De ce au nevoie companiile de psihanaliza?
1. Pentru ca oamenii functioneaza simultan pe doua niveluri: constient si inconstient. Si este nevoie de cineva care sa faca in mod constient ceea ce este inconstient.
Functionam la nivel inconstient intr-o proportie de peste 90%. Chiar daca e un lucru stiut si acceptat de aproape toata lumea, programele de consultanta organizationala existente pe piata nu vizeaza explorarea proceselor inconstiente si nici modul in care acestea isi pun amprenta asupra performantelor si climatului organizational. Or, a face ceea ce este inconstient in chip constient este, de mai bine de un secol, apanajul psihanalizei.
2. Pentru ca a face psihanaliza nu inseamna neaparat sa pui clientul pe canapea si sa-l inviti sa vorbeasca despre trecut sau despre relatiile sale cu parintii.
Este adevarat, experienta trecuta ne influenteaza modul in care percepem realitatea prezenta. Iar cei mai multi angajati se raporteaza inconstient la sefii lor in maniera in care se raportau in trecut la parintii lor. Si la colegii lor in maniera in care se raportau la fratii si surorile lor. Stiu, suna ciudat. Dar este adevarat.
Dar a explora si a gandi psihanalitic o realitate organizationala inseamna mult mai mult de atat. Inseamna a privi evolutia ca pe un proces dinamic, motivat de forte (nevoi si dorinte) inconstiente care adesea intra in conflict. Uneori, aceste conflicte sunt generatoare de progres, alteori produc "imbolnaviri". Inseamna a gestiona fluxul afectelor care circula intr-un grup profesional si a-l canaliza intr-o directie constructiva. Inseamna a invita bordul managerial la a reflecta in profunzime la consecintele si motivatiile mai putin evidente ale actiunilor lor.
3. Pentru ca exista simptome si patologii organizationale. Si inainte de a ne propune sa devenim "lideri de piata", este mai bine sa ne "vindecam" si sa ne maturizam.
4. Pentru ca lucrurile nu sunt niciodata ceea ce par a fi. Altfel spus, problema invocata de client nu este aproape niciodata problema reala. Ea este cel mai adesea un "simptom" menit sa ascunda adevarata problema. De exemplu, un manager se poate plange constant de incompetenta subordonatilor sai doar pentru a-si justifica refuzul sau de a delega.
5. Pentru ca orice problema implica beneficii secundare care o intretin si impiedica rezolvarea ei. Un manager poate acuza o migrena sau o gripa etc. pentru a se sustrage de la o actiune neplacuta sau pentru a amana luarea unei decizii. Sau, alt exemplu, un manager poate alege sa nu comunice subordonatilor sai toate informatiile necesare rezolvarii unei probleme, tocmai pentru a aparea el in rolul de salvator. Sau pentru a avea un ascendent asupra subordonatilor, un as in maneca.
6. Pentru ca angajatii au nevoie sa vorbeasca despre problemele cu care se confrunta cu cineva neutru si binevoitor, intr-un spatiu securizant.
Da, oamenii au nevoie sa se "descarce" de frustrari. Multi dintre pacientii mei imi spun ca au apelat la serviciile mele pentru ca nu au incredere sa discute anumite lucruri cu colegii. Sau pentru ca prietenii si cei apropiati nu ii mai asculta ("s-au saturat de problemele mele"). Sau pentru ca au nevoie sa vorbeasca cu cineva care nu este implicat emotional, care poate oferi un feedback mai neutru si mai obiectiv, cineva care nu doreste sa-i convinga de punctul lui de vedere si mai ales care nu ii judeca.
7. Pentru ca suntem prizonierii propriei minti, ai propriilor convingeri, dorinte si actiuni.
A te "descarca", a te elibera de tensiunile negative nu este suficient. Este nevoie in plus sa constientizezi mecanismele prin care atragi problemele si conflictele in viata ta. Iar un psihanalist este specializat tocmai in acest lucru.
8. Pentru ca angajatii folosesc organizatiile pentru a-si pune in scena propriile drame, propriile scenarii de omnipotenta, razbunare, reparatie etc.
Prin toate actiunile noastre incercam sa schimbam modul in care simtim si gandim despre noi. Daca avem un ego puternic si dorim sa ne simtim importanti, atunci vom pretinde un pachet de compensatii si beneficii exorbitant, menit sa ne demonstreze "valoarea" in ochii celorlalti.
9. Pentru ca psihanaliza ne ajuta sa ne maturizam, in conditiile in care mecanismele societatii de consum si ale structurilor organizationale mari ne infantilizeaza.
Daca nu sunteti inca convinsi ca organizatiile mari infantilizeaza, comparati un manager de nivel mediu dintr-o mare corporatie (care are "bucatica" lui bine determinata, cu responsabilitati bine definite si riscuri minimizate) cu un antreprenor care gestioneaza propria afacere si care-si asuma toate riscurile care se pot ivi.
10. Pentru ca obsesia productivitatii este dusmanul productivitatii, iar lacomia are "efecte secundare".
11. Pentru ca orice corporatie este o structura de putere, care genereaza comportamente si atitudini "politice", inautentice si alienante. Iar psihanaliza poate ajuta semnificativ la crearea unui mediu organizational securizant, in care progresul sa nu pericliteze echilibrul si armonia, iar comportamentul politic sa fie contrabalansat de relatii si comportamente autentice.
12. Pentru ca a te rupe de rutina operationala si a medita la ceea ce faci, la ceea ce ai vrea sa faci in viitor este o sursa de putere.
13. In fine, pentru ca autocunoasterea este cu adevarat necesara si ne poate scuti de o gramada de probleme.