și nu mintea!