Cum te asiguri că primul tău şef e grozav şi te ajută „să porneşti cu dreptul” în carieră
Aşa că, atunci când îţi cauţi un job, nu te uita numai la titlu şi la salariu; acordă foarte multă atenţie persoanei căreia îi vei fi subordonat. Cunosc pe cineva care, fiind proaspăt absolvent al unui MBA, „a lăsat pe masă” o ofertă de salariu de 10.000 $ şi a preferat în schimb să lucreze cu un CEO pe care-l respecta. În timpul interviului, CEO-ul i-a spus: „încă nu-ţi pot oferi salariul solicitat şi cuvenit dar, dacă o să lucrezi pentru mine, o să te învăţ tot ceea ce ştiu”. Faptul că a acceptat acel job s-a dovedit a fi o decizie foarte bună: omul care pe atunci tocmai îşi luase diploma de MBA este acum el însuşi director executiv.
Nu e chiar atât de dificil să-ţi dai seama dacă cineva îţi va fi un şef bun sau nu. Două abordări dau rezultate: cea prin care observi ce anume face o persoană şi cea prin care pui, pur şi simplu, întrebări. Ar trebui să le foloseşti pe amândouă.
Observă ce anume face potenţialul tău şef pe parcursul întregului proces de selecţie dar, în special, în timpul interviului. E încântat şi plin de energie? E bucuros să te cunoască şi să-ţi explice ce fel de candidat anume caută compania? Ascultă cu atenţie la ceea ce spui? Te întrerupe sau te ignoră?. După fiecare interacţiune cu potenţialul tău nou manager, opreşte-te din judecarea propriei performanţe la interviu şi gândeşte-te, privind în urmă, la ceea ce a făcut managerul. Te poţi vedea lucrând pentru acea persoană? A fost comunicarea dintre voi uşoară şi te-a făcut să te simţi în largul tău? Este vorba de o persoană pe care o respecţi? Cineva care te-ar trata pe tine cu respect?
Cei care se ocupă de selecţie se aşteaptă ca fiecare candidat să pună întrebări, atât la interviu, cât şi pe parcursul procesului de selecţie. Întrebările pe care le pui nu ar trebui să fie de natură să primească răspunsuri date cu uşurinţă, de genul „da” sau „nu”. Îţi doreşti să pui întrebări care să determine oferirea de informaţii ce te ajută să iei decizia de a accepta sau nu jobul dacă îţi este oferit la final. Iată câteva exemple de întrebări:
1. Este o poziţie nouă sau este liberă pentru că a plecat cineva? Cu ce se ocupă acum? Răspunsurile la aceste întrebări te pot ajuta să înţelegi dacă există posibilitatea de a avansa ulterior din acest job şi dacă departamentul în care ar urma să lucrezi se extinde.
2. Există cineva despre care credeţi că a fost o adevărată stea în acest job? Ce anume l-a făcut să fie bun în ceea ce face? Compară calităţile acelei persoane cu propriile tale puncte forte. Este probabil să fii şi tu un star în acest job? Răspunsurile la aceste întrebări îţi vor arăta, de asemenea, care sunt calităţile pe care le preţuieşte managerul.
3. Care sunt priorităţile-cheie ale acestui departament şi cum poate persoana ce lucrează în acest job să ajute la realizarea lor? Acest răspuns îţi va arăta care este atitudinea managerului faţă de departament şi jobul liber, precum şi care sunt cele mai importante sarcini ale jobului.
4. Cum va învăţa persoana pe care o angajaţi să facă o treabă foarte bună în acest job? Are managerul un plan sau un proces pentru aducerea de oameni noi în departament? Un manager care are un plan, oricât de simplu, îi preţuieşte pe oamenii care îi sunt subordonaţi.
5. Povestiţi-mi despre oamenii din echipă. „Citeşte” atitudinea managerului faţă de membrii echipei sale. Dovedeşte o înţelegere profundă a oamenilor? Când vorbeşte despre ei, le face complimente? E mândru de ei?
Fereşte-te să întrebi despre beneficii sau salariu. Aceasta este o întrebare pentru reprezentantul departamentului de resurse umane. Managerul care face selecţia vrea un candidat care este interesat de munca în sine; pentru el, beneficiile sunt ceva secundar. În mod similar, nu întreba despre promovări. Şeful tău potenţial preferă ca tu să îţi doreşti jobul care este liber chiar acum, nu îşi doreşte oameni care se întreabă deja cât de repede vor putea lăsa în urmă acest job.
Şi mai este ceva: întrebările pe care le pui în timpul procesului de selecţie spun foarte multe despre tine. Managerii buni caută oameni care gândesc – la urma urmei, de aceea te-ai dus la facultate, nu? Dacă managerii care fac selecţia nu-şi doresc nişte candidaţi care pun întrebări bune, e puţin probabil ca ei să fie nişte manageri buni. Şi e puţin probabil ca vreunul din ei să fie genul de „prim manager din carieră” care să te ajute să devii cel mai bun angajat care ai putea să fii.
(Priscilla Claman este preşedintele Career Strategies Inc., o firmă cu sediul în Boston ce oferă coaching în carieră pentru persoane individuale şi servicii de management al carierei pentru organizaţii).