Cum să îți antrenezi voința, ca să faci față lucrurilor care te deconcentrează
A avea voinţă înseamnă ceva mai mult decât a te abţine de la obiceiuri proaste. Voinţa este acea disciplină mentală care ne permite să cultivăm obiceiuri bune, să luăm decizii mai bune şi să ne controlăm comportamentele – şi aici intră orice, începând de la a ţine o cură de slăbire care să dea rezultate durabile, până la a găsi forţa de a trece prin probleme grele la serviciu.
Este o calitate atât de importantă, încât îi separă pe oamenii de afaceri cei mai productivi de cei care sunt mai puţin productivi. Şi este o trăsătură care ne lipseşte multora dintre noi. Sondajele de opinie făcute pe mai mult de 1 milion de oameni arată că autocontrolul este o trăsătură de caracter pe care bărbaţii şi femeile cu un stil de viaţă modern o recunosc cel mai puţin în ei înşişi.
Iar mediul în care trăim şi lucrăm nu face decât sa exacerbeze problema. În jungla de stimuli în care ne scufundăm în fiecare zi, este foarte greu să ne reţinem de la tentaţii sau să ne concentrăm pe obiceiurile importante pe care trebuie să ni le formăm sau pe sarcinile pe care trebuie să le ducem până la capăt. Nicholas Carr arată în cartea lui “Superficialii” că internetul ne distruge capacitatea de a ne concentra şi de a citi sau gândi profund, iar aşa cum arată John Tierney şi Roy Baumeister în cartea lor “Voinţa”, un utilizator tipic de computer intră pe mai mult de 30 de site-uri în fiecare zi.
Astfel, concentrarea pe un memo important este împiedicată de faptul că atenţia ne este distrasă de Facebook şi de neîncetatele notificări pe care ni le anunţă, clipind pe smartphone-urile noastre, când am primit un e-mail. Capacitatea noastră de a citi o carte ne este înfrânatăde nerăbdarea provenită din obişnuinţa de a citi mesajele scurte de pe reţelele de social media – de maximum 140 de caractere. Chiar şi eu, în timp ce scriu acest articol, sunt tentat să mă opresc ca să iau o gustare, să mă mai uit pe Wikipedia, să văd ce au mai postat ceilalţi pe Twitter sau să trec, pur şi simplu, la altă sarcină, deşi încă nu am terminat de scris articolul.
Numai că puterea voinţei este o calitate esenţială de care ai nevoie pentru eficienţa ta personală la serviciu. Te poate ajuta să îţi stabileşti priorităţile de pe „lista cu lucruri de făcut“, să ai forţa de a trece cu bine peste o zi de lucru care parcă nu se mai sfârşeşte şi în care ai multe decizii grele de luat sau, pur şi simplu, te poate ajuta să rezişti tentaţiei de a mânca încă o pungă de chipsuri în bucătăria din clădirea de birouri în care lucrezi. Vrei să îţi creşti business-ul sau, dacă eşti angajat, să obţii promovarea aceea la care tot visezi? Calea cea mai rapidă către succes ar putea fi cea prin care îţi cultivi voinţa.
Ca să combaţi declinul în care a intrat voinţa ta, ia în considerare câteva din următoarele abordări, bazate în parte pe recomandările făcute de Tierney şi Baumeister:
EXERSEAZĂ LA SCARĂ MICĂ. Ştiai că dacă îţi reaminteşti să stai cu spatele drept la birou îţi exersezi acelaşi „muşchi“ mental de care ai nevoie ca să te laşi de fumat sau să slăbeşti constant, fără să mai pui la loc kilogramele pierdute? Studiile făcute în acest domeniu au indicat faptul că, dacă îţi reaminteşti că trebuie să ai în mod regulat o postură bună a corpului, îţi vei îmbunătăţi gradat capacitatea de autoreglare, iar faptul că te ţii de obiceiul de a exersa în mod regulat la o sală ar putea să îţi îmbunătăţească autocontrolul. Deci fă exerciţii de autocontrol, iar capacitatea ta generală de a avea voinţă nu va avea decât de câştigat.
