Confidentialitatea datelor
Ca psiholog angajat in cadrul unei companii, ai datoria sa respecti atat standardele impuse de organizatie, cat si pe cele pe care ti le impune profesia.
Situatia care ridica destule controverse in legatura cu confidentialitatea datelor examenului psihologic este descrisa mai jos:
Compania X doreste sa stie care este candidatul cel mai potrivit pozitiei pe care o are disponibila, iar pentru acest lucru doreste ca un numar de cinci candidati sa fie testati psihologic de catre compania Y (consultant). De asemenea, compania X doreste sa promoveze doi angajati dintr-un anumit departament in pozitii de coordonare. Pentru acest scop, foloseste, din nou, serviciile de consultanta psihologica ale companiei Y. Intrebarea care se formuleaza este: Cat de detaliat este raportul pe care psihologul angajat al companiei Y il preda companiei X? Ce informatii ofera si ce informatii sunt in continuare protejate, conform principiului confidentialitatii?
Pentru formularea acestui raspuns, am consultat o serie de prevederi inscrise in Codul Deontologic a doua importante asociatii profesionale din lume, respectiv Academy of Human Resources Development(1), Ohio, Statele Unite si European Association of Psychotherapy(2), precum si o serie de standarde etice cuprinse in cadrul unui act care se creioneaza zilele acestea in Romania, si anume in Codul Deontologic al Psihologilor din Romania(3).
In aceste acte se mentioneaza faptul ca: „Informatiile obtinute in relatia de consultanta sau datele de evaluare cu privire la angajati (…) sunt discutate doar in scop profesional si doar cu acele persoane pe care cazul respectiv le priveste in mod clar. Rapoartele scrise si orale prezinta doar datele strict legate de scopurile evaluarii (…) si vor fi facute toate eforturile pentru a se evita o invadare nedorita a intimitatii(2) participantului la evaluare”.
Pentru o serie de servicii de evaluare si diagnostic, psihologii trebuie sa obtina consimtamantul informat al clientului. Acest consimtamant include: explicarea naturii si a scopului testarii, costurile acesteia, implicarea unui tert, limitele de confidentialitate si ocazii pentru client de a pune intrebari si de a primi raspunsuri. Exista si exceptii de la aceasta situatie. Acestea opereaza in cazurile in care:
a) Testarea este ceruta de lege sau de reglementari guvernamentale;
b) Consimtamantul informat este implicit, deoarece testarea este o activitate educationala, institutionala sau organizationala de rutina (de exemplu, cand participantii sunt de acord cu evaluarea, in momentul in care aplica pentru un loc de munca);
c) Un scop al testarii este evaluarea capacitatii decizionale.(3)
Exista si controversa privind tipurile de rapoarte care pot fi oferite clientului care angajeaza consultantul pentru efectuarea testarii psihologice, pe de o parte, si persoanei testate, pe de alta parte. Se pot oferi, in acest sens, mai multe tipuri de rapoarte, dar aceasta activitate de raportare trebuie sa se bazeze pe definirea, inca de la inceputul acestui proces, a obiectivelor pe care le are. „Aceasta clarificare include rolul profesionistului (de exemplu: consultant organizational, trainer sau evaluator), cea mai probabila utilizare a serviciilor oferite sau a informatiei obtinute si faptul ca acestea pot fi limitate de principiul confidentialitatii”(1).
Tipul de rapoarte va fi diferit, in functie de persoana careia i se adreseaza acesta: pentru persoana care a fost evaluata, raportul poate contine toate informatiile care au reiesit in urma evaluarii psihologice, iar pentru liderul/managerul grupului, doar acele informatii care sunt strict legate de sfera profesionala. Psihologul trebuie sa-si ofere serviciile pentru a clarifica eventualele nelamuriri legate de informatiile incluse in rapoarte beneficiarilor acestora.
Standardele etice mai prevad faptul ca „psihologii vor lua masuri pentru a se asigura ca vor fi oferite persoanei evaluate sau reprezentantului acesteia explicatii ale rezultatelor, cu exceptia cazului in care natura relatiei impiedica furnizarea unei explicatii a rezultatelor (cum ar fi in anumite situatii de consultanta organizationala, preangajare sau selectii de securitate si evaluari legale), acest fapt fiindu-i clar explicat persoanei evaluate inaintea inceperii evaluarii(3). Sunt situatii in care, in ciuda prevederilor de mai sus, candidatii isi doresc un raspuns la testele psihologice pe care le-au sustinut. Se poate opta pentru a li se oferi (de regula, intr-o intalnire sau telefonic), o serie de informatii cu caracter general despre componentele evaluate, dar cu trimitere exclusiv la cazul personal.