Cum să explici schimbarea de carieră
Cel mai important pas pentru a îi face pe cei din jurul tău să fie de acord cu tranziția la noua carieră este legat de abilitatea ta de a crea o poveste convingătoare. Este un aspect adesea trecut cu vederea, dar poate reprezenta un factor important, care îi poate determina pe ceilalți să te sprijine în alegerea noilor tale obiective profesionale.
Când Toby Johnson a absolvit universitatea West Point, primul ei loc de muncă a fost departe de ceea ce te-ai aștepta să obțină un candidat la un post entry-level: Ea a devenit pilot de elicopter Apache, fiind singura femeie într-o clasă de 30 de cursanți. Performanțele ei au fost foarte apreciate, dar când a decis să părăsească armata după şapte ani pentru a participa la cursurile unei şcoli de afaceri, ştia că se confruntă cu un mare dezavantaj în comparație cu colegii ei, mulți dintre ei având experiență în lumea corporatistă: „Singura mare organizație pentru care am lucrat vreodată a fost armata Statelor Unite.” Misiunea lui Johnson a fost să creeze o poveste relevantă pentru ceilalți, care să facă conexiunile între trecutul ei şi prezentul. Ea a subliniat experiența de manager pe care a câștigat-o în armată (la 24 de ani a fost responsabilă de opt elicoptere Apache, care costau 30 milioane dolari, și conducea o echipă de 30 de persoane care se ocupau de elicoptere) şi capacitatea ei de învățare rapidă dobăndită în timpul experienţei sale în leadership. Eforturile lui Johnson au dat rezultate: Astăzi, este director executiv într-o companie prosperă din Fortune 500.
Este, de asemenea, important să identifici subiectele care conectează experientele tale profesionale, pentru că oamenii preferă, în general, continuitatea narativă: O poveste va face mai mult sens pentru alții dacă ei o văd ca o extensie logică a trecutului, mai degrabă decât o ruptură. Când John Davidow, care deținea un job de executiv la un radio public, a fost numit, la vârsta de 50 de ani, la conducerea operațiunilor online ale postului, această mișcare ar fi putut părea ca o dezvoltare neobișnuită pentru un veteran de mass-media tradițional. Dar el a îmbrățișat schimbarea cu nerăbdare – în parte din cauza sentimentului că noua poziție în lumea online-ului nu reprezenta o ruptură de trecutul său mass-media, ci mai degrabă o continuare a acestuia. „Toată cariera mea am fost un pic nonconformist”, spune Davidow. El și-a început cariera în domeniul știrilor TV, la începutul erei transmisiunilor prin satelit, şi „am definit ceea ce reprezintă o ştire de televiziune. Încă nu existau reguli bine stabilite. ”
Davidow a simțit același potențial liminal în lumea online. Chiar dacă instrumentele folosite sunt diferite, elementele de bază pentru a crea o experiență puternică sunt aceleași. Deci Davidow nu este un executiv nou în domeniul digitalului cu doar câțiva ani de experiență. În schimb, susține el, a făcut același lucru pe parcursul întregii cariere: a spus povești și a fost un agent al schimbării.
Nu în ultimul rând, este important să explici traiectoria ta în funcție de valoarea pe care o aduci altora. Schimbările de carieră pot fi, uneori, privite ca un semn de narcisism sau o criză a vârstei de mijloc, și nu ajuți la schimbarea acestei percepții dacă te gândești doar la tine. Este bine să îți dorești să fii împlinit, dar acest lucru nu reprezintă un motiv serios pentru ca alții să vă ofere „pe tavă” un loc de muncă sau afacerea lor. În schimb, este nevoie să specifici clar că aceste lucruri au fost făcute din prisma valorii adăugate pe care o aduci.
Libby Wagner, un poet și profesor titular la un colegiu, s-a temut să vorbească despre experiența ei, când a făcut trecerea în noua carieră, cea de consultant în management. „Nu am vrut ca cineva să știe că am fost poet”, spune ea. „Îmi treceau multe scenarii prin minte. Economiștii cu care am lucrat îmi vorbeau de sus și oamenii din afaceri cu siguranță nu au fost interesati de ceea ce am făcut.” Dar Wagner a înțeles în cele din urmă că trecutul sau nu reprezintă o slăbiciune, ci un punct forte unic în afacerea ei. „Modul meu de a vedea lumea este bazat pe limbaj”, spune ea. „Am de gând să ascult orice nuanță și conexiune. Așa mă uit la lume și iau asta cu mine la orice interacțiune cu clientul, așa că am învățat să pun întrebări cu adevărat bune.” În prezent, Libby oferă consultanță pentru clienți incluși în topul Fortune 500, printre care Boeing și Nike – și şi-a botezat newsletter-ul lunar "Poetul din sala de consiliu."
Primul pas în a-i face pe ceilalță să înțeleagă tranziţia ta în carieră este să fi capabil să le explici această mutare într-o manieră convingătoare. Dacă puteţi conecta punctele din trecut, prezent şi viitor, indentifica temele de bază în traiectoria ta şi explica valoarea unică pe care tu poţi să o aduci, atunci eşti pe cale să câştigi sprijinul celor din jurul tău.
Dorie Clark este consultant în strategie și autor al cărții „Reinventing You: Define Your Brand, Imagine Your Future”