Cursuri on-line pentru profesionistii din domeniul resurselor umane
Sunteti una dintre primele persoane care s-au inscris la cursurile de certificare in Managementul Resurselor Umane oferit de Seneca College din Canada. Cand au fost lansate aceste cursuri si ce anume a determinat aparitia lor in Romania?
Cursurile au fost lansate in 1999 de Departamentul de Resurse Umane al Connex, intr-o vreme in care in Romania nu exista nimic in acest domeniu. E adevarat ca eu m-am inscris atunci si am facut parte din prima grupa care a inceput un astfel de certificat in resurse umane. Vicepresedintele si directorul Connex, fiind originari din Canada si absolvind aceste cursuri, au facut un research in cadrul departamentului de resurse umane pentru a vedea daca aceste cursuri ar putea fi potrivite pentru piata romaneasca. In timp, si-a dovedit utilitatea pentru ca s-au inscris atunci in jur de 35 de oameni, toti manageri de resurse umane, training manageri etc.
In ce constau cursurile pe care firma Interact Business Communications le ofera celor interesati de managementul resurselor umane?
Practic sunt 10 cursuri, iar pentru a obtine acest certificat trebuie sa le treci pe toate 10. Dar nu este obligatoriu, deoarece poti face numai unul, doua sau cinci, totul depinde de interesul celui care se inscrie. Pe langa activitatile on-line, participantii au la dispozitie un manual pentru fiecare curs; comunicarea cu tutorele, cu colegii din Canada se face on-line pe site-ul Colegiului Seneca.
Care este rolul Interact Business Communications in promovarea acestor cursuri?
Noi facem partea de „customer care”, insa toti profesorii sunt canadieni. Inscrierea si participarea la un astfel de curs necesita o implicare foarte mare din partea participantilor. Avand un program care iti este anuntat de la inceput pe site, stiind cate examene trebuie promovate, trebuie sa-ti organizezi foarte bine timpul. Astfel, in fiecare saptamana trebuie sa-ti faci temele respective, sa ai discutiile de grup si sa-ti postezi raspunsurile impreuna cu grupul tau pe site.
Cu toate aceste dificultati, exista oameni care se inscriu la astfel de cursuri. Ce le ofera aceste cursuri?
Suportul de curs este foarte bun, unii spun chiar ca este cel mai bun dintre cele existente pe piata romaneasca. In plus, participantii apreciaza faptul ca pot sa isi faca singuri programul, ca citesc si isi fac temele in weekend. In plus, materialele sunt foarte bune, sunt revizuite in fiecare an.
Ce proportie exista intre partea teoretica si cea practica a cursurilor? Regasesc cursantii o parte practica pe care sa o foloseasca in munca lor de zi cu zi?
Exista multe studii de caz atat in suportul de curs, cat si in exercitiile pe care tutorii le cer, multe exemple referitoare la felul cum se face performanta in firme mari din lume, cum ar fi Coca-Cola, 3M etc., ce probleme au aparut in diferite firme. Am avut de-a lungul cursurilor posibilitatea de a pune in practica ceea ce studiam.
Cum se sustin examenele si cat dureaza aceste cursuri?
Unele examene se sustin on-line, altele in scris; exista examene la mijlocul fiecarui curs si la sfarsitul acestuia. Practic, fiind vorba de 10 cursuri, inseamna cam 20 de examene pe care trebuie sa le treci. Dupa promovarea tuturor examenelor, exista posibilitatea de a da un examen suplimentar, care sa iti dea posibilitatea de a te inscrie in Asociatia Profesionistilor in Resurse Umane din Ontario. Un curs dureaza 4-5 luni, deci parcurgerea tuturor cursurilor dureaza 3-4 ani.
Exista o promotie care a terminat aceste cursuri?
In luna aprilie a acestui an au terminat primii cursanti, iar multi urmeaza sa termine. La inceput a fost mai greu, pentru ca fiind examene on-line, existau situatii cand se deconecta internetul si asa ca un curs a durat aproape un an. Dar acum lucrurile se desfasoara normal. Cei care au terminat deja sunt Mariana Andrei de la Coca-Cola, Cristina Paveliu de la American Tabacco si eu. Urmeaza sa termine Cerasela M”uller de la Zapp si Marian Ciuca de la BrauUnion.
Care este taxa pe care trebuie sa o plateasca pentru fiecare curs si modalitatea de inscriere?
Exista intr-adevar o taxa pentru fiecare curs. Pe site, poti vedea care este taxa in cazul in care decizi sa te inscrii direct acolo. Daca te inscrii prin firma noastra, taxa este putin diferita.
Ce avantaje ar avea cursantii daca s-ar inscrie prin intermediul Interact Business Communications?
Un avantaj ar fi faptul ca economisesc timp, pentru ca aceasta inscriere pe site este destul de complicata. Scutesc timp, bani, iar in plus este partea de relationare cu alti oameni. Noi organizam intalniri de-a lungul cursului pentru a discuta temele, a impartasi experiente. Firma noastra ofera exact partea care lipseste acestui tip de educatie: interactiunea directa cu celalalt. Cred ca un avantaj pentru angajator este ca poate trimite un om la curs, fara sa-l scoata din programul de lucru. Acolo isi formeaza niste abilitati, fara sa plece de la serviciu, poate lucra dupa program, acasa, tocmai pentru ca este Internet Based. In plus, pot sa aplice ceea ce invata la locul de munca. Am avut si clienti din Bulgaria, Macedonia, Iugoslavia, care au auzit de aceste cursuri si le-au facut prin intermediul nostru, deoarece cursurile sunt in limba engleza si poate sa se inscrie oricine. Cand am preluat acest proiect, am vrut sa-l diferentiem putin, aducand cursuri de marketing si de finante.
Ati inceput aceste cursuri in 1999. Cu ce se inarmeaza cei care termina cele 10 cursuri?
N-as zice neaparat cu diploma, desi cateodata este importanta si ea. Au acces la foarte multa informatie la zi, sunt foarte multe exemple, iar cei care au participat la aceste cursuri au afirmat ca multe lucruri din cele pe care le-au invatat aici le-au aplicat in domeniul lor, ceea ce arata ca gasesc informatii valoroase pentru ei.
Sunt incluse manualele in taxa de inscriere la curs sau trebuie platita o taxa aditionala?
La inscriere exista o plata pentru manual si o plata pentru cursul propriu-zis. In plus sunt informatii suplimentare pe site, link-uri catre alte site-uri sau alte materiale.
Care sunt directiile pe care le ofera aceste cursuri? Sunt cursuri optionale sau sunt toate obligatorii?
In primul rand exista un curs introductiv, care ofera o vedere de ansamblu asupra proceselor din resurse umane, nevoilor de personal, tehnica de recrutare, job description, apoi partea de Compensation, o parte financiara, care este foarte importanta in resurse umane, o parte de Organizational Behaviour. Unele sunt obligatorii, cum ar fi cel introductiv, Organizational Behaviour etc. si sunt pachete de cursuri optionale, de unde fiecare isi alege cursurile in functie de interesul sau. Aceste pachete de cursuri optionale sunt disponibile pe site-ul Seneca.
Ce imi puteti spune din perspectiva celui care a studiat si a dedicat timp acestui curs? Cum va simtiti din punct de vedere profesional?
Cursurile iti dau o privire de ansamblu asupra a ceea ce inseamna resursele umane, deoarece poti sa vezi totul de sus. Pentru ca primul curs iti ofera aceasta viziune, dupa care le aprofundezi pe fiecare in parte, iar la sfarsit cand te uiti in urma la toate aceste procese, te simti mult mai confortabil decat la inceput. Angajarea intr-un astfel de curs implica multa munca si rabdare, trebuie sa stii foarte bine ce vrei pe plan profesional, pentru ca astfel nu poti sa te implici pentru atata timp.