Cum s-au schimbat cerinţele angajatorilor din call-centere
„În zona de call-center, în ultimul an, a avut loc o revoluţie la nivel mondial. Unele dintre cele mai mari grupuri de profil precum Telegate, Teleperformance sau GTS au închis unităţi în ţări ca Italia, Spania sau Franţa din cauza presiunii costurilor. În Europa, call-center-ul ca şi entitate fizică nu mai poate funcţiona ca şi până acum, din cauza costurilor prea mari”, a declarat Emanuele Fiore, Country Managerul companiei Quanta Resurse Umane România, care împreună cu Fundaţia Leonardo Murialdo a dezvoltat programul „Oportunităţi de angajare prin noile tehnologii comunicaţionale”. Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operational Dezvoltarea Resurselor Umane (2007-2013).
Potrivit lui Emanuele Fiore, necesitatea de a forma oameni cu noi competenţe în zona de telecomunicaţii – call cetere, vine din faptul că singura modalitatea pentru ca aceste companii de profil să supravieţuiască este să îşi concentreze operaţiunile la nivel local, respectiv naţional.
“Singura modalitate de a păstra costurile la un nivel acceptabil este să investeşti în tehnologie pentru a reduce din costurile fizice, precum chiria şi utilităţile. Însă această strategie presupune angajaţi care ştiu să folosească tehnologia respectivă şi care pot, în scurt timp, să devină autonomi”, a explicat Emanuele Fiore.
El subliniază că în cele mai multe cazuri un operator de call center ştie să spună un anumit discurs şi să apese anumite butoane, fără să deţină cunoştinţe despre aplicaţiile informatice, despre cum să gestioneze o problemă tehnică, lucruri care altfel i-ar permite să devină autonom, adică să lucreze de exemplu de la domiciliu.
Programul „Oportunităţi de angajare prin noile tehnologii comunicaţionale” are ca obiectiv instruirea a 200 de persoane fără loc de muncă, din zona Bucureşti-Ilfov, şi consilierea şi îndrumarea lor spre integrarea în piaţa muncii.
Grupul ţintă este reprezentat de şomeri, persoane inactive şi persoane implicate în agricultura de subzistenţă, în special femei.
Formarea profesională constă într-o serie de cursuri gratuite în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, introducerea, validarea şi prelucrarea datelor, vânzări prin telefon, limba italiană şi engleză, antreprenoriat. Cursurile au şi o componentă practică, în proporţie de 75%.
„Ne aşteptăm ca un număr de circa 40 de persoane să se angajeze efectiv după terminarea programului, însă acesta este numărul minim pe care îl estimăm”, a declarat Octavian Costea, coordonator de proiect în cadrul Quanta Resurse Umane România.
Programul se desfăşoară pe parcursul a doi ani, în perioada 2012-2013, iar primele cursuri sunt programate să înceapă în luna iulie.
Compania Quanta Resurse Umane România face parte din grupul internaţional Quanta, iar din 2005 este acreditată de Ministerul Muncii ca agent de muncă temporară.