Cum poți schimba România în bine?
Legea Sponsorizării și Codul Fiscal permit societăților comerciale să investească în dezvoltarea societății românești, fără niciun cost pentru ele. Acestea pot direcționa până la 20% din impozitul pe profit către organizații neguvernamentale – în limita a 0,3% din cifra de afaceri –, sumă ce se scade din impozitul pe profit.
Conform datelor ANAF, în 2013, 191.691 de societăți comerciale au înregistrat profit în România. Dacă toate acestea ar fi direcţionat către sectorul nonprofit suma maximă prevăzută de lege – până la 2,3 miliarde de lei (525 milioane de euro) – ar fi putut susține domenii cheie precum sănătatea, mediul și educația.
Cu 525 de milioane de euro direcționate de mediul de business către ONG-uri s-ar putea realiza, concomitent, în fiecare an, proiecte cu impact major în comunitățile din România, cum ar fi:
17.500 de hectare de terenuri degradate s-ar tranforma în păduri. În 5 ani, în Teleorman, 20% din suprafața județului ar fi împădurită;
31 de centre de îngrijiri paliative ar fi construite în România, care să ofere servicii gratuite pentru 61.000 persoane cu boli incurabile. Acoperirea pentru acest tip de servicii ar crește, la nivel național, de la 5% la 45%;
Peste 800.000 de adolescenți din România ar fi susținuți să se implice în proiecte de educație în următorii cinci ani.
În ultimii trei ani, tendința sponsorizărilor a fost ușor crescătoare, numărul societăților comerciale care au folosit legea ajungând de la 29.317, în 2011, la 30.651 în 2013.
HOSPICE Casa Speranței și AlTreileaSector.ro, în parteneriat cu EY România, au realizat cercetarea ”Cum văd ONG-urile și societățile comerciale Legea Sponsorizării” pentru a analiza nivelul de notorietate în legătură cu prevederile acestei legi, dar și modul în care ele au fost utilizate.
Principalele concluzii au fost:
94% dintre societățile comerciale cunosc legea sponsorizării, însă doar jumătate dintre acestea direcționează fonduri spre sectorul non-profit, alegând să susțină, cu precădere, domeniile sănătate, educație și protecție socială. În schimb, societățile comerciale care nu au folosit Legea Sponsorizării spun, printre altele, că mecanismul fiscal este prea complicat sau că nu au fost abordate de un ONG cu o solicitare de sponsorizare;
86% din ONG-urile intervievate cunosc facilitatea fiscală oferită de Legea Sponsorizării, însă doar 57% dintre ele au folosit-o în 2013 ca să atragă fonduri. Una dintre explicații poate fi că foarte puține ONG-uri au avut un buget disponibil pentru a derula campanii de strângere de fonduri prin această lege.
Gabriel Sincu, Tax Executive Director EY România a prezentat invitaților un sumar al prevederilor legislației ce oferă facilități fiscale contribuabililor persoane juridice care aleg să sponsorizeze activitățile non-profit.
“Această facilitate este prevăzută de legislația fiscală de ani buni dar din păcate, fiind prea puțin popularizată, nu este exploatată la potențialul maxim. Deși ințial a fost introdusă în legislație cu scopul de a sprijini activitatea sportivă, ea are o sferă de aplicare mai largă, companiile putând alege să sponsorizeze o gamă extinsă de activități non-profit sau să ofere burse private”.
Reprezentanții HOSPICE Casa Speranței au prezentat presei, ca studiu de caz, noul lor centru din București, un proiect care a necesitat o investiție totală de 5,7 milioane de euro, obținută inclusiv prin mecanismul legii sponsorizării. Centrul HOSPICE din București este situat în sectorul 2 și oferă îngrijire paliativă gratuită copiilor și adulților cu boli incurabile.