Da, este adevărat. Averile mari se construiesc gratuit
Deja ai observat că îmi place să încep cu o poveste. Dacă ești bărbat, cu siguranță folosești dacă nu zilnic, măcar săptămânal aparatul de ras Gilette. Brandul a ajuns un imperiu în adevăratul sens al cuvântului și nu m-aș fi gândit că totul a pornit de la un aparat de ras oferit gratuit în 1903.
King Gilette și-a construit propriul aparat de ras cu lame detașabile pornind de la frustrarea că briciul lui nu-și mai făcea treaba. În primul an a vândut 51 aparate de ras și 168 lame de ras (Chris Andersen, Gratuit, Curtea Veche, 2011, p. 21).
Deși produsul era revoluționar, piața nu era pregătită să-l primească. 20 ani a muncit la marketingul produsului, însă nimic nu îi garanta succesul. Soluția care l-a avansat automat la nivelul de brand a fost să ofere aparatul de ras gratuit. Îl atașa oricărui produs cu titlul de gratuit: de la gumă de mestecat, la pungi de condimente, toate veneau însoțite de un aparat de ras Gilette. Poate te gândești că a intrat în faliment, dar tactica lui a fost genială. Oamenii au văzut utilitatea aparatului de ras și s-au întors să cumpere lamele de rezervă. O soluție simplă, dar genială! Și astăzi, gratuitul aduce cel mai mare profit!
De ce profitul adus de gratuitate e de cursă lungă?
Folosești internetul zilnic. În economia digitală, gratuitul e un concept-cheie. Google-ul este gratuit, dar învârte miliarde de dolari. La fel Skype-ul sau Facebook-ul. Aceste afaceri digitale sunt exemple excelente pentru a demonstra puterea oferirii de servicii sau produse gratuite.
Spuneam că oamenii ridică sprânceana când le spui că ai ceva pentru ei gratuit. Asta pentru că foarte mulți oferă gratuit doar ceea ce este de slabă calitate. Te rog să nu faci asta. Decât să oferi produse sau servicii proaste, chiar gratuite, mai bine te lași de meserie.
Drumul gratuit către profit este indirect, dar e mai sigur. E o tehnică pe care o aplic în afacerea mea și i-am simțit beneficiile. De aceea, vreau să îți ofer 3 metode prin care poți oferi gratuit și să faci profit:
Subvențiile încrucișate
Ai intrat vreodată într-un magazin să cumperi un produs foarte ieftin și ai ieșit de acolo cu sacoșele pline? Acesta este un model de subvenție încrucișată cu efect direct. Intri într-un magazin sau pe un site pentru ceva foarte ieftin sau chiar gratuit și ajungi să cumperi produse scumpe care amortizează costurile primului.
Eu am testat această metodă nu numai în afacerea mea, ci și în cele ale clienților mei. Experiența unei patiserii în care am implementat acest sistem de oferire gratuită este descrisă mai pe larg în cartea mea Primii 12 ani în propria afacere.
Metoda celor 3 jucători
Imaginează-ți 3 pioni. Doi dintre ei fac un schimb gratuit a cărui cheltuială este suportată de al treilea.
Modelul este cel mai ușor de observat în mass-media și mediul online. Instituțiile media ,,trăiesc” din publicitate. Aici, pionul care susține financiar schimbul dintre media și spectator este agenția de publicitate. Aparent doar, pentru că publicitatea supraviețuiește la rândul ei din produsele vândute telespectatorului sau cititorului de revistă sau ziar.
Freemium
Metoda combină două concepte: cel de premium și cel de gratuit (eng. free). Adică se oferă opțiunea unui serviciu sau produs premium care susține financiar masa care optează pentru varianta basic, gratuită.
De exemplu, am organizat anul trecut un seminar de investiții susținut de un expert internațional. Am conceput două pachete de participare: unul basic care implica simpla participare și primirea mapei și unul VIP ce includea locurile din față, pauză de cafea, sesiune de întrebări și răspunsuri cu invitatul, ședință foto cu invitatul etc.
Procentual, 90% din participanți au ales pachetul basic, însă cheltuielile sălii, ale invitatului, cele logistice au fost acoperite de către cei 10% care au ales varianta premium. Și, evident, am făcut și profit.
Nu știu cât de greu îți este să vinzi, cât de mult te ,,stresează” acest aspect. Cert e că în economia monetară, gratuitatea e un pion principal.
Lorand Soares Szasz este unul dintre cei mai apreciaţi traineri, speakeri şi antreprenori români la ora actuală. A fost desemnat de 2 ori consecutiv cel mai bun speaker din România la Business Days, este autorul a 2 cărţi despre afaceri, sute de seminarii şi cursuri despre afaceri şi vânzări în fiecare lună în întreaga ţară.
Este fondatorul a 3 companii de profil: Coaching4you – unde a pregătit zeci de mii de proprietari de afaceri prin cursuri şi programe de coaching personalizate, Business Mastery – program prin care a ajutat peste 1000 de afaceri din România să obţină creşteri masive şi să treacă la următorul nivel şi Bizz.Club – francize de cluburi de networking antreprenorial.