Cuvântul – cel mai bun instrument de business
Să știi să asculți
Cea mai bună cale de a deveni un bun comunicator este să fii un bun ascultător. Nimănui nu-i place să vorbească cu cineva care nu știe să asculte. Învață să practici o ascultuare activă. Asta înseamnă că trebuie să fii foarte atent la ce spune cealaltă persoană, să pui întrebări pertinente atunci când este cazul și să ceri clarficări dacă nu ai înțeles ceva.
Comunicarea nonverbală
Tot ce ține de comunicarea nonverbală, gesturi, tonuri, atitudini, mimică etc., dă un impact mai mare mesajului pe care vrei să-l transmiți. Un ton și o atitudine relaxate, cu brațele deschise, te vor face mai abordabil. De asemenea, limbajul corporal al celuilalt îți poate spune multe despre ce are are să-ți transmită respectiva persoană. Dacă aceasta nu te privește în ochi și evită acest tip de contact, se prea poate ca ea să nu fie tocmai împăcată cu ceea ce are să-ți spună.
Claritate și concizie
Încearcă să transmiți în cât mai puține cuvinte. Spune ce ai de spus, clar și concis, chiar dacă te adresezi direct cuiva sau prin intermediul telefonului sau e-mailului. Dacă începi să divaghezi, vei risca să pierzi atenția celuilalt și, mai ales, gândește-te ce ai de spus înainte de a o face. Asta te va ajuta să fii mult mai clar și să nu riști să-ți arunci în confuzie audiența.
Atitudinea prietenoasă
Nu-ți trebuie mai mult decât un ton prietenos și o atitudine deschisă, dacă vrei să-ți încurajezi colegii să comunice. Acest lucru este la fel de valabil și în comunicarea directă, și în cea realizată prin intermediul diferitelor mijloace. O atitudine prietenoasă îi va face pe cei din jurul tău să se simtă mai relaxați și mai încrezători în a deschide un dialog veritabil cu tine.
Încrederea în sine
Este important să dai dovadă de încredere atunci când începi să discuți cu alții. Încrederea generează încredere, iar colegilor le va fi mult mai ușor să te creadă și să-ți gireze proiectele propuse. Încrederea poate fi percepută și prin comportament sau atitudine, de aceea o strângere de mână puternică contează, dacă vrei să faci o impresie de tip cu-ncredere de sine. Sigur, este la fel de adevărat că nu trebui să exagerezi și să cazi în extrema cealaltă, a aroganței.
Empatia
Dacă te contrazici cu un coleg, este important să îi înțelegi și să-i respecți punctul de vedere. Fără empatie, ceilalți nu vor putea niciodată să intre într-un dialog constructiv cu tine pentru că tu vei da impresia că-ți pasă de ce zic.
Feedbackul
Să fii în stare să dai un feedback la timp este o valoare pe care merită să o deţii în bagajul tău de skilluri de comunicare. Managerii și cei aflați în eșaloanele superioare de conducere ar trebui să se preocupe constant de acest aspect. Un feedback poate fi și o simplă recunoaștere a muncii pe care o depune cineva, poate fi și un bonus salarial pe care îl acorzi cuiva.