Cresteri salariale de 10% pentru 2009
Unul dintre avantajele studiului Mercer este ca ofera participantilor posibilitatea de a-si actualiza permanent grila de salarii in cursul anului, prin aplicarea procentelor de cresteri interne in conformitate cu cele ale pietei. Materialul cuprinde informatii detaliate privind profilul participantilor, tendintele pietei muncii din Romania, politicile de remunerare ale companiilor participante, tipurile de beneficii acordate angajatilor si date despre fluctuatia si retentia de personal. Studiul salarial Mercer 2008 a fost realizat pe un esantion de 124 de companii din domenii precum: FMCG, Banking, Retail, Asigurari, Farma, Auto, Industrie grea / Industrie usoara, Servicii, IT&Telecom etc.
Salarii mari pentru vanzari si marketing
Daca ne referim la nivelurile salariale din diverse sectoare de activitate, pentru pozitiile de top management se observa, pe baza rezultatelor studiului Mercer, ca cele mai mari salarii sunt in Sales&Marketing, urmate de Finance, Manufacturing, IT si Engineering. Insa aceasta este o imagine generala; de fapt, salarii foarte mari pot exista in oricare dintre aceste domenii, pentru posturi-cheie in cadrul unei companii. In aceeasi ordine de idei, salariul este de multe ori completat de beneficii a caror valoare poate fi foarte ridicata. Astfel, valoarea bonusurilor poate ridica semnificativ nivelul total al veniturilor anuale.
Cresteri de 8-10% pentru middle si top management
Desi estimarile declarate de companii in luna aprilie a anului trecut erau mai rezervate, cresterile salariale au fost substantiale. In acest sens, o medie generala a cresterilor salariale este irelevanta, deoarece aceasta difera in functie de nivelul postului si de industrie. Se poate insa discuta despre estimari ale cresterilor salariale, situate in intervalul de 8-10% pentru posturile de middle si top management, de 13% pentru nivelul de specialisti si de 15% pentru posturile de executie, cu mentiunea ca procentele pot varia de la o industrie la alta. In ceea ce priveste evolutia salariilor pe diferite regiuni ale tarii, observam, din nou, ca cel mai ridicat nivel salarial se inregistreaza in Bucuresti, urmat de zona de vest si centru. Cel mai scazut nivel salarial se regaseste in partea de est a tarii.
Managerii vor beneficii "in natura"
Ponderea beneficiilor in cadrul pachetului salarial difera in functie de nivelul posturilor in cadrul organizatiei. Astfel, salariul de baza constituie partea majoritara a pachetului, procentul cel mai mare apartinand posturilor de specialisti (81,1%). Cea mai mica pondere a salariului fix o regasim la pozitiile entry- level sau non-specialisti (77,8%). In ceea ce priveste celelalte venituri garantate (prime de Craciun, al 13-lea salariu, indemnizatii de concediu etc.), ponderea cea mai mare se inregistreaza la posturile de non-specialisti (12,8%), unul dintre motive fiind faptul ca retentia personalului pe acest nivel ierarhic este dificil de realizat.
La polul opus se afla pozitiile de management, pentru care ponderea veniturilor obtinute in functie de performanta este mult mai mare decat pentru specialisti si non-specialisti (11,7%). Acelasi lucru se poate afirma si in legatura cu beneficiile "in natura" (de exemplu: masina, telefon, asigurari de viata, planuri medicale etc.), acestea fiind prezente cel mai frecvent la pozitiile de management si cel mai putin la cele entry- level si non-specialisti.
Turcii acorda actiuni
Beneficiile pe termen lung sub forma de actiuni in cadrul companiei sunt acordate top managerilor si directorilor generali, insa nu este o practica frecventa. Doar 29% dintre companiile participante la studiu afirma ca ofera acest tip de beneficiu. Chiar daca in tara noastra ponderea beneficiilor pe termen lung (actiuni) in cadrul pachetului salarial este destul de scazuta, exista si tari europene care iau in considerare intr-o masura mult mai mica acest tip de beneficiu. Astfel de cazuri sunt: Serbia, Bulgaria, Lituania si Polonia. Pe de alta parte, o pondere mai mare a acestor beneficii o regasim in Turcia, Cehia, Rusia si Ungaria. O alta informatie referitoare la acest tip de beneficii este ca, de obicei, "companiile-mama" ofera actiuni ca beneficiu in timp ce subsidiarele lor o fac destul de rar. De asemenea, aceste beneficii sunt administrate in tara de origine a grupului, la nivel local furnizandu-se putine informatii despre tipul si valoarea lor.
Cu toate acestea, tendinta de a include acest tip de beneficii in pachetul salarial al managerilor de top este ascendenta. Daca anul trecut 26% dintre companiile participante la studiul salarial Mercer au declarat ca ofera actiuni, pentru anul 2009 se previzioneaza o crestere.
Bugetul ne indeparteaza de beneficiile flexibile
In concluzie, se observa o scadere cu 2% a procentelor de crestere salariala fata de cele de anul trecut, mai ales in ceea ce priveste posturile de management. In materie de beneficii, bonurile de masa continua sa fie in continuare cele mai raspandite in companii, urmate de abonamentele medicale, asigurarile de accidente si desigur, telefonul mobil si masina de serviciu. Din pacate, se constata ca sistemul de beneficii flexibile nu a fost adoptat de un numar mai mare de companii decat in anul trecut. Una dintre cauzele care sta la baza acestui fapt este, de cele mai multe ori, bugetul pe care il presupune administrarea unui astfel de program. Totusi, ar trebui luat in calcul faptul ca acele companii care au implementat un sistem de beneficii flexibile primesc un feedback pozitiv din partea angajatilor, acestia fiind mult mai motivati.