Coaching pentru leadership personal sau descoperirea lui
V-ati pus vreodata problema de ce exista organizatii care, desi au toate argumentele sa mearga bine (management pregatit, programe performante etc.), se confrunta totusi cu diverse probleme cum ar fi: conflicte, fluctuatii masive de personal etc.? Cate scandaluri financiare n-au aparut numai in ultimii trei ani? Ce le lipsea managerilor acestor companii? Cunostintele? Pregatirea? Cel mai probabil – caracterul.
„Coaching-ul nu este numai o tehnica de a face lucrurile sa mearga, adecvat anumitor conditii. Coaching-ul te formeaza pentru a te implica, pentru a te purta consistent cu oamenii, pentru a descoperi un mod de a gandi, un mod de A FI”, spunea Sir John Whitmore – fondatorul coaching-ului organizational.
In coachingul de leadership personal, concentrarea se face asupra personalitatii, a caracterului celui caruia i se ofera coaching-ul, asupra semnificatiilor vietii lui, asupra naturii si sensurilor relatiilor sale cu ceilalti, asupra clarificarii nevoilor sale, asupra indrumarii lui in toate aspectele vietii, ca atunci cand un sportiv se pregateste pentru decatlon.
Iata cateva dintre elementele pe care le regasim in coaching:
- Coaching-ul le releva oamenilor, maturi deja, atat aspecte legate de cunoastere (ce?, cum?, cat?, unde?, cand?), cat si cele legate de aplicarea efectiva si adecvata a acestor cunostinte, propunandu-le experiente simple de viata, sustinute de instrumente aplicative, care sprijina (ajuta) trecerea de la a te gandi la… a intelege, la actiune efectiva, valida prin efectele sale. Indrumatorii (coach-ii) fac apel in procesul de coaching la toata intelepciunea si experienta lor acumulata, dar si la tehnici si instrumente validate in asemenea actiuni de asistenta. In acest fel, cel caruia i se acorda coaching-ul obtine din coaching mult mai mult decat simple cunostinte si/sau repere.
- Indrumatorii (coach-ii) sunt pasionati sa-i ajute pe cei carora le acorda coaching, sa-i vada facand din procesul de invatare, de dezvoltare de caracter o latura naturala a vietii lor. Asta inseamna ca in urma experientei de coaching, oamenii incep sa dea o alta valoare (sa aprecieze diferit) procesul de invatare permanenta, de evolutie in viata. Scopul este sa schimbam concentrarea de la procesul de invatare ca eveniment singular (in sine), ca acumulare de cunostinte, spre cunoastere, spre o preocupare de a regla si optimiza performantele in viata profesionala si personala.
- Daca facem din coaching o componenta a experientei zilnice, vom fi mai aproape de a vedea schimbari in modul de gandire (de analiza a celor cu care ne confruntam) si, desigur, schimbari vizibile in modul de actiune, in eficienta actiunilor noastre. Cercetarea relatiilor interumane a aratat cu claritate ca cei care au o capacitate mai ridicata de a acumula experiente asupra carora mediteaza si de a lega cunostintele de consecintele actiunilor sunt mult mai capabili de o relationare externa consistenta cu oameni, chiar si in situatii neobisnuite, nestandard. Exista deci si un aspect care tine de durata coaching-ului pe care cineva il primeste si care este de fapt legat de formarea unor deprinderi de a fi consistent, „de a avea/dovedi caracter”, de a face ceea ce promite si a promite ceea ce face.
- Coaching-ul, ca mediu de invatare, va dezvalui potentialul nefolosit in fiecare. Indrumatorii descopera de multe ori talente in oameni si ii ajuta sa inceapa sa faca lucruri despre care nici nu credeau ca le-ar putea face. Vedem oameni schimbandu-se de cand sunt invatati sa fie observatori ai propriei lor vieti, care stateau pe margine, inerti, la oameni care trec in terenul de joc (cu tot cu echipamentul, innascut de fapt, sau achizitionat in timp). Vom vedea oameni care incep sa-si problematizeze coachingul ca demers de dezvoltare personala permanenta (ceea ce reprezinta un adevarat semn de succes al coachingului pe termen lung).
- Coaching-ul pentru leadership personal pune in lumina: intentionalitatea (a fi intentional) spre succesul autentic, implinit, in viata. A-i duce pe oameni din zona de a face lucruri in mod inconstient, mecanic sau „ca sarcina externa”, din rutina, atingand doar o mica parte a succesului pe care l-ar putea realiza, la a-si construi constient viata si relatiile cheie din jurul lor pentru a-si creste constiinta de sine, trairea vietii in autentic succes.
Fara sa faca deloc abstractie de valoarea si consecintele lui A STI si chiar de cele ale lui A FACE, coacher-ul construieste impreuna cu clientul cel mai greu predicat: A FI.
Parteneriatul unei organizatii cu un furnizor de coaching corect ales ar trebui sa va ofere:
Rezultate:
- vizand fixarea si imbunatatirea competentelor legate de obiectivele afacerii dumneavoastra;
- mijloace de masura privind imbunatatirea performantelor rezultand din coaching.
Profit sporit prin:
- scaderea fluctuatiei de personal;
- productivitate mai ridicata a angajatilor;
- atragerea din afara a unor angajati valorosi si potriviti; atractivitate, privind firma dv.
Sanatate organizationala prin:
- leadership bazat pe valori de caracter comun acceptate;
- reducerea stresului cauzat de conflicte de temperament;
- comunicare mai eficienta.
…si daca alegeti un furnizor de coaching care practica (distribuie) un produs sistemic, integrator, bazat pe principii-reper de actiune (cum se spune in literatura de specialitate), puteti obtine un sistem coerent de definire si monitorizare a leadershipului personal si organizational, adica:
- alinierea dezvoltarii proprii a angajatilor cu viziunea companiei;
- matricea coerenta de masurare a progresului si dezvoltarii ulterioare a resursei umane;
- un limbaj comun de comunicare interna.
Coach-ul ofera clientului confort si siguranta, feed-back inspirat, increderea unui martor impartial, pune intrebari problematizante, ofera repere si exemple, ajuta la schimbari de perspectiva.