Cristian Hatu: „A crescut presiunea asupra decidenților pentru a face schimbări relevante în sistem”
Cristian Hatu este membru fondator și președinte al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale. A Pentru că analiza SWOT pe care mi-a trimis-o nu a mai prins termenul de predare, am păstrat textul pentru online.
Puncte forte
• A crescut gradul de expertiză atât în afara sistemului, cât și în interiorul acestuia (profesori, inspectori, persoane din aparatul tehnic din minister și agenții).
• S-au găsit soluții la câteva probleme importante ale sistemului formal de educație (metode de predare eficiente care le retrezesc elevilor curiozitatea și interesul, instrumente de evaluare obiective, formularea în programe de competențe relevante pentru angajatori etc.); unele din aceste soluții au intrat în sistem de jos în sus și sunt greu de oprit. O bună parte din schimbările semnificative făcute în sistem au fost pornite din afara lui.
• Există în sistem o masă critică de profesori dedicați și care-și fac bine treaba. Cu ajutorul lor se poate produce o schimbare de substanță în sistem; mai mult, a crescut încrederea lor că se mai poate schimba ceva).
• Crește tot mai mult presiunea asupra decidenţilor pentru a face schimbările importante.
Puncte slabe
• Pe de o parte, nu există suficientă coordonare/ corelare între ONG-urile care fac intervenții în sistemul formal de educație. Pe de altă parte, nu există suficientă colaborare între ONG-uri și mediul de business (sunt puține companii interesate de schimbarea sistemului formal de educație).
• Se consumă multe resurse/energie pe demersuri care nu schimbă situația.
• Există puțină expertiză pe politici publice la noi.
• Nu sunt folosite rezultatele la testele internaționale, așa cum se întâmplă în multe țări, pentru găsirea soluțiilor la o parte din problemele sistemului de educație.
Oportunităţi
• Nivelul de nemulţumire faţă de sistemul de educaţie a crescut foarte mult în spaţiul public și încep să se pună reflectoarele pe problemele importante din sistem.
• Recomandările pe care OECD le-a făcut recent Ministerului Educației pe partea de evaluare; va fi foarte greu pentru minister să justifice de ce nu începe punerea în aplicare a acestor recomandări. Dacă n-o va face, îi vor trebui contra-argumente foarte serioase.
Ameninţări
• În ultimii 10-15 ani, au venit foarte puţini profesori buni în sistem. De 2-3 ani, au apărut probleme cu găsirea profesorilor de specialitate inclusiv în oraşe, la școli relativ ”bune”. Se apelează tot mai mult la pensionari pentru a rezolva situaţia.
• Salariile mici ale profesorilor.
• Faptul că decidenții ignoră în continuare soluțiile care și-au dovedit eficiența. Nivelul la care sunt gândit politicile publice în educație este în continuare foarte scăzut.
Posibile soluţii
Pentru că a crescut presiunea asupra decidenților pentru a face schimbări relevante în sistem, ar trebui profitat de acest moment pentru a multiplica modelele care și-au dovedit funcționalitatea (metode de predare, instrumente eficiente de evaluare la clasă, metode de sprijinire a profesorilor în procesul de schimbare etc).
În ediția de septembrie a revistei CARIERE, citește toata analiza SWOT făcută pe sistemul educațional din România.