Cinci metode pentru a crea o impresie favorabila
Datorita unui mecanism psihologic denumit legea consecventei, avem tendinta sa ramanem fideli unei decizii luate in trecut, chiar daca probele ulterioare dovedesc contrariul. In exemplul de mai sus, o prima impresie a determinat decizia de a-l considera pe vecinul de la etajul 4 un "domn dragut"…
Este posibil ca acest vecin prietenos sa fie, de fapt, un om morocanos care tocmai primise o veste minunata si era bine dispus… Si totusi, tendinta ta va fi sa continui sa-l saluti si sa-i zambesti la urmatoarele intalniri ocazionale de la usa liftului… si va trece destula vreme pana sa te convingi ca prima impresie a fost falsa.
O impresie pozitiva initiala poate sa determine o relatie benefica pe termen lung sau sa distruga orice sansa pentru comunicare intre doi oameni. Capacitatea noastra de a relationa bine depinde enorm de contactul initial.
Un studiu efectuat de Leonard Zunin in SUA arata ca, in primele 4 minute ale intalnirii, legatura cu interlocutorul este stabilita, recomfirmata (in cazul unei cunostinte mai vechi) sau respinsa. In acest interval de cateva minute de interactiune, atentia partilor si puterea de a retine amanunte este maxima.
Rezultatele studiului se refera la o medie statistica. Exista persoane care se decid imediat, in cateva secunde, si altele care au nevoie de mai mult de patru minute. Cu toate acestea, studiul este un bun indicator al importantei pe care o are perceptia celorlalti la contactul initial.
Asadar, intrebarea cheie este: ce este important sa facem in primele patru minute pentru a crea o impresie favorabila? Iata cinci metode foarte eficiente cu care sa creezi prima impresie si sa construiesti rapid relatii bune:
Imbracamintea
Imbraca-te corect, adecvat momentului. 90% din prima impresie este data de imbracaminte. Regula este: imbraca-te atat de bine incat sa nu dai impresia ca ai nevoie ca persoana din fata ta sa faca ceva ca sa-ti asigure supravietuirea. In acelasi timp, nu te imbraca atat de bine incat interlocutorul sa se simta in inferioritate sau in competitie. Daca lucrezi in vanzari si ai o intalnire de afaceri, imbraca-te asa cum se imbraca consilierii persoanei cu care urmeaza sa te intalnesti. Aceasta abordare iti va servi cel mai bine interesele.
In esenta, este important sa te imbraci adecvat momentului si in acord cu felul tau de a fi. Sa renunti la confortul personal in schimbul tinutei adecvate nu e intotdeauna alegerea potrivita.
Contactul vizual
In afara de imbracaminte, privirea este celalalt element pe care un interlocutor il are la dispozitie pentru a evalua un necunoscut in primele secunde.
Privirea atintita asupra ochilor interlocutorilor poate fi perceputa ca fiind agresiva. De aceea, un mod bun prin care sa pastrezi contactul vizual este "plimbarea privirii".
Concret, aceasta inseamna miscarea usoara a privirii in zona ochilor interlocutorului, fara a te focaliza intr-un punct fix. Atunci cand iti "plimbi" privirea in zona dintre sprancene, pometi si arcade, marea majoritate a oamenilor nu realizeaza faptul ca de fapt nu te uiti in ochii lor si vor considera ca privirea ta este prietenoasa si agreabila.
Zambetul
Zambetul este "instrumentul" cu care poti transmite oricarui interlocutor acea senzatie exceptionala de apartenenta si acceptare. De aceea, el este de nepretuit in crearea primei impresii.
Din pacate, majoritatea oamenilor nu au nici cea mai vaga idee despre caracteristicile zambetului lor. Ei isi inchipuie ca zambesc, cand, de fapt, ofera interlocutorului o mimica imobila sau un ranjet.
O metoda buna prin care sa devii constient de felul in care zambesti, sugerata de autorul american Roger Dawson, este sa ceri parerea unor prieteni. Intreaba-i: pe o scara de la unu la zece, cat de mult crezi ca zambesc? Daca media notelor este mai mica de sapte, este bine sa-ti cultivi un zambet mai larg si mai frecvent.
Numele
Multi oameni uita numele interlocutorilor cu care fac cunostinta in primele secunde dupa ce l-au auzit. Acesta este un lux pe care nici un om de business nu si-l poate permite. Metoda cea mai simpla pentru a retine numele cuiva este – repeta-l de patru ori cu voce tare inapoi catre interlocutor. Altfel spus, in timpul conversatiei, introdu numele persoanei de cel putin patru ori in propozitiile pe care le rostesti. Prima oportunitate pe care o ai ca sa faci acest lucru este chiar atunci cand faci cunostinta.
Atentie! Mai ales oamenii care lucreaza in vanzari au tendinta sa devina familiari cu interlocutorii foarte repede. De aceea, trecerea la o formula familiara se face numai la sugestia posesorului numelui.
Complimentele
Suntem sensibili la apreciere, iar cei mai multi dintre noi suntem chiar foarte dornici de complimente. De aceea, un compliment bine plasat poate crea o impresie favorabila foarte puternica si durabila.
Complimentele facute in primele minute ar trebui sa indeplineasca o serie de conditii pentru a isi atinge tinta. In primul rand, sa fie de intensitate medie-joasa, pentru a nu sugera prea multa familiaritate. In al doilea rand, sa fie sincere, adica sa se bazeze pe un sentiment autentic. In al treilea rand, ar fi bine ca aceste complimente sa fie scurte – nu insista cu explicatii la ceea ce tocmai ai remarcat.
Pentru barbati, remarcati cravata sau pantofii. Sunt foarte putini barbati insensibili la o remarca de acest gen, chiar daca nu toti recunosc deschis ca le pasa. Pentru femei, bijuteriile (in mod special cerceii) tind sa fie candidatii cei mai buni la complimente. Desigur, este important sa avem tactul necesar – nu orice bijuterie intra in categoria complimentelor in mediul social.
Alte lucruri demne de remarcat sunt obiectele din incaperea in care te afli (un tablou, o fotografie etc. ) Aceasta remarca are avantajul ca poate genera o discutie ulterioara pe o tema neutra si iti permite sa afli mai multe lucruri despre interlocutorul tau.
Toate cele de mai sus sunt recomandari suficient de simple pentru a putea fi aplicate imediat. Iti sugerez sa incerci cel putin una dintre ele si sa evaluezi rezultatele. Cunoasterea lor adauga putere si carisma personalitatii tale. Foloseste-le si pastreaza mereu in minte vorba inteleapta: "Niciodata nu ai a doua sansa sa faci prima impresie."