Companiile româneşti se arată mai încrezătoare în propria creştere decât în industria în care activează
În ceea ce priveşte cifra de afaceri,51% dintre ei se aşteaptă să înregistreze o creştere moderată în 2013, de 5%-10% – arată concluziile studiului „O nouă viziune a creşterii” publicat astăzi de Ernst & Young. Estimările privind creşterea profitului sunt de asemenea pozitive – 37% estimează că vor avea o creştere de 5%-10%, în timp ce 22% estimează o creştere de două cifre a profitului, de până la 20%. Doar 9% dintre respondenţi sunt foarte optimişti, mizând pe un avans de 20%-30% al profitului.
Studiul Ernst & Young are la bază un chestionar aplicat în perioada 21 ianuarie – 5 februarie a acestui an.În raport se analizează răspunsurile a 105 executivi de top, prezentându-se percepţia acestora asupra perspectivelor mediului de afaceri din România în 2013. „Cu toate că 2013 se anunţă un an cu provocări pe multe paliere, numeroase companii au răspuns chestionarului nostru spunând că se aşteaptă să înregistreze creştere”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner Ernst & Young România.
30% din oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că au recurs la reduceri de costuri
Pentru a face faţă presiunilor impuse de criza economică în mediul local de business în 2012, 30% din oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că au recurs la reduceri de costuri, iar 28% s-au concentrat pe creşterea productivităţii. Deşi costurile mici sunt considerate în continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piaţă, conform răspunsurilor a 31% dintre cei chestionaţi, atenţia comunităţii locale de afaceri se concentrează asupra unui nou factor în 2013. Astfel, peste 39% dintre respondenţi se aşteaptă ca principala bătălie competitivă să fie dată în acest an pe frontul consolidării notorietăţii mărcii şi a creşterii încrederii în brand.
În cazul în care piaţa va continua să aibă o evoluţie slabă în următoarele 12 luni, sau chiar va intra în declin, 76% dintre cei chestionaţi au declarat că intenţionează să rămână pe piaţă până când aceasta se va stabiliza. 46% dintre respondenţi menţionează că sunt pregătiţi să facă faţă provocărilor în 2013 prin abordări inovative ale businessului, iar 15% intenţionează să-şi consolideze poziţia pe piaţă prin fuziuni şi achiziţii.
Satisfacţia clienţilor defineşte succesul pe piaţa locală
Satisfacţia clienţilor este considerată de peste 77% dintre cei chestionaţi ca fiind unul din cei mai importanţi trei factori care definesc succesul unei companii pe piaţa locală. Alături de acesta, lideri de business menţionează rezultatele financiare (93%) şi cota de piaţă (64%). Peste 38% consideră importantă şi notorietatea mărcii (brand awareness). În privinţa cererii clienţilor în următoarele 12 luni, 66% dintre cei chestionaţi consideră că nu se vor înregistra modificări majore, faţă de doar 2% care se aşteaptă să asistăm la modificări şi 32% care consideră că va rămâne la fel ca şi anul trecut. Forţa de muncă calificată face diferenţa 60% dintre oamenii de afaceri care au participat la studiul Ernst & Young consideră că succesul companiei lor pe piaţă depinde în mare măsură de abilităţile echipei. 83% dintre cei chestionaţi consideră că nivelul de educaţie al forţei de muncă este foarte important pentru reuşita companiei.
În privinţa echipei, doar 26% dintre respondenţi au declarat că intenţionează să crească numărul angajaţilor în 2013, iar 56% estimează că vor menţine acelaşi număr de angajaţi ca şi în anul precedent.Dacă 55% prevăd o creştere de 5-10% a salariilor în 2013, în linie cu rata estimată a inflaţiei, 42% se aşteaptă la o stagnare a nivelului salarial pentru următoarele 12 luni. 47% dintre respondenţi au menţionat că principala sursă de finanţare a investiţiilor companiilor lor în 2012 au fost creditele bancare, iar 45% intenţionează să apeleze la aceeaşi sursă pentru a-şi finanţa investiţiile în 2013. Doar 41% iau în calcul posibilitatea de a recurge la finanţare europeană în 2013.
Inovaţie, dar cu resurse interne
Raportul evidenţiază, de asemenea, că majoritatea celor chestionaţi acordă o mare atenţie inovaţiei.
Aceasta este considerată o sursă de creştere în viitor şi una din principalele pârghii de generare de noi oportunităţi de business. Cu toate acestea, companiile din România rămân încă destul de timide când se pune problema unor investiţii în inovaţie. Majoritatea intenţionează să folosească în acest scop resursele interne din companiei. Astfel, 63% dintre respondenţi au în plan să încurajeze inovaţia în cadrul organizaţiilor lor şi doar 7% declară că intenţionează să facă parteneriate cu organizaţii specializate din domeniul cercetării şi al educaţiei.
În acest context, doar 18% din companii spun că vor continua bătălia preţurilor mici pentru a-şi creşte vânzările în 2013. În schimb, 75% au răspuns că vor introduce pe piaţă produse/servicii noi pentru clienţii existenţi, 33% intentionează să intre pe pieţe noi cu produsele/serviciile pe care le au, în timp ce 20% spun că şi-au regândit produsele pentru a ataca pieţe geografice noi.