Cum vinzi proiectul tău de HR către top-management
În anul în care Orange România a adăugat o nouă linie de business odată cu lansarea Orange TV, o parte din angajaţi au experimentat interacţiuni cu funizori şi parteneri dintr-o altă industrie, găsind valoros schimbul de experienţă şi de cultură organizaţională, atât la nivel operaţional cât şi la nivel de practici manageriale. Cum între BRD şi Orange exista deja o relaţie de lungă durată, atât din punct de vedere furnizor-client, cât şi de parteneriat în implementarea unor soluţii de banking, colaborarea într-un proiect amplu de dezvoltare profesională, care reunea o preocupare comună, a venit natural şi fără mari eforturi de relaţionare. Aşa s-a născut povestea „Developing People Together BRD şi Orange”, al cărui nucleu a fost un program de formare şi dezvoltare continuă şi durabilă pentru 102 angajaţi cu potenţial strategic (cu precădere Manageri) din cadrul ambelor companii, în 2014, şi pentru peste 180 de angajaţi din ambele companii, în 2015 (proiectul fiind unul ongoing).
O distribuţie completă
Când vine vorba de proiecte de HR una dintre cele mai frecvente întrebări este „cum aţi vândut proiectul către top-management?”. În cazul nostru, iniţiativa a aparţinut directorilor de HR (Ioana Marcu, Orange, şi Adela Jansen, BRD) cu susţinerea celor doi CEO (Jean-François Fallacher, Orange, şi Philippe Charles Lhotte, BRD), ceea ce ne-a asigurat adeziunea top managementului şi implicarea activă încă din primul moment. Şi ştiţi şi voi, contează foarte mult ca liderii să fie „driveri” într-un astfel de demers. Când am organizat evenimentul de inaugurare a proiectului, fiecare CEO a susţinut „în plen” importanţa schimbului de experienţă, lucrurile pe care angajaţii le pot învăţa unii de la alţii, cât şi importanţa acumulării de cunoştinţe în industrii diferite. De altfel, acest eveniment, denumit de noi „5 o’clock Tea”, a fost un bun prilej de a-i aduce împreună pe toţi stakeholderii proiectului. Iar startul pozitiv s-a resimţit în implementare! De aceea, noi, echipa de proiect (Ionela Moldovan şi Andreea Pandalache de la Orange, împreună cu Anda Şuta şi Andreea Purda-Nicoară, de la BRD) nu vom renunţa la acest concept şi vom continua să organizăm „5 o’clock Tea” şi în 2015, o dată la 3 luni: diverşi manageri din ambele companii vor împărtăşi din experienţa lor, alături de speakeri inspiraţionali din domeniul business-ului sau artei, alături de furnizori care ne sprijină activ în atingerea obiectivelor programului.
File din poveste
Dincolo de entuzismul echipelor implicate şi de miza principală a demersului, am avut şi obiective specifice:
- Accelerarea creşterii şi dezvoltarea abilităţilor de leadership pentru persoanele cu potenţial;
- Dezvoltarea gândirii „out of the box”, a abilităţilor de comunicare şi inter-relaţionare cu persoane din industrii şi companii diferite, într-un cadru stimulant şi dinamic;
- Susţinerea performanţei şi dezvoltarea competenţelor de leadership;
- Dezvoltarea autonomiei, a angajamentului, a comunicării în public, a viziunii strategice, a împărtăşirii de cunoştinţe şi dezvoltare continuă.
După ce toate premisele au fost conturate şi aliniate obiectivelor de business, am trecut la implementare: trei programe standard cu participare comună – „Storytelling – Leadership prin arta povestirii”, „Coaching pentru conversaţii orientate către soluţii”, “Inovaţia ca strategie”; şi organizarea unui BootCamp Workshop pentru o parte dintre angajaţii implicaţi în proiect, respectiv cei care se află într-o etapă mai avansată a planului de dezvoltare şi succesiune.
Storytelling – Leadership prin arta povestirii (realizat alături de Erudio) un program concentrat pe conceptele de leadership, comunicare, empatie, arta povestirii şi a comunicării, abilităţi superioare de vorbit în public;
Coaching pentru conversaţii orientate către soluţii (realizat alături de Solution Focus ): program axat pe însuşirea unei tehnici simple şi eficiente de coaching ce presupune – 1) discuţii motivante şi de impact cu subordonaţii şi colaboratorii şi 2) dezvoltarea abilităţii de ascultare activă, răbdare şi disponibilitate pentru discuţii deschise şi de calitate;
Inovaţia ca strategie (realizat alături de Ascendis): program ce şi-a propus să ofere participanţilor elemente cheie, tehnici şi bune practici ce generează descoperiri şi iniţiative noi pentru dezvoltarea business-ului sau a modului de realizare a activităţii;
BootCamp Workshop (realizat alături de Equatorial): după cunoştinţele noastre, unul dintre puţinele workshopuri din România care aduce împreună oameni din organizaţii diferite într-o experienţă de învăţare de 2 zile, gamificată, bazată pe învăţare colaborativă, combinând metodele optime în învăţarea la adulţi – action learning, informal learning, just in case şi just in time learning. Toate aceste componente au fost montate pe infrastructura unui joc, creat special pentru acest proiect. Principala preocupare a fost ca experienţa de învăţare să fie unică şi memorabilă, dat fiind segmentul vizat de ambele companii – „angajaţii cu potenţial managerial strategic” – oameni cu multă experienţă profesională şi expunere la numeroase programe de dezvoltare atât în ţară cât şi în străinătate, şi al căror timp este extrem de preţios.
Acest material a fost preluat din portalul hrmanageronline.ro.