Ce salarii sunt in Back Office?
Sintagma "back-office" este foarte larga si poate lua diverse forme in functie de specificul fiecarui domeniu. In general, serviciile de back-office dintr-o companie pot fi definite ca fiind acele activitati care nu presupun interactivitatea directa cu clientii. De regula, cei mai mari "consumatori" de back-office sunt companiile care trebuie sa gestioneze cantitati mari de informatii sau documente intr-un timp relativ scurt.
Un bun start pentru absolventi
Sursa cea mai importanta de forta de munca back-office o reprezinta tinerii absolventi care stapanesc bine cel putin o limba straina si au aptitudini de lucru cu calculatorul. Pentru multe posturi, nu este necesara o specializare preliminara, firmele angajatoare preferand sa-si pregateasca angajatii la locul de munca. Dat fiind faptul ca marea majoritate a tinerilor detin cunostiintele necesare lucrului cu calculatorul, diferenta, cand vine vorba de bani, se face, cel putin in principiu, in functie de cunostintele de limba straina si experienta pe o pozitie similara. De ce ar alege un proaspat absolvent o astfel de pozitie? In primul rand, este vorba despre un post care ii asigura trecerea relativ usoara de la statutul de student la cel de proaspat angajat, oferindu-i oportunitatea unei cariere de succes. De asemenea, are posibilitatea sa isi desfasoare activitatea intr-un mediu de lucru placut, are acces la tehnologie moderna, iar, daca angajatorul este o companie serioasa, beneficiaza de oportunitatea dezvoltarii profesionale. In cazul companiilor multinationale, poate avea chiar sansa unei cariere internationale.
Pastrarea angajatilor prin beneficii
Beneficiile aditionale oferite pentru astfel de pozitii sunt reprezentate, de regula, de tichetele de masa si abonamentele pentru servicii medicale. Unele companii, prin politica lor de retinere a angajatilor, adauga si alte tipuri de beneficii, cum ar fi decontarea transportului in comun pe traseul casa – birou, accesul la sali de fitness, pensii private, sau, in cazul angajatilor din domeniul bancar, acordarea de credite cu dobanda subventionata. O alta modalitate de retaining sunt primele ocazionale, insa destul de putine companii acorda si al 13-lea salariu, cu exceptia sectorului financiar-bancar care este recunoscut pentru plata acestui beneficiu. Chiar daca nu au inregistrat o crestere atat de accentuata a veniturilor ca cele din vanzari sau IT, joburile de tip back-office au mentinut totusi o frumoasa panta ascendenta a salariilor, avand in vedere ca cei care le ocupa sunt in general foarte tineri si cu o experienta de lucru foarte restransa. Daca in urma cu doi-trei ani salariile lor se situau in jurul nivelului de 300-350 euro pe luna, acum cerintele salariale au crescut la un nivel de 400-500 euro pe luna pentru un angajat vorbitor fluent de limba engleza.
Limba straina face diferenta
"Ai carte, ai parte!", spuneau bunicii nostri… Iar cazul posturilor de tip back-office reprezinta o ilustrare convingatoare a acestui proverb, intrucat nivelul salariilor este influentat de mai multi factori, cel mai important fiind cunostintele de limba straina. Numarul de limbi straine cunoscute necesare bunei performante pe post, nivelul la care sunt stapanite acestea si chiar cunoasterea unei limbi "exotice" pentru spatiul romanesc, sunt elemente care determina nivelul salarial pe piata. De exemplu, un candidat care stapaneste doua limbi straine relativ usor de gasit pe piata romaneasca, cum ar fi engleza si franceza, italiana sau spaniola, poate obtine un salariu cu circa 10-20% mai mare dacat unul care stapaneste doar limba engleza si realizeaza o activitate similara. In schimb, daca avem in vedere posturi care necesita cunostinte de limba germana, olandeza, rusa sau alte limbi slave, numarul de potentiali candidati fiind mult mai scazut, salariul solicitat poate varia intre 500 si 800 euro, in functie si de alte aptitudini pe care le cere postul.
Repere salariale
Este necesar sa mentionam ca in cazul pozitiilor de back-office, salariile sunt influentate si de sectorul de activitate, nivelul ierarhic, complexitatea postului si de mixul competentelor necesare. Astfel, pentru o pozitie de team-leader, cerintele salariale la angajare se situeaza intre 600 si 800 de euro, pentru o pozitie de supervisor intre 800 si 1600 euro, iar pentru o pozitie manageriala la minimum 1500 euro. Un alt factor determinant in stabilirea nivelului salarial este, evident, experienta candidatului. O persoana cu o experienta de lucru intre unul si trei ani poate primi cu pana la 30% mai mult decat un incepator pe o pozitie similara. Angajatorii aleg sa plateasca experienta daca investitia in invatare este costisitoare in bani si/sau timp. Cu toate acestea, nu rare sunt situatiile in care companiile multinationale sunt mai dispuse sa angajeze personal fara experienta – proaspat absolventi, chiar studenti in ani terminali, investind in pregatirea necesara pentru a-i aduce la nivelul de performanta cerut de post.
La ce conduce inflamarea salariilor?
In urma cu 2-3 ani oferta de candidati pentru pozitii de back-office depasea cererea existenta pe piata, iar nivelul de pregatire al acestora era foarte bun, excedand de multe ori cerintele posturilor. In ultima vreme insa, pe pietele marilor orase din Romania balanta s-a schimbat datorita accelerarii cererii din zona, ceea ce a dus la "inflamarea salariilor". Si desi pragul critic nu a fost probabil atins, din ce in ce mai multi manageri straini se intreaba ingrijorati care este evolutia salariala la care ne asteptam pentru urmatorii ani. Cu alte cuvinte, cata vreme va continua Romania sa mai fie atractiva ca piata relativ ieftina de forta de munca cu buna educatie si cunostinte de limbi straine? Probabil ca raspunsul nu-l va da nici Ministerul Muncii, nici cel al Educatiei si nici cel al Economiei si Finantelor, ci mai mult ca sigur "Generatia NET" a Romaniei, careia i se adreseaza cu precadere oferta de joburi back-office si care va trebui sa se reinventeze rapid.