Cum sa ratezi un job
Nu-ti trebuie o scoala speciala ca sa reusesti sa realizezi o prezentare care sa iasa in evidenta si sa-l faca pe recrutor sa o citeasca si astfel sa fii „castigatorul” interviului one-to-one cu angajatorul.
Cateva reguli de bun-simt
Trebuie doar sa respecti cateva reguli de bun-simt: sa nu iti construiesti CV-ul pe un format deja existent pe Google. Poate parea banal, dar in ochii angajatorului arati ca-ti pasa de jobul la care candidezi daca-ti scrii prezentarea singur, intr-o „coala alba” de word. Apoi, sa nu mai insiri doar ceea ce ai facut tu la alte joburi, responsabilitati din fisa postului, pe care in realitate le-ai bifat sau nu. Mult mai importante sunt realizarile pe care le-ai avut la fostul loc de munca. Daca nu uiti nici faptul ca trebuie sa treci obiectivul in prezentare, esti deja cu un pas mai aprope de interviul propriu-zis. Daca lucrurile sunt asa de simple, atunci de ce reusesc atat de putini sa-si obtina postul la care au ravnit atat?
‹Minciunile› care te indeparteaza de postul dorit
Aceasta curiozitate m-a facut sa-i intreb pe specialistii in recrutare ce fac gresit candidatii la intalnirea directa cu angajatorul/recrutorul, cum ajung candidati cu CV-uri extraordinare sa rateze jobul pentru care si-au depus candidatura. „Cea mai mare parte dintre cei care aplica pentru un job si care au un CV ‹smart› sunt in situatia in care la interviul de angajare ‹pierd teren› in detrimentul unor candidati care nu au avut niste prezentari atat de grozave. De aceea, sunt necesare si atat de multe interviuri pana cand reusim sa gasim oameni buni pentru posturile scoase la concurs. Acest lucru nu s-ar mai intampla daca ceea ce citim in CV s-ar si potrivi cu ceea ce gasim in realitate. ‹Minciunele› sa nu va ganditi ca sunt intalnite doar in prezentarile celor care vor sa ocupe un post entry-level, la fel de prezente sunt si in CV-urile celor care au statutul de manager (a celor care aplica pentru un job din top management). Scriu in CV lucruri care nu au nicio acoperire in realitate, spune renumitul head-hunter George Butunoiu.
Orgoliul si frustrarile „te pica” la proba directa cu angajatorul
Tot George Butunoiu spune ca, de foarte multe ori, candidatii nu stiu reguli elementare pe care ar trebuie sa le respecte cand au o intalnire cu angajatorul. Si in acest caz, Butunoiu mentioneaza ca acest tipar este des intalnit indiferent de „gradul” pe care-l au angajatii. „Nu stiu sa se comporte, sa vorbeasca, isi fac un deserviciu creandu-si asfel o imagine foarte proasta despre propria persoana. Le e greu sa aiba o atitudine decenta. Cele mai mari probleme pe care le au candidatii (in special cei care ‹vaneaza› un job de top) sunt frustrarile si orgoliile. Angajatorii se feresc cel mai mult sa aiba oameni in echipa care au frustrari. Poate o sa va mire, dar cu cat postul e mai important, cu atat si frustrarile sunt mai multe”, adaugă Butunoiu.
Frustrarile intervin mai ales atunci cand imaginea pe care o au candidatii despre ei nu corespunde cu cea pe care si-a creionat-o angajatorul/recrutorul. „Candidatul se crede valoros, competent, o raritate… Daca, de exemplu, el este convins ca este potrivit pentru jobul de director comericial, dar angajatorul ii ofera un post de key accound manager, acesta in loc sa zica: „«Nu, multumesc, nu este potrivita aceasta oferta pentru mine»", se supara si incepe sa faca scandal. E clar ca acel angajatorul va anula si oferta facuta si nici nu-i va mai da acestuia sansa sa mai ocupe vreodata un post in acea companie”.
Nu-ti pune toata speranta in experienta. S-ar putea sa ai surprize
Un alt mit este și faptul ca daca ai zece ani de experienta intr-un domeniu, esti si cel mai potrivit pentru jobul pentru care aplici. Sa nu fii dezamagit daca nu ai in spate ani grei de experienta in aria pentru care vrei sa aplici; in oricare situatie te afli, s-ar putea sa ai surprize. „Multi se supara cand angajatorul le transmite ca profilurile lor nu se potrivesc cu valorile companiei. Unii sustin sus si tare ca recrutorul ar trebui sa tina cont de experienta pe care o au si ceea ce stiu sa faca si nu de felul in care se imbraca sau se comporta. Ei bine, o atitudine diferita decat cea dorita de companie, sigur te va face sa ratezi jobul”, conchide Butunoiu.