CÂND TE APUCI DE CELE MAI MARI SARCINI, IA-LE PE RÂND ŞI FĂ CÂTE UNA ODATĂ. Cât de lungă a fost lista de decizii pe care ai făcut-o de Anul Nou? Pe câte dintre ele ai ajuns deja să le ignori? Dacă vrei să renunţi la un obicei de care e foarte greu de scăpat ca să capeţi un obicei bun, trebuie să te concentrezi pe o singură mare schimbare odată. Începe, de exemplu, luând decizia de a intra pe Facebook sau Twitter doar de două ori pe zi; apoi, după ce ai scăpat de obiceiul de a le verifica de nenumărate ori pe zi, treci mai departe la planul de a începe o nouă cură de slăbire sau cel de a merge în fiecare săptămână la sala de fitness. Pe termen scurt, doza de voinţă pe care o ai este fixă, iar dacă te supraîncarci cu noi sarcini pentru care îţi trebuie voinţă, s-ar putea să îţi diminuezi capacitatea de a atinge măcar unul – dacă nu chiar toate – dintre scopurile pe care ţi le-ai propus.
MONITORIZEAZĂ-TE, MONITORIZEAZĂ-TE, MONITORIZEAZĂ-TE. Vrei să scrii următorul roman bun? Postează pe Facebook numărul de cuvinte pe care le-ai scris în fiecare zi, ca să vadă toţi prietenii. Cu cât monitorizezi mai mult ceea ce faci (şi îi rogi pe ceilalţi să te ajute în monitorizare), cu atât e mai probabil să te ţii de treabă. Site-uri precum Quantified Self îţi oferă o gamă tot mai largă de metode de automonitorizare, iar site-uri precum Mint.com îţi oferă oportunităţi specifice de autoreglare. Dacă, atunci când eşti la serviciu, îţi este distrasă atenţia de Facebook, Twitter sau alte reţele de socializare, păstrează un jurnal în care notezi fiecare dată când le-ai accesat şi forţează-te să îţi îndeplineşti scopuri mici, precum cel de a reduce numărul de dăţi în care le accesezi zilnic.
FĂ-ŢI TIMP PENTRU REFACEREA REZERVELOR. Aşa cum am mai spus, pe termen scurt nu ai decât o anumită doză de voinţă şi, odată ce ai epuizat-o, capacitatea ta de a-ţi manifesta autocontrolul sau de a lua decizii bune scade dramatic. Dacă, de exemplu, ai un job stresant, capacitatea ta de a lua decizii este mai slabă după amiaza decât dimineaţa. În orice caz, dacă îţi găseşti timp să faci o pauză în care să te relaxezi şi chiar să mănânci (ca să refaci rezerva de glucoză a organismului tău), lucrul acesta te va ajuta “să îţi reumpli rezervorul” de voinţă, înainte de a face faţă unor decizii sau sarcini grele. Dacă sari peste masa de prânz sau mănânci în timp ce lucrezi, asta îţi va afecta atât capacitatea de a lua decizii, cât şi cea de a lucra în mod productiv în timpul după amiezii.
MENŢINE TOTUL CURAT ŞI ORDONAT. Una dintre căile simple prin care îţi creşti voinţa este să te asiguri că lucrezi într-un mediu ordonat. Tierney şi Baumeister arată că factorii din mediul de lucru sau cel de acasă, precum un birou dezordonat sau un pat nefăcut, îţi pot “infecta” cu dezordine şi restul lucrurilor şi obiceiurilor din viaţa ta; simplul fapt că menţii un mediu curat şi ordonat te poate ajuta să menţii ordinea şi auto-controlul şi în alte sarcini de care trebuie să te ocupi. Dacă pe biroul tău de la serviciu este harababură, decide ca primul lucru pe care-l faci să fie organizarea spaţiului de lucru de pe birou sau, după caz, din întregul birou. S-ar putea să constaţi în scurt timp că ţi se îmbunătăţesc şi capacitatea de concentrare, şi productivitatea.
Vieţile noastre pline de lucruri care ne distrag atenţia ne fac deosebit de grea sarcina de a ne întări voinţa. Dar, dacă porneşti punând în practică aceste recomandări, vei avea nişte realizări care te ajută să îţi dezvolţi atât de importanta autodisciplină personală.
(John Coleman este co-autorul cărţii apărute recent “Pasiune & scop: Poveştile celor mai buni si mai străluciţi tineri lideri de business”).