De ce s-a întors preţul carburanţilor în 2010
Preţul mediu al carburanţilor comercializaţi în staţiile de distribuţie din România a ajuns la nivelul celor din 2010, potrivit datelor comparate ale Comisiei Europene. Astfel, motorina vândută în România, în 14 decembrie, era 1,0 euro pe litru, în timp ce, acum cinci ani, preţul acesteia era de 1,11 euro pe litru. Benzina costă acum 1,10 euro pe litru, iar în 2010 costa 1,14 euro.
Practic, preţurile de acum sunt la acelaşi nivel cu cele valabile acum fix cinci ani. Numai că datele care au condus la cele două niveluri de preţ diferă. În 2010, barilul de petrol era la 90 de dolari iar cursul leu/dolar era de 3,17. Acum, barilul costă doar 37 de dolari, deci o scădere de 60%, iar cursul este 4,2, deci o creştere de 25%. Preţul carburanţilor este însă aproximativ la fel, pentru că scăderea de preţ a barilului a fost, parţial, compensată de creşterea cursului de schimb şi, cel mai important, aceştia au devenit suprataxaţi. În ultimii ani, acciza a crescut constant, statul a introdus şi o supracciză de 7 eurocenţi pe litru, o altă taxă pe construcţii speciale, denumită „taxa pe stâlp”, iar cursul de schimb la care se calculează acciza a fost stabilit artificial la 4,7 euro pe litru, devenind practic o suprataxă în sine.
Astfel, în cinci ani, ponderea taxelor în preţul unui litru de carburant a urcat de la 45-50% la 55-60%. De altfel, taxele sunt şi principalul motiv pentru care România nu mai este, precum în 2010, printre cele mai ieftine ţări pentru carburanţi.
Citeşte mai mult pe ECONOMICA.NET