Dansul de lupta dintre sef si subaltern
Cuvintele de mai sus ii apartin lui Peter Collett, autorul best-seller-ului Cartea gesturilor. Psihologul britanic scrie, insa, in recent tradusa in romaneste Carte a gesturilor europene: "conduita difera in cele mai neasteptate moduri de la o tara la alta". Nu stim, deci, daca angajatii romani sunt la fel de indrazneti si relaxati ca occidentalii in comportamentul fata de sef. Cu siguranta, insa, managerii nostri tin sa-si arate in cele mai variate feluri autoritatea in fata subalternilor.
Semne ale dominantei
Peter Collett a fost prezent la Bucuresti pe 24 noiembrie, la evenimentul "Psihologia la locul de munca", organizat de Public Share. El a vorbit despre asa-numitele "tells"- gesturi inconstiente care tradeaza starea afectiva a cuiva. Acest lucru se datoreaza faptului ca o mare parte din comportamentul nostru este repetat la nesfarsit, devenind automatism. Astfel incat de cele mai multe ori nici nu mai observam ce facem. Iar in spatele gesturilor pe care le trecem cu vederea se ascund semnale foarte semnificative.
L-am rugat pe Peter Collett sa ne spuna care sunt principalele gesturi prin care oamenii isi arata dominanta la locul de munca. Cel mai adesea, sefii isi reconfirma pozitia fata de angajati prin folosirea timpului. Adica ii lasa pe subordonati sa astepte. Atunci cand raspund unor intrebari, isi iau un anumit ragaz si vorbesc cat se poate de rar. "Daca vrei sa te situezi intr-o pozitie de dominanta", explica psihologul britanic, "trebuie sa vorbesti rar. Daca asculti o conversatie intre un sef si subalternul sau, vei vedea ca subordonatul vorbeste foarte repede, pentru ca nu indrazneste sa-l faca pe seful sau sa astepte prea mult".
Un alt indicator al dominantei este folosirea ochilor, mai exact a pleoapelor. Seful nu-si priveste niciodata angajatii cu ochii larg deschisi, ci cu pleoapele intredeschise. Si nu pentru a parea sexi, arata Peter Collett, ci pentru a-ti arata ca face un efort minim ca sa te asculte. "In general, in raporturile de forta, totul tine de distributia efortului si a timpului. Acestea sunt cele mai subtile modalitati de exprimare a dominantei".
Trucurile de la birou si dejucarea lor
Atunci cand participa la recrutarea de personal, cei mai multi dintre manageri se flateaza ca pot detecta persoana potrivita. Insa unii candidati au trecut de atat de multe ori prin experienta interviului de angajare, incat au devenit intre timp "profesionisti", actori straluciti. De aceea, managerul trebuie sa fie foarte atent la trucurile pe care le folosesc intervievatii. "Exista cateva aspecte comportamentale care nu dau gres cand transmit informatii despre o persoana", spune Peter Collett. "Din gesturile unui intervievat, poti sesiza daca are ezitari si minte, sau daca se simte inconfortabil atunci cand vorbeste despre relatiile sale cu fostii angajatori".
De exemplu, daca persoana din fata ta clipeste prea des, isi fereste privirea, sau se scarpina repetat sub unul dintre ochi, trebuie sa privesti cu suspiciune ceea ce spune. Si zambetul poate sa deconspire: unul mincinos dureaza mai mult decat un zambet sincer si se reduce la jumatatea inferioara a fetei.
Pentru un manager este important si sa poata citi starea de spirit a oamenilor cu care lucreaza. Daca este atent la limbajul non-verbal al propriilor subordonati, va avea mai multe sanse sa descopere care sunt lucrurile care-i ingrijoreaza si care sunt lucrurile care ii motiveaza cu adevarat.
Peter Collett este autorul deja clasicelor Cartea gesturilor si Cartea gesturilor europene (traduse in romaneste la Editura Trei). Este expert in psihologie sociala, profesor la Oxford si psiholog al emisiunii Big Brother.