Cum îi învățăm pe copii să primească, dar și să dăruiască?
Ca de fiecare dată când vorbim despre cadouri făcute copiilor, întrebarea care apare este cât de mult devine prea mult? În multe case se găsesc camere pline de jucării căzute în uitare, munți de hăinuțe în dulap, dulciuri în exces. Alături sunt copiii cărora aceste lucruri nu le mai trezesc zâmbete sau exclamații de mirare. „Părinții care își iubesc copiii tind să îi copleșească cu tot ce e mai bun, și unul dintre rezultate este acela că darurile nu îi mai bucură pe copii. La fel ca și adulții, copiii înțeleg binele prin contrast cu răul, și abundența prin contrast cu absența‟, spune Carmen Moldoveanu, trainer și coach la NLP Informal (mindyourtype.com).
Cu alte cuvinte, o jucărie va fi apreciată când cele vechi s-au stricat, o hăinuță când celelalte au rămas mici sau sunt rupte, iar dulciurile după mai multe zile în care li s-a simțit lipsa. „Copilul nu poate aprecia ceva nou, când deja are alte obiecte similare. Interesul și curiozitatea lui sunt scăzute‟, completează Carmen Moldoveanu.
Luna cadourilor…
Cu toate acestea, după cum spuneam încă de la începutul articolului, decembrie tinde să devină o lună asociată cu darurile, cu mesele îmbelșugate, cu vizitele în familie și, nu în ultimul rând, cu vacanțele. Copiii o apreciază mai mult decât adulții, căci aceștia din urmă simt și agitația cumpărăturilor, și gaura făcută în buget, de multe ori mult peste planificarea inițială.
În perioada premergătoare Sărbătorilor de Iarnă, părinții sunt dispuși să cheltuiască până la 40%, chiar 50% din venituri pentru cadourile celor mici, bugetele pentru jucării, jocuri interactive, haine, cărți, dulciuri și accesorii crescând considerabil în această perioadă, potrivit magazinelor online de pe piața locală specializate în comercializarea de articole pentru copii. Cele mai importante criterii de care țin cont părinții atunci când aleg cadourile pentru cei mici, în afară de buget, este calitatea articolelor achiziționate și pe ultimele tendințe în materie de modă, design și funcționalitate.
Prea mult sau prea puțin
Este această decizie, de a umple camerele copiilor cu jucării, bună? De ce sunt deciși părinții să își arunce bugetul în aer la final de an? Și, cel mai important, ce soluții au pentru a-i face fericiți pe cei mici?
Carmen Moldoveanu explică faptul că, dacă deja copilul are suficiente haine sau jucării, ar merita să ne îndreptăm atenția către alt tip de cadouri: activități cu întreaga familie, de preferință în natură sau în contexte sociale; timp mai mult petrecut cu cei mici.
Mai mult, putem să le explicăm copiilor o definiție mai largă a verbului a dărui și relația dintre a primi și a dărui. „Pentru a exista daruri, este nevoie să existe cineva care să dăruiască. În funcție de vârstă, le putem da câteva exemple variate de daruri: apa care este un dar pentru flori, și modul în care noi oferim acest dar plantelor din casă; mănușile, care sunt un dar pentru mâinile cărora le este frig; somnul, care este un dar pentru corpul obosit. Orice situație în care observăm nevoia cuiva, și putem să avem grijă de ea, devine un prilej de a face cadouri‟, mai spune Carmen Moldoveanu.
Gesturile mici
În acest sens, de ajutor poate fi soluția ca părintele să îi facă în permanență copilului cadouri, pe parcursul anului, iar decembrie să fie o lună mai specială, pentru că suntem mai conștienți de ceea ce putem face unul pentru celălalt. „Putem ghida copilul să se gândească ce le poate oferi el părinților săi sau celor din jur. Aceste cadouri ale copilului nu trebuie să implice bani, pot fi gesturi pe care acesta le poate face singur: poate face ordine în camera sa pentru ca părinții să se poată culca mai devreme; poate să le aducă un pahar cu apă sau alte obiecte de care au nevoie la masă; poate să îi ajute la cumpărături‟.
De asemenea, putem să-l ajutăm să înțeleagă diferența dintre ceea ce primim fără să plătim, ca pe un cadou – de exemplu zăpada sau soarele; și ceea ce primim ca un serviciu plătit – electricitatea, benzina. Și de faptul că putem face cadouri în funcție de resursele noastre: putem oferi obiecte cumpărate, dacă avem bani; însă putem oferi și alt tip de cadouri – un zâmbet, o poezie, o poveste, un desen. Și cum adevărata generozitate presupune să sesizăm nevoile cuiva și să-i oferim acel lucru pe care nu și-l poate oferi singur, iar noi avem resursele necesare.