Ce spun specialiștii: Cum va fi piața de retail în viitor
Românii vor renunţa la hipermarketuri
Un trend vizibil deja în statele dezvoltate şi care începe să se observe şi în România se referă la preferinţa consumatorilor pentru formatele mici, de proximitate. După ce, mai bine de zece ani, şi-au umplut până la refuz coşurile de hipermarket la final de săptămână, românii au descoperit avantajele magazinelor de proximitate, care au devenit mai ieftine şi mai adaptate nevoilor zilnice ale consumatorilor. "Această tendinţă se observă în toate celelalte state din Europa Centrală. Consumatorii îşi schimbă obiceiurile de consum şi, în loc să meargă într-un magazin mare o dată pe săptămână, fac cumpărături aproape zilnic în magazine aflate lângă casă. Nu este o coincidenţă faptul că Metro, Cora şi Selgros nu mai au planuri de expansiune", explică Bartosz Bolecki.
În aceste condiţii, spun analiştii, vom asista la o repliere a operatorilor de magazine de format mare care vor trebui să îşi găsească altă nişă şi alte modalităţi prin care să îşi atragă clienţii. Magazinele de format mare vor trebui să se concentreze pe a da motive clienţilor săi să investească în călătoria până la rafturile lor. Una din posibilele strategii este organizarea unor programe de loialitate care să ofere gratuit clienţilor fideli produse valoroase pe care aceştia şi le doresc. În toate studiile realizate în România sau în alte ţări, consumatorii spun că în cazul unui astfel de program care îi face să se simtă speciali şi care le recunoaşte şi răsplăteşte loialitatea ar fi dispuşi să călătorească mai mult până la magazinul respectiv şi ar fi dispuşi să cumpare mai mult sau mai des.
Băcănia viitorului va fi virtuală
Viitorul în retail presupune, potrivit specialiştilor în domeniu, şi creşterea substanţială a comerţului online, iar primii care au intrat pe acest segment vor culege roadele. De altfel, primele mişcări pe această piaţă s-au putut observa încă din 2013 când francezii de la Carrefour au deschis primul hipermarket online. Între timp, competiţia s-a înteţit, în jocul vânzărilor virtuale intrând şi Cora, cu al său serviciu Cora Drive, Mega Image, care a dezvoltat un parteneriat cu eMag, Metro, care vinde online exclusiv clienţilor instituţionali, Selgros, care comercializează prin platforma MegaMarket. Primii retaileri care se dezvoltă în această zonă, poate timid deocamdată, vor beneficia sigur de avantajul primului venit. Este o investiţie bună şi necesară care va ajuta în încercarea de a capta atenţia şi mai ales loialitatea consumatorilor.
Dispare ideea de cel mai mic preț
Analiştii susţin că şi pentru România ar fi timpul ca obsesia celui mai mic preţ, pe care mizează încă majoritatea retailerilor în strategiile lor de comunicare şi marketing, să fie înlocuită de altceva. "Cred că fiecare retailer trebuie să se diferenţieze faţă de competiţie. Nu ştiu pe nimeni în piaţă care să nu susţină că preţurile lor sunt cele mai bune. Preţul nu mai este un diferenţiator de mult. Valoarea adăugată în forma de extra servicii, accesibilitate, scurtarea timpului petrecut în magazin sau o experienţă cât mai multisenzorială fac acum diferenţa şi vor deveni din ce în ce mai importante în viitor", crede analistul.