Compania de Bere Romania – spirit antreprenorial si rigori ale corporatiei
Reguli multinationale,
competente locale
„Am fost o companie brownfield, ceea ce a facut efortul de a crea o cultura comuna mult mai mare; oamenii si mentalitatile sunt foarte greu de schimbat”, povesteste Ileana Vitelaru, director de resurse umane. „SABMiller a investit in Romania incepand cu 1996, achizitionand, pe rand, fabrici de bere. CBR este o companie relativ tanara si nu exista proceduri pentru toate situatiile. Politica este sa avem elemente comune – „core elements”, importante pentru grup, cum ar fi managementul performantei, dar si foarte multa libertate in crearea strategiilor locale”.
Ca si in alte departamente, si in marketing, metoda de lucru este o combinatie de proceduri corporative si aroma locala. „In departamentul de marketing primim know-how de la SABMiller – traineri, proceduri etc. – dar brandurile romanesti sunt construite si promovate la nivel local”, explica Alexandra Rusu, Senior Brand Manager Ursus.
La nivel regional, spune Marian Ene, director de vanzari si distributie al regiunii Centru (cu sediul la Brasov), sunt aplicate aceleasi standarde si proceduri nationale
Caracteristicile regionale influenteaza insa ritmul de lucru in unele regiuni. In zona Centru exista sezonalitate si vara, si iarna, datorita turismului din judetele Prahova si Brasov. Dan Paucean, director al fabricii de la Cluj, vorbeste despre sezonalitate din punctul de vedere al maririi numarului de angajati: „In martie incepe angajarea si pregatirea personalului temporar, iar din aprilie se trece la programul de lucru in tura continua, cu patru schimburi”.
Ideea de „distractie” –
la baza piramidei
Aflata in vizita la Compania de Bere, un cuvant aflat pe buzele tuturor mi-a atras atentia: este multa munca, dar si multa „distractie”, „fun”. Sau, dupa spusele lui Eugen Dragomir, Planning&Purchasing Director, „trebuie sa fii un om vesel ca sa lucrezi in industria berii, mie mi-a placut de la inceput faptul ca e o activitate care implica multa distractie, trebuie sa iti placa sa stai cu prietenii. Atmosfera este deschisa, nu exista acele bariere intre colegi, care pot fi gasite in multe locuri”. Pe cei din departamentul de Planning&Purchasing, spre exemplu, ii poti gasi impreuna si dupa program, adunati la o bere si o mancare italieneasca la Capriciossa sau la Marriott.
La Cluj, spune Ileana Vitelaru, angajatii au instituit traditia de a-si serba zilele de nastere cu colegii. Toti cei nascuti intr-o anumita luna se aduna impreuna si dau o petrecere cu ocazia aniversarii lor.
Petrecerile ad-hoc sunt completate si de binecunoscutele festivaluri ale berii, unde participa si angajatii cu familiile, sau de „Ziua succeselor”. Sub un titlu oarecum pompos nu se ascunde altceva decat un picnic organizat toamna, in care se celebreaza realizarile sezonului de vara. „In fiecare locatie a CBR, angajatii si familiile lor se aduna la iarba verde. Are loc si o ceremonie de recunoastere pentru angajatii cu realizari deosebite sau cu aniversari de ani de munca in companie, se si impart premii”, povesteste Ileana Vitelaru. Dan Paucean isi aminteste de sarbatoarea de anul trecut: „In septembrie anul trecut, la sfarsitul sezonului, am mers cu familiile la o baza sportiva din oras si am facut un picnic cu mici si bere”.
In CBR sunt cultivate
relatiile pe termen lung
Dan Paucean, care ocupa de trei ani functia de director al fabricii de bere din Cluj, a ramas fidel „regelui berii” intreaga sa cariera. „In 1990, am terminat facultatea si m-am angajat la Ursus si de 15 ani tot aici lucrez. Aici am gasit locul unde m-am dezvoltat; am avut foarte multe sanse: sansa de a lucra in prima firma privata din Romania de dupa Revolutie, sansa unui management care gandea in perspectiva si sansa de a asista la niste premiere in industria berii din Romania, cum ar fi prima caseta de plastic de 20 de sticle sau prima doza de 330 ml fabricate in Romania”.
Una dintre valorile promovate in CBR este „construirea relatiilor de lunga durata cu toti partenerii (angajati, actionari, parteneri de afaceri, distribuitori si furnizori)”, spune Ileana Vitelaru. Mai precis, fidelizarea acestora. Mai presus insa de valorile scrise este, afirma directoarea de resurse umane, faptul ca angajatilor CBR le place sa lucreze unii cu altii, se simt bine impreuna.
Compania fiind tanara si formata din mai multe fabrici raspandite in tara, este greu de facut o medie a anilor petrecuti de angajati in firma, spune Ileana Vitelaru, care lucreaza de cinci ani pentru Compania de Bere. De altfel, precizeaza ea, exista oameni care lucreaza de peste 20 de ani in fabrici, dar sunt si multi colegi foarte tineri, cu o vechime de doar cativa ani, compania fiind o combinatie de traditie si modernitate.
Ca oamenii din Compania de Bere Romania apreciaza atmosfera de la locul de munca stau insa marturie cifrele. In februarie 2005, firma de consultanta Atlas Consel a elaborat un studiu de climat organizational pentru Compania de Bere. Rezultatul? 35% dintre angajatii CBR apreciaza atmosfera de la locul de munca, mai precis colegii, echipa si comunicarea. Urmatoarele locuri in topul lucrurilor pe care le apreciaza angajatii, spune Ileana Vitelaru, sunt grija fata de oameni, imaginea buna a companiei si posibilitatile de dezvoltare profesionala.
Andrei Haret, director financiar, care lucreaza de doi ani in Compania de Bere Romania, spune ca „in CBR ai libertate de exprimare si putere de decizie in meseria pe care o exerciti. Daca vrei sa faci ceva bun, poti sa faci, nu esti cenzurat si amanat, esti lasat sa iti dezvolti spiritul antreprenorial”.
Pe langa libertatea de miscare, conteaza mult si posibilitatea de a avea o cariera internationala, spune Marian Ene, care lucreaza in CBR de sapte ani. „E o companie dinamica, ce permite dezvoltarea competentelor fiecarui individ, ofera mult suport oamenilor precum si oportunitati de cariera in grupul SABMiller”.
Ce Bere!
Daca totusi sunteti curiosi ce mai fac cei din Compania de Bere si dupa momentul in care va aparea acest articol, exista o sursa de informare numita „Ce Bere!”, o revista trimestriala scrisa de catre angajati, pentru angajati, despre marci, evenimente de training, realizari deosebite, despre oamenii noi din companie, despre promovarile si succesele lor profesionale. Revista este coordonata de cei din departamentul de resurse umane